تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 24, 2019
14:43 سه شنبه، 3ام دیماه 1398
کد خبر: 107293

همکاری ایران و ترکیه در حوزه ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی

 
 
ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در افتتاح اولین کمیسیون مشترک دو جانبه ICT ایران و ترکیه گفت: همکاری مشترک از ظرفیت صلح آمیز فضایی در حوزه ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و آمادگی ورود به صنعت فضایی ۴، از محورهای مهمی است که در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
صبح روز سه شنبه اولین کمیسیون مشترک دوجانبه ICT ایران و ترکیه با حضور معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و عمر فاتیح سایان معاون وزیر حمل و نقل ترکیه در مرکز همکاری‌های بین‌المللی و مطالعات راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر معاون وزیر ارتباطات ترکیه، تعدادی از معاونان و رؤسای وزارت ارتباطات ترکیه و ایران نیز حضور داشتند.
نخستین نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سه کارگروه تخصصی همکاری‌های رگولاتوری و هماهنگی فرکانسی، همکاری‌های دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک و امنیت سایبری و همکاری‌های زیرساختی و ارتباطات امروز (۳ دی‌ماه) و فردا (۴ دی‌ماه) به مدت دو روز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.
عمر فاتیح سایان معاون وزیر حمل و نقل ترکیه در اولین نشست این کمیسیون با اشاره به این که وزرای ایران و ترکیه در سوم دسامبر در باکو دیدارهای اولیه در خصوص تشکیل این کمیسیون را انجام داده بودند، گفت: در این جلسات عالی رتبه که در رابطه با موضوعات ارتباطات در باکو و در حاشیه نمایشگاه باکوتل انجام شد، طرفین بر اساس اعتماد متقابل وارد همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف شدند.
با توجه به رشد فناوری در حوزه ارتباطات باید در کنار رشد تکنولوژی به امنیت داده‌ها نیز توجه کنیم. کشور ترکیه از سال ۲۰۱۵ وارد تکنولوژی نسل چهارم شد و با زیرساخت‌های تولید داخلی گام‌های مثبتی در این جهت برداشت. در راستای افزایش تولید داخلی، با ۱۳۰ شرکت مختلف کار کردیم. توجه ما بیشتر در حوزه ارتباطات و در بخش اطلاع‌رسانی و دستیابی به تکنولوژی  5g(نسل پنجم اینترنت همراه) است.
وی در ادامه افزود: طبیعتا در جغرافیایی که زندگی می‌کنیم به تنهایی نمی‌توانیم در این مسیر پیش برویم. باید به شکل مداوم با کشورهای همسایه همکاری داشته باشیم. در ترکیه ۸۱ میلیون کاربر موبایل داریم که بر اساس تکنولوژی ۴.۵ به آن‌ها خدمات می دهیم. از این بین ۶۱ میلیون کاربر اینترنت موبایل هستند.
او درباره استفاده امن و هوشیارانه از تکنولوژهای روز دنیا گفت: استفاده از اینترنت علاوه بر منافع، خطراتی نیز دارد. استفاده امن و امنیت سایبری موضوعاتی است که باید به آن توجه کنیم.
رییس هیات مدیره ترک تلکام درباره بهترین استفاده از فیبر نوری گفت: در کمیته‌ای که تشکیل شده است باید به توسعه فیبر نوری در راستای پهنای باند اهمیت بدهیم. ما در ترکیه اقداماتی در حوزه شبکه موبایل و اینترنت ثابت انجام داده‌ایم که از بین آن می‌توان به تولید زیرساخت‌های داخلی ارتباط الکترونیک، زیرساخت خبررسانی الکترونیک و سیستم برنامه‌ریزی برای اینترنت ثابت اشاره کرد.
در سال ۲۰۱۷ هدفی را برای خود در نظر گرفتیم تا پهن باند در اختیار تمام کاربران فضای مجازی قرار بگیرد. از دیگر اهداف مان این است که بتوانیم دسترسی فیبر نوری برای تمام ساختمان‌ها داشته باشیم و به تمامی کاربران خانگی اینترنت حداقل با ۱۰۰ مگابیت سرعت اختصاص بدهیم. هدف ما این است در پهنای باند موبایل به ظرفیت صد در صدی برسیم و بعد از این که ارتباطات را برقرار کردیم تا سال ۲۰۲۳ ده میلیون آبونه شبکه فیبر نوری داشته باشیم.
او در خصوص کمیته شماره دوم که به تجارت الکترونیک اختصاص دارد، گفت: در سال ۲۰۱۸ با رشد ۴۲ درصدی تجارت الکترونیک در ترکیه به ۱۰ میلیارد دلار درآمد رسیدیم. این خدمات را ابتدا به شرکت پست و تلگرام ترکیه و پس از آن به ۳۵ شرکت ارائه کردیم. ما بر این باور هستیم که در تجارت الکترونیک و پست زمینه‌های زیادی برای همکاری با ایران وجود دارد.
