سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 29, 2019
16:35 یکشنبه، 8ام دیماه 1398
کد خبر: 107464

متمایزترین فناوری تلویزیون‌های سامسونگ چگونه خلق شد

WhatsApp Image 2019-12-29 at 16.14.07.jpeg
 
 
شرکت سامسونگ الکترونیکس در سال 2017 فناوری متمایز و پیشرفته HDR10+ را به دنیای تلویزیون معرفی کرد که پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناوری بازه دینامیکی بالا یا HDR در این صنعت بود و با استفاده از مپینگ تون دینامیکی و بهینه‌سازی بازه دینامیکی طبیعی به تلویزیون امکان می‌دهد تصویری کاملا واقعی را بازتولید کند. 
در دو سالی که از معرفی فناوری HDR10+ می گذرد، این قابلیت نه تنها بازار سرگرمی‌های خانگی را متحول کرده بلکه آن را در انواع دستگاه‌های دیگر مانند گوشی‌های هوشمند هم بکار گرفته‌اند. 
 
خلق اکوسیستم HDR10+
بیل مندل، معاون بخش راهکارهای دیجیتالی مرکز تحقیقات سامسونگ در آمریکا معتقد است توسعه استفاده از فناوری HDR10+ به دیگر دستگاه‌ها در واقع بزرگترین تحول از زمان معرفی اولیه آن در سال 2017 بوده است. زیرا به این ترتیب نه تنها انواع دستگاه‌های مورد استفاده کاربران از این تحول در فناوری نمایش پشتیبانی می‌کنند بلکه تعداد بسیار بیشتری از شرکت‌های همکار هم این فناوری را در محصولات خود به کار گرفته‌اند. 
تعداد شرکت‌هایی که تاییدیه فناوری HDR10+ را دریافت کرده اند در سال گذشته سه برابر شد که شامل بسیاری از تولیدکنندگان تلویزیون، انواع دستگاه‌های دارای نمایشگر UHD و همینطور تولیدکنندگان SoC می‌شود. به گفته ماندل این فناوری اکنون به یک قابلیت بسیار مهم برای ارائه بهترین کیفیت تصویر روی تلویزیون‌های بزرگ تبدیل شده است. 
او می‌گوید «اطلاعات مضاعفی که فناوری HDR10+ منتقل می‌کند، به پردازنده تلویزیون امکان می‎دهد تا بهترین تون رنگ، روشنایی و کنتراست را با بالاترین دقت تولید کند. به این ترتیب و با توجه به ترکیب فناوری HDR10+ و پردازنده‌های تلویزیون‌های QLED تک تک فریم‌های هر تصویر با بالاترین کیفیت ممکن روی صفحه‌های بزرگ نمایش داده می‌شود». 
ماندل با اشاره به این موضوع که با افزایش مداوم تعداد دستگاه‌های دریافت کننده تاییدیه HDR10+، محتواهای موجود سازگار با این فناوری هم افزایش پیدا می‌کند، می‎افزاید «سامسونگ فناوری‌هایی مانند HDR10+ را به شکلی پایدار توسعه می‌دهد تا کیفیت تصویر در همه دستگاه‌های مختلف یکسان باشد».
 
تصویر باکیفیت در همه دستگاه‌ها
سامسونگ در سال 2017 با مشارکت شرکت‌های فاکس قرن بیستم و پاناسونیک، یک لوگو و برنامه تایید خاص ایجاد کرد تا نمایشگرهای مختلف بتوانند تاییدیه استفاده از HDR10+ را دریافت کنند. از آن زمان تاکنون تعداد زیادی از نمایشگرها و حجم انبوهی از محتواهای مختلف متناسب با فناوری HDR10+ توسط شرکت‌هایی تولید شده‌اند که مزایای استفاده از این فناوری را برای خلق تصویری با کیفیت برتر، درک کرده‌اند. 
ماندل با اشاره به تغییراتی که استفاده از فناوری HDR10+ در صنعت تلویزیون و تصویر ایجاد کرده، می‌گوید «تولیدکنندگان دستگاه‌های مختلف کیفیت برتر HDR10+ را در مقایسه با HDR درک کرده اند و می‌دانند که با بکارگیری این فناوری‌ می‌توانند تصویر موردنظرشان را در هر دستگاهی با بالاترین کیفیت نمایش دهند.»
شرکت سامسونگ اخیرا در کنفرانسی در سن خوزه، نمونه استفاده از فناوری HDR10+ را روی دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل، تبلت و تلویزیون به نمایش گذاشت. این فناوری نه تنها تجربه کاربران از تماشای تلویزیون را متحول کرده است بلکه به گفته ماندل در آینده می‌تواند تجربه تماشای فیلم در سینماها را هم متحول کند. 
او می‌گوید «بعد از فعالیت‌های اولیه روی فناوری HDR10+ ما اکنون روی درک نیازهای فیلم‎سازان و کارهای بعد از تولید فیلم کار می‌کنیم تا قابلیت‌ها و گزینه‌های بیشتری را در اختیار آنها بگذاریم». 
 
دقیق‌ترین تصویر موجود
آنچه فناوری HDR10+ سامسونگ را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند این است که در اینجا برای خلق باکیفیت‌ترین تصویر ممکن، نه تنها از اطلاعات روشنایی، تاریکی و کنتراست در خود محتوا استفاده می‎شود بلکه توانایی و بازه عملکرد تلویزیون کاربر هم مدنظر قرار می‌گیرد. HDR10+ با استفاده از فناوری پیشرفته مپینگ خود می‎تواند محتواهای HDR را به همان شکل موردنظر تهیه کنندگان تصویر، بازتولید کند. 
ماندل می‌گوید «کاربران نه تنها می‎توانند از این کیفیت برتر روی دستگاه‌های دارای تاییدیه HDR10+ استفاده کنند بلکه این فناوری‌ می‌تواند هر تلویزیون دارای خصوصیات متفاوت را هم قادر به پخش محتواهای فراگیر HDR کند». 
هرچند تلویزیون‌های سامسونگ که مجهز به فناوری HDR10+ هستند در هر شرایطی بهترین کیفیت را به نمایش قرار می‌‎دهند اما ماندل به کاربران دیگر تلویزیون‌های مجهز به این فناوری توصیه می‌کند برای رسیدن به بهترین کیفیت تصویر با فناوری HDR10+ روشنایی محل تماشای تلویزیون را کمتر کنند. 
او به کسانی که قصد خرید تلویزیون دارند توصیه می‎کند پشتیبانی از فناوری HDR10+ را حتما مدنظر داشته باشند. هرچند به گفته او ترکیب HDR10+ و رزولوشن 8K در حال حاضر برترین نوآوری در حوزه تصویر محسوب می‎شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.