امنیت

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 25, 2019
16:59 چهارشنبه، 4ام دیماه 1398
کد خبر: 107349

خودروهای هوشمند به سادگی هک می شوند

 
چندسالی می‌شود که خودروهای هوشمند، با قابلیت اتصال به تلفن‌همراه مالک و اجرای فرمان‌های وی، به ستاره دنیای خودرو تبدیل شده‌اند. با استفاده از مزایای خودروهای هوشمند، می‌توان قبل از سوار شدن به خودرو، کابین را گرم نمود. همچنین والدین می‌توانند محدودیت‌های مختلفی را در هنگام رانندگی فرزندان جوان خود، اعمال نمایند. اما این قابلیت‌های هوشمند، در کنار مزایایی که دارد، می‌تواند مشکلاتی مانند هک شدن را برای مالکان خودروهای هوشمند ایجاد کند.
 
یکی از اعضای هیات تحریریه روزنامه واشنگتن پست، جفری فاولر، تصمیم گرفت تا معایب خودروهای هوشمند را به همگان نشان دهد. وی با هک کردن یک شورولت ولت، میزان اطلاعات ارسالی توسط این خودرو به جنرال موتورز را مورد بررسی قرار داد. اینکه خودرو هوشمند شما، اطلاعات مربوط به سفرهای درون‌شهری شما را ذخیره کند، یک موضوع است. اما اینکه این اطلاعات به شرکت سازنده خودرو ارسال شوند، موضوع دیگریست. این مورد تنها محدود به شورولت ولت نمی‌شود، بلکه تمامی خودروهای هوشمند، دایما به اینترنت متصل هستند.
 
اما فاولر چگونه مقصد این اطلاعات را مشخص کرد؟ او برای اینکه بفهمد اطلاعات ارسالی، به کجا فرستاده می‌شوند، از یک هکر خواست تا شورولت ولت که مورد آزمایش او قرار گرفته بود را هک کند. براساس اطلاعاتی که هکر از شورولت ولت دریافت کرد، موقعیت مکان‌های پارک خودرو، سوابق تماس‌، اطلاعات مورد نیاز برای تعیین هویت گوشی، مخاطبان تلفن همراه مالک به همراه آدرس آن‌ها، ایمیل‌ها و حتی تصاویر افراد، توسط سیستم هوشمند خودرو جمع‌ آوری می‌شود. فاولر از این حد فراتر رفته و با خرید یک سیستم سرگرمی مربوط به یک خودرو هوشمند و هک کردن آن، تمامی اطلاعات مربوط به مالک قبلی را استخراج نمود.
 
نباید فکر کنید جنرال موتورز تنها شرکتی است که نسبت به جمع آوری اطلاعات شخصی مالکان خودروها اقدام می‌کند. بنابر گزارش اداره بازرسی دولت ایالات متحده، ۱۳ شرکت خودروسازی ادعا می‌کنند پیش از جمع آوری اطلاعات مشتریان، رضایت آن‌ها را در مورد این موضوع کسب کرده‌اند. اما اگر یک مشتری اجازه جمع آوری اطلاعات توسط شرکت‌های خودروسازی را ندهد، هیچ‌گونه خدمتی از سوی خودرو هوشمند خود دریافت نخواهد کرد.
 
طبق گفته‌های فاولر، تاکنون هیچ قانون فدرالی برای ملزم کردن خودروسازان در مورد تعیین محدوده اطلاعات جمع آوری شده از خودروهای هوشمند، تصویب نشده است. تنها شرکت‌ها متعهد شده‌اند گزارش دقیقی از اطلاعات جمع آوری شده از رانندگان، در اختیار آنان قرار دهند. اما در عمل تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
 
فاولر در پایان، چندین مسیر برای محدود کردن جمع آوری اطلاعات شخصی از سوی خودروهای هوشمند، ارایه کرده است. نخستین راه این است که گوشی خود را از طریق یک شارژر ۱۲ ولتی به خودرو متصل کنید. راه دیگر، استفاده از اپلیکیشن Privacy4Cars است. این برنامه کاربردی، اطلاعات شخصی ذخیره شده در خودروهای اجاره‌ای که مالک آن نیستید را پاک می‌کند. اما استفاده از این دو راهکار، چندان بادوام نخواهد بود. با فراگیر شدن فناوری ارتباطی ۵G، اطلاعات شخصی ما بسیار آسان‌تر از زمان حال، توسط خودروسازان مورد دست اندازی قرار خواهد گرفت.
 
از این رو به نظر می رسد که پس از نگرانی در مورد امنیت لب تاب یا گوشی های خود، حالا زمانی رسیده که باید نگران هک شدن خودرو خود و امنیت اشخاص در تردد های جاده ای باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.