تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 24, 2019
14:41 سه شنبه، 3ام دیماه 1398
کد خبر: 107292

با تشکیل کمیسیون مشترک؛ توسعه زیرساخت ارتباطی بین ترکیه و ایران کلید خورد

 
مدیرانی از وزارت ارتباطات و وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه به همراه شرکت‌های مخابراتی این کشور امروز ( ۳ دی) در جلسه‌ای از تشکیل کمیسیون مشترک دو جانبه ICT برای همکاری‌ در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خبر دادند.
 
معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه و رئیس هیات مدیره شرکت ترک‌سل  در این جلسه با اشاره به همکاری خوب ترک‌سل با شرکت مخابرات ایران  گفت: «ما می‌توانیم سیستم ارتباطی مناسبی از مسیر ترکیه، پاکستان و ایران به صورت کابلی ایجاد کنیم تا کشورها مسیر جاده ابریشم از این طریق به یکدیگر متصل شوند.»
 
عمر فاتیح سایان با اشاره به اینکه امروز و فردا و در سه کارگروه تخصصی همکاری‌ها بین ایران و ترکیه در زمینه رگولاتوری و هماهنگی فرکانسی،‌ دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، امنیت سایبری و توسعه زیرساختی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد اعلام کرد: «رشد فناوری کشورها را بر آن داشته که به سرعت برای ورود و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برنامه‌ریزی کنند. ما نیز در این زمینه گام‌های جدی برداشته‌ایم؛ اما طبیعتا به تنهایی نمی‌توانیم در این مسیر پیش برویم. حالا در جغرافیایی زندگی می کنیم که به شکل مداوم با یکدیگر باید همکاری داشته باشیم. »
 
او با ارائه آمار و ارقامی از توسعه تکنولوژی ۴G در این کشور و برنامه‌ریزی‌ آنها برای حرکت به سمت تکنولوژی ۵G اعلام کرد که در در ترکیه ۸۱ میلیون کاربر موبایل وجود دارد که براساس تکنولوژی نسل ۴٫۵ به آنها خدمات ارائه می‌شود. به گفته او ترکیه از سال ۲۰۱۷ برنامه جدی برای توسعه شبکه فیبرنوری در نظر گرفته به طوری که تا سال ۲۰۲۳ صد‌درصد ساختمان‌های این کشور به فیبرنوری با سرعت ۱۰۰ مگابیت متصل خواهند شد.
 
عمر فاتیح سایان با اشاره به این آمارها گفت: «ترکیه و ایران با توجه به کاربران که دارند می‌توانند در زمینه توسعه خدمات در بخش موبایل و اینترنت ثابت با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند. حتی در این زمینه با توجه به تجاربی ما در زمینه فیبرنوری می‌توانیم یک کمیته مخصوص داشته باشیم.»
 
در ادامه این جلسه او با اشاره به رشد ترکیه در بخش تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی توضیح داد: «در سال ۲۰۱۸ با رشد ۴۲ درصدی تجارت الکترونیکی در ترکیه رو‌به رو بودیم و درآمد در این زمینه به ۱۰ میلیارد دلار رسید. خدمات در این بخش را ابتدا با کمک شرکت پست و تلگرام ترکیه و پس از آن طی همکاری با ۳۵ شرکت دیگر توسعه دادیم .ما بر این باور هستم که در بخش تجارت الکترونیکی و پست زمینه های زیادی برای همکاری با ایران وجود دارد.»
 
همچنین به اعلام اینکه ترکیه با توسعه زیرساخت‌‌های دولت الکترونیکی مراجعه مردم به ادارات و استفاده از کاغذ را به شکل قابل توجه‌ای کاهش داده است گفت: «از سال ۲۰۱۸ انجام مراودات اداری بدون کاغذ را در دستور کار قرار دادیم. از سمت دیگر با الویت قرار دادن ارائه خدمات الکترونیکی به  دانشجویان و دانش آموزان حالا تمامی مراحل ثبت‌نام مقطع دبستان و دبیرستان در ترکیه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین خدماتی مانند دریافت پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه هم به صورت الکترونیکی انجام و ظرف مدت یک روز صادر و به خانه شهروندان پست می شود.» به گفته او  در سال ۲۰۱۹تقریبا ۴۴  میلیون نفر در ترکیه توانسته‌اند خدمات خود را به صورت الکترونیکی از ادارات این کشور دریافت کنند.
 
در ادامه این جلسه ستار هاشمی، معاون نوآوری و فناوری ایران ابراز امیدواری کرد که تلاش مقامات دو کشور با در نظر گرفتن منافع مشترک به توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران و ترکیه کمک کند.
 
هاشمی با شاره به آمارهای از توسعه ارتباطات در کشور گفت: «امروز در بیش از ۸۷ درصد مردم ایران به اینترنت پهن باند دسترسی دارند و تمام شهرها مجهز به پوشش ۳G و ۴G هستند همچنین روستاهای بالای ۲۰ خانوار به پهن باند متصل شده اند. از سوی دیگر حجم اقتصاد دیجیتال بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است که توسط شرکت‌های دانش بنیان که در این حوزه فعالیت می کنند محقق شده است.» معاون وزیر ارتباطات درباره برنامه کاری که برای کمیسیون مشترک بین دو کشور پیش بینی شده است توضیح داد: «همکاری مشترک از ظرفیت صلح آمیز فضایی در حوزه ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و آمادگی ورود به صنعت فضایی۴، استفاده از تجارب موفق و تبادل دانش دو کشور برای توسعه دولت و تجارت الکترونیکی و تعامل سازنده بین شرکت های پست دو کشور، همکاری در حوزه امنیت سایبری و کمک به شکل گیری زیرساخت های امن برای شکل گیری اقتصاد دیجیتال، تعامل در حوزه زیرساختی مانند آی ایکس پی دو کشور در دنیا، همکاری در مدیریت و پایش فرکانس، کمک به شکل گیری شتابدهنده‌های تخصصی بین المللی در حوزه فاوا در مناطق مختلف کشور، ایجاد تعامل بین کسب و کارهای حوزه دانشی و تکنولوژی های تحول آفرین مانند بلاک چین، بیگ دیتا، ۵جی، هوش مصنووعی، دوره های پژوهشی، تبادل استاد و دانشجو از جمله موضوعات مهمی است که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.»
 
به گفته هاشمی حدود یک ماه دیگر از تاریخ اول تا سوم بهمن ماه هیات تجاری حوزه فناوری ایران برای برگزاری نشست‌های بی تو بی به شهر استانبول سفر خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.