اپراتورها

تلفن همراه

December 17, 2019
12:06 سه شنبه، 26ام آذرماه 1398
کد خبر: 107039

رئیس شورای عالی فضای مجازی: وزارت ارتباطات باید مسوولیت بپذیرد

 
رئیس شورای عالی فضای مجازی درخصوص وظایف وزارت ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات باید مسئولیت مسائلی که بر عهده او گذاشته شده است را قبول کند اینها وظیفه نیست بلک مسوولیت است و نهاد مربوطه باید مسوولیت‌پذیر باشد.
 
 روز شنبه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در نشستی اعلام کرد توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات به تازگی توسط مرکز ملی به آنها ابلاغ شده است،  ابوالحسن فیروزآبادی امروز سه‌شنبه در حاشیه افتتاحیه بیستمین نمایشگاه تلکام در واکنش به این موضوع گفت: ایشان احتمالا در جریان نیستند طبق مصوبه سال ۹۵ توسعه خدمات پایه کاربردی که هم از خدمات ابری، دیتاسنتر، خدمات داده، موتور جستجو و پیام‌رسان، موتور جستجو دستور صریحی است که در سند مصوب سال ۹۵ شورای عالی فضای مجازی وجود دارد. 
وی در خصوص محتوا و اینکه آیا توسعه آن به عهده وزارت ارتباطات است یا خیر گفت: تامین محتوایی که تمام مردم از آن استفاده می‌کنند بر عهده وزارت ارتباطات است و باید این امکان را فراهم کنند تا همه مردم بتوانند مثلا فیلم‌های درخواستی‌شان را ببینند. 
فیروزآبادی در خصوص اینکه متخصصان حوزه موتورهای جستجوگر نتوانستند به توفیقات خوبی دست پیدا کنند، گفت: کاری که بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته‌ایم وظیفه نیست بلکه مسوولیت است آنها باید مسوولیت‌پذیر باشند، چون مسوولیت نپذیرفتند این اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: آنها در ابتدا گفتند ما از پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه جستجوگر حمایت می‌کنیم اما در حادثه اخیر شاهد بودیم که این موتورهای جستجوگر نمی‌توانند نیاز مردم را تامین کنند، در این مدت شاهد بودیم مردم حتی اگر آدرس داروخانه، بانک و نیازهای اولیه خود را می‌خواستند نمی‌توانستند ردی از آن در جستجوگرها پیدا کنند، ضمن اینکه در این راه کسب و کارهای کوچک نیز با آسیب زیادی روبه‌رو شدند. 
این مسئله نشان داد که ما باید مرکزیتی برای مسئولیت پذیری در این حوزه داشته باشیم نه این که تصدی گری را به دولت بسپاریم از او بخواهیم که موتور جستجو بسازد.
 
فیرزوآبادی گفت: نمایشگاه تلکام امسال وارد بیستمین سالگرد خود شد، قرار بود این رویداد چند ماه قبل برگزار شود اما به دلایلی به تعویق افتاد و از امروز ۲۷ آذرماه به مدت سه روز به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت مخابرات در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
 
وی افزود: در زمان قطعی اینترنت شاهد مهاجرت مردم از پیام رسان های خارجی به پیام رسان های داخلی بودیم، در آخرین جلسه ای که سه روز قبل داشتیم وزارت ارتباطات قول داد طرح کلانی را ارائه دهند و ظرف مدت کوتاهی بتوانیم پیام رسان قدرتمندی داشته باشیم. 
او در خصوص حمایت از پیام‌رسان‌ها گفت: ما در شورای عالی فضای مجازی تصویب کردیم مسوولیت با دولت است اما تصدی‌گری به دولت مربوط نیست. همانطور که سیستم ارتباطی کشور توسعه پیدا می‌کند، فناوری‌های جدید وارد عرصه می‌شوند قطعا شبکه ملی نیز متناسب با این تغییرات نیاز به توسعه دارد. توسعه شبکه ملی یک کار مستمر و دائم است و این که تصور شود شبکه ملی در یک تاریخ تمام شده و دیگر هیچ کاری نداریم، از نظر ما منتفی است.
وی گفت: ما باید شبکه ای داشته باشیم که در داخل نیازهای خودمان را به شکل تاب آور، پایدار، باکیفیت خوب، ارزان تر و پایدارتر ارائه بدهیم. هر روز خدمت و محتوایی را روی فضای مجازی نیاز دارد و باید تامین شود. تعیین درصد حرف درستی نیست و کاری است که باید انجام شود. در برخی حوزه ها باید کار بیشتری انجام بدهیم و امیدواریم دولت با حمایت بخش خصوصی در حوزه هایی که کاستی هایی داریم بتواند این بخش را توسعه دهد.
 
 
اندازه نمایشگاه امسال کوچک شده است
رئیس شورای عالی فضای مجازی در خصوص نمایشگاه تلکام امسال گفت: سالها است بحث ادغام این نمایشگاه با نمایشگاه دیگری مطرح است برخی از نمایشگاه اتفاقی است که در تمام دنیا رخ می‌دهد در کشور ما نیز رویکرد همیشه بوده اما متاسفانه امسال این اتفاق رخ نداد همین مساله موجب شد به این نتیجه برسیم که با توجه به تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته ابعاد نمایشگاه رشد نکرده است.
چیزی که در این نمایشگاه خیلی ملموس است توجه به  اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب آوری در کشور است که با تهیه محصولات بومی داخل کشور معنا پیدا می‌کند. البته این زائیده شرایطی است که بر کشور تحمیل شده است نوید این را می دهد که در سال های آینده شاهد نمایشگاهی با سایز بزرگتر در این حوزه باشیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در ادامه گفت: سالهاست بحث ادغام این نمایشگاه با نمایشگاه دیگری مطرح است برخی از نمایشگاه اتفاقی است که در تمام دنیا رخ می‌دهد در کشور ما نیز رویکرد همیشه بوده اما متاسفانه امسال این اتفاق رخ نداد همین مسئله موجب شد به این نتیجه برسیم که با توجه به تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته ابعاد نمایشگاه رشد نکرده است.
زمانی که بخش خصوصی ما فکر می‌کند می‌تواند در نمایشگاه‌ها بازار خود را توسعه بدهد ما به عنوان مجریان دولتی و حکومتی کشور موظف هستیم به این افراد کمک کنید تا نمایشگاه برگزار شود.
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.