اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 17, 2019
14:45 سه شنبه، 26ام آذرماه 1398
کد خبر: 107053

دبیر شورای عالی فضای مجازی: دولت باید در توسعه موتور جست‌وجو مسئولیت‌پذیر باشد

 
دبیرشورای عالی فضای مجازی اعلام می‌کند که آنها برای دولت وظیفه‌ای برای توسعه موتورهای جست‌وجو در نظر نگرفته‌اند بلکه مسئولیت تعیین کرده‌اند و دولت باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشد. ‌
 
ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه مراسم افتتاح بیستمین نمایشگاه تلکام در پاسخ به سوال پیوست در مورد اینکه چرا وظیفه توسعه موتورهای جست‌وجو را به عهده وزارت ارتباطات گذاشتند در صورتی که در دنیا توسعه موتورهای جست‌وجو بر عهده بخش خصوصی است گفت: «ما برای دولت وظیفه‌ای برای توسعه موتورهای جست‌وجو در نظر نگرفتیم بلکه مسئولیت تعیین کردیم و دولت باید این مسئولیت را بپذیرد. زمانی وزارت‌خانه اعلام کرد که از پروژه‌های تحقیقاتی در موتور جستجو حمایت می‌کنند. »
 
او ادامه داد: «در اتفاق اخیر شاهد این بودیم که مردم نمی‌توانستند از طریق موتور جست‌وجو نیازهای اولیه خود را رفع کنند و این اتفاق باعث شد تا ما مرکزیتی در حوزه مسئولیت‌پذیری تعیین کنیم نه تصدی‌گری. ما نمی‌گوییم که موتورهای جست‌وجو دولتی شوند یا دولت آنها را توسعه دهد بحث ما این است که نیاز اطلاعاتی مردم در رابطه با خدماتی که در شبکه ملی وجود دارد باید برطرف شود.»
 
او در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که وظیفه فراهم کردن خدمات در شبکه ملی اطلاعات به تازگی به این سازمان محول شده است، گفت: «به صورت صریح در سند مصوب سال ٩۵ شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است که خدمات پایه کاربردی اعم از خدمات ابری و دیتاسنتر به اضافه موتور جست‌وجو و پیامرسان و ایمیل به عهده وزارت ارتباطات گذاشته شد. زیرساخت شبکه‌ای خدمات عمومی مردم که پرکاربرد هستند، باید فراهم شود.»
 
او در مورد اینکه تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات تکمیل می‌شود، بیان کرد: «شبکه ملی اطلاعات مانند ‌شبکه ارتباطی کشور همواره در حال تغییر است و نمی‌توان تاریخی برای پایان و تکمیل آن در نظر گرفت»
 
فیروزآبادی ادامه داد: «تکنولوژی‌ها و اپلیکیشن‌های جدید وارد کشور می‌شوند و شبکه ملی اطلاعات متناسب با این تغییرات باید تغییر کند درصدهایی که برای پیشرفت کار اعلام می‌شود درست نیست. توسعه این شبکه کار مستمر و دائم است. اینکه تصور شود که شبکه ملی اطلاعات را در تاریخ مشخصی تمام کردیم این از نظر ما منتفی است.»
 
او همچنین بیان کرد: «به اعتقاد ما باید سیستمی داشته باشیم که در داخل نیازهای مردم را با کیفیت خوب، ارزانترو پایدارتر برطرف کند.»
 
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در برخی از حوزه‌های  شبکه ملی اطلاعات با کاستی‌هایی روبرو هستیم و برای رفع آنها به وزارت ارتباطات مهلتی دادیم، بیان کرد: «ما در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی مهلتی برای وزارت ارتباطات تعیین کردیم تا طرحی برای رفع کاستی‌های شبکه ملی اطلاعات ارائه دهد.»
به گغته فیروزآبادی حوزه‌هایی که باید مورد توجه قرار بگیرد شامل دیتاسنتر، تامین منبع برای توسعه اپلیکیشن‌های ملی مخصوصا  پیام رسان‌های داخلی، تامین منابع پردازشی و تامین توزیع سخت افزار‌ها در دیتاسنترها است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.