یکی از خدماتی که در ترکیه به صورت وسیع استفاده می‌شود، دولت الکترونیک با این اولویت بندی است که شهروندان ترکیه بدون این که وارد ادارات شوند، خدمات را به شکل الکترونیک از دولت بگیرند. خدماتی مانند پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه ظرف مدت یک روز صادر می‌شوند و شهروندان می‌توانند آن را در منزل تحویل بگیرند. علاوه بر این، تمامی ثبت نام‌های مدارس و دانشگاه، کارهای آبونمان‌های برق و گاز به وسیله سامانه دولت الکترونیک انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۴۴ میلیون نفر می‌توانند خدمات خود را از ادارات ما دریافت کنند.
او با اشاره به این که جلسه بعدی این کمیسیون مشترک در آنکارا برگزار خواهد شد، گفت: در جلسه بعدی میزبان همکاران ارتباطات ایران در مرکز ملی سایبری ترکیه خواهیم بود. وزارت ارتباطات ترکیه در قسمت امنیت سایبری مسؤولیت دارد و امنیت سایبری ملی را در چهارچوب مشخص ادامه می‌دهد. شرکت ترک تلکام با شرکت مخابرات ایران همکاری خوبی دارد و می‌تواند با ارائه زیرساختی مشخص ترکیه، ایران و پاکستان داشته باشد تا کشورهای در مسیر جاده ابریشم را با سیستم کابلی به هم متصل کند.
سیستم ارتباطی موجود بین ایران و پاکستان اهمیت بسزایی برای برقرار کردن راه ارتباطی منطقه به اروپا دارد. اکنون نیز موفقیت‌های بزرگی به واسطه همکاری ایران و ترکیه کسب کرده‌ایم و می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب، همکاری‌های بین ایران و ترکیه را در قسمت موبایل و اینترنت ثابت توسعه دهیم. امیدواریم راه برای همکاری‌های بعدی و رسیدن به موفقیت‌های ملموس باز شود.
ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری ایران نیز در ادامه صحبت‌های معاون وزیر ترکیه گفت: امیدوارم با تلاش مقامات دو کشور و در راستای منافع مشترکی که با یکدیگر داریم، شاهد همکاری‌های ایران و ترکیه در تمام زمینه‌ها باشیم. در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر حوزه نوآوری و فناوری در کشور بودیم به طوری که ایران در حوزه تولید علم ارتقا یافته و رتبه برتر را در اختیار دارد.
امروزه بیش از ۸۷ درصد مردم ایران به اینترنت پهن باند دسترسی دارند و تمام شهرها مجهز به پوشش  ۳جی و ۴جی هستند. ضمن این که تعداد زیادی از روستاهای بالای۲۰ خانوار نیز به پهن باند متصل شده‌اند.
او افزود: حجم اقتصاد دیجیتال ایران بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است که توسط شرکت‌های دانش بنیان که در این حوزه فعالیت می‌کنند، محقق شده است. با توجه به این که ایران بعد از چین و امارات بیشترین حجم تجارت را با ترکیه دارد و شرکای تجاری خوبی محسوب می‌شوند، بهتر است در حوزه فناوری نیز فعالیت و همکاری بیشتری را در پیش بگیریم. همکاری دو کشور در توسعه بازارهای هدف محصولات ایران و ترکیه می‌تواند به توسعه تجاری شرکت‌های دو کشور کمک شایانی کند.
معاون وزیر ارتباطات درباره برنامه کاری که برای کمیسیون مشترک بین دو کشور پیش بینی شده است، گفت: همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت صلح‌آمیز فضایی در حوزه ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و آمادگی ورود به صنعت فضایی ۴، استفاده از تجارب موفق و تبادل دانش دو کشور برای توسعه دولت و تجارت الکترونیک و تعامل سازنده بین شرکت های پست دو کشور، همکاری در خصوص مرکز سرت ( مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای‬) دو کشور در حوزه امنیت سایبری و کمک به شکل گیری زیرساخت‌های امن برای شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال، تعامل در حوزه زیرساختی مانند ixp (مراکز تبادل ترافیک اینترنت) دو کشور در دنیا، همکاری در مدیریت و پایش فرکانس، کمک به شکل‌گیری شتابدهنده‌های تخصصی بین‌المللی در حوزه فاوا در مناطق مختلف کشور، ایجاد تعامل بین کسب و کارهای حوزه دانشی و تکنولوژی‌های تحول آفرین مانند بلاک چین، بیگ دیتا، 5g، هوش مصنوعی، برگزاری دوره های پژوهشی، تبادل استاد و دانشجو از جمله موضوعات مهمی است که در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
او در پایان گفت: حدود یک ماه دیگر از تاریخ اول تا سوم بهمن ماه هیات تجاری حوزه فناوری ایران برای برگزاری نشست‌های B تو B به شهر استانبول سفر خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.