تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

December 31, 2019
14:18 سه شنبه، 10ام دیماه 1398
کد خبر: 107537

یوروپل: ارز دیجیتال مونرو غیرقابل ردیابی است

 
به گزارش یوروپل، ارز دیجیتال مونرو غیرقابل ردیابی بوده و اگر کاربران این شبکه بلاک‌چین تصمیم بگیرند که اطلاعات پرداخت و تراکنش‌های خود را مخفی نگه‌دارند، عملا نمی‌توان منشا آن را پیدا کرد.
 
محققین یوروپل می‌گوند ردیابی تراکنش‌های ارز دیجیتال مونرو (Monero) حتی به کمک بررسی‌های عمیق IP نیز امکان‌پذیر نبوده و عملا غیرقابل ردیابی است. جزئیات این قابلیت ویژه ارز دیجیتال مونرو در وب‌سایت اتحادیه بلاک چین منتشر شد که به صورت انحصاری ارز‌های دیجیتال را ارزیابی می‌کند. یکی از کارشناسان خبره این اتحادیه به نام جرک جاکوبسک (Jerek Jakubcek) فاش کرده بود که یوروپل به شدت در حال نظارت بر روند توسعه ارزهای دیجیتال غیرقابل ردیابی است. او می‌گوید:
 
از آن جایی که شخص مورد نظر ما از ترکیب مرورگر تور و مونرو استفاده کرده است، ما نتوانستیم تراکنش را ردیابی کنیم. ما حتی نتوانستیم IP را ردیابی کنیم که این به منزله پایان خط برای ماست. این اتفاق بر خلاف شبکه بلاک چین بیت کوین بوده که هر تراکنشی در آن بسیار شفاف و قابل پیگیری است.
 
توجه خاص یوروپل به مونرو را می‌توان این طور تعبیر کرد که مقامات اروپایی، قصد محدود کردن استفاده از ارز‌های دیجیتال غیرقابل ردیابی را دارند. در گذشته هم این سازمان با بست میکسر (یکی از مطرح ترین سرویس‌های میکس بیت کوین) به مشکلاتی برخورد کرده بود. با این حال سرویس‌های میکسینگ BTC نیز بعضی از اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را قابل ردیابی باقی می‌گذاشتند.
 
در نتیجه به نظر می‌رسد که ترکیب مرورگر تور و ارز دیجیتال غیرقابل ردیابی، تمامی ردپای تراکنش را از بین می‌برد. البته پروتکل مونرو پیش از این باگی داشت که IP ها را افشا می‌کرد ولی اکنون راه‌هایی بیشتری برای پوشاندن این مشکل ارائه می‌کند. البته فراموش نکنید که استفاده از تراکنش‌های غیرقابل شناسایی، تنها از طریق پرداخت‌های شخص به شخص قابل استفاده است.
 
صرافی‌هایی که هنوز از ارز دیجیتال مونرو استفاده می‌کنند، می‌توانند درخواست افشای اطلاعات پرداخت و تراکنش را داشته باشند و آن را با کیف پول دارای هویت صحت‌سنجی کنند. این صرافی‌ها همچنین می‌توانند در صورت نیاز، درخواست هویت فیزیکی نیز داشته باشند، اما پس از این می‌توان تمامی اطلاعات