تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 25, 2019
14:51 چهارشنبه، 4ام دیماه 1398
کد خبر: 107342

ازبکستان خرید رمزارز را ممنوع کرد

 
ازبکستان که تا مدتی پیش از حامیان ارز دیجیتال بود، در تصمیمی غیرمنتظره خرید رمزارز را حتی از صرافی های دارای مجوز ممنوع کرد.
 
«سازمان ملی مدیریت پروژه» ازبکستان که تحت نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کند، اصلاحیه های جدیدی را در حوزه قوانین مالی پیاده کرده که شهروندان این کشور را از خرید رمزارز منع می کند. این سازمان به افرادی که قبلا اقدام به خرید ارز دیجیتال کرده اند، فرصت داده دارایی های خود را از طریق دو صرافی ثبت شده در این کشور به نام های Forklog و Sputnik  به فروش برسانند.
 
یکی از دلایل این تصمیم نگرانی مقامات ازبکستان از بکارگیری ارزهای مجازی برای پول شویی یا تامین مالی ترور بوده است. این در حالی است که تا lدتی قبل خبرهایی از احتمال عرضه یک ارز دیجیتال اختصاصی توسط این کشور به گوش می رسید.
 
راه اندازی رمزارز تنها بلندپروازی ازبک ها در حوزه کریپتو نبود. سال گذشته دولت تاشکند با تصویب قوانینی راه را برای داد و ستد ارزهای مجازی باز کرده و حتی برنامه هایی برای گسترش استفاده از این پلتفرم در دست داشت. برای مثال می توان به امضای معاهده ای با «انجمن کسب و کار بلاکچین کره جنوبی» اشاره کرد که در پیاده سازی زیرساخت های فینتک و پیشبرد تکنولوژی بلاکچین به این کشور آسیای میانه کمک می کرد.
 
دولت ازبکستان تا جایی به این فناوری علاقمند شده بود که قصد راه اندازی پلتفرم داد و ستد رمزارز، آموزشگاه بلاکچین و قانونمند کردن عرضه اولیه سکه را داشت. حالا اما با تصویب قانون جدید تمامی این بلندپروازی ها به بایگانی فرستاده می شوند. این کشور برای مدتی به یکی از مقاصد محبوب ماینر هم تبدیل شده بود اما از سه ماه قبل هزینه استخراج رمزارز را تا حدود سه برابر افزایش داد.
 
ممنوعیت خرید رمزارز تنها خبر ناخوشایند حوزه ارز دیجیتال نیست و ظاهرا یوتیوب هم حذف ویدیوهای مربوط به آن را کلید زده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.