سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 22, 2019
16:33 یکشنبه، 1ام دیماه 1398
کد خبر: 107231

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT لو رفت

 
سخت افزار/ Igor مشهور از Igor's Lab وجود کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT را تایید کرده و حدس زده که معرفی این کارت ممکن است در ژانویه 2020 (در زمان CES) صورت پذیرد و البته برخی مشخصات کارت را که از منابع خود بدست آورده، منتشر کرده است.
 
AMD Radeon RX 5600 XT اولین کارت 6 گیگابایت Navi خواهد بود که به نظر می‌رسد تقریبا سه چهارم چیپ Navi 10 را (از نظر مشخصات) شامل می‌شود. Igor جایگاه خود را به دلیل افشاگری‌های خود درباره کارت گرافیک بدست آورده و دلیلی نمی‌بینیم که به حرف‌های او شک کنیم.
 
اولین نکته‌ای که نیاز دارید بدانید اینجاست که Radeon RX 5600 XT قرار است اولین کارت 6 گیگابایتی AMD در خانواده Navi باشد. این یعنی شاهد گذرگاهی 192 بیتی خواهیم بود (که می‌تواند روی کاغذ تا 12 گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند). با توجه به منابع Igor آسان‌ترین راه برای نشان دادن مشخصات این کارت، تقلیل یک چیپ Navi 10 تا یک چهارم است. از آنجایی که یک Navi 10 die حدود 2560 پردازنده جریانی در اختیار دارد این پردازنده گرافیکی نیز 1920 پردازنده جریانی را در خود جای خواهد داد. این هسته‌ها در کنار 120 واحد بافت، 48 ROP و 3 مگابایت حافظه کش سطح دو قرار خواهند گرفت. در نتیجه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا 75 درصد عملکرد یک RX 5700 XT را از آن شاهد باشیم (در صورت یکسان بودن فرکانس‌ها).
 
Igor همچنین مشخص کرده که Radeon RX 5500 XT بخاطر قیمت گذاری فروش خوبی را تجربه نمی‌کند و Radeon RX 5600 XT می‌تواند این فاصله قیمتی و عملکردی را کاهش دهد. در این مشخصات، گرافیک جدید کمک می‌کند تا جای خالی مدل‌های Polaris که به پایان عمر خود رسیده‌اند پُر شده و همچنین بتواند به نوعی جایگزینی برای نمونه‌های Vega 56 باشد. با توجه به فناوری ساخت 7 نانومتری این کارت می‌تواند فرکانس بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد و عملکرد محاسباتی خوبی را نیز ارائه دهد.
 
Igor همچنین درباره این موضوع که احتمالا AMD تصمیم خواهد گرفت تا هسته‌های اضافی را به شکل سخت افزاری غیر فعال کند زیرا برخی تولید کنندگان ممکن است اوضاع را بدست گرفته و مانند قدیم که گرافیک‌های AMD را آنلاک می‌کردند تا به نمونه‌های قدرتمندتری تبدیل شوند، عمل کنند (این امر عموما به دلیل غیر فعال سازی هسته‌های اضافی با روش‌های غیر مطمئن توسط AMD امکان پذیر می‌شد). انتظار می‌رود که این گرافیک‌ها در هفته سوم 2020 عرضه شوند. تولید کنندگانی مانند گیگابایت و ایسوس احتمالا اولین کمپانی‌هایی باشند که این کارت را منتشر می‌کنند و البته که همین حالا نیز در فضای اینترنت برخی از کارت‌های گیگابایت را مشاهده کرده‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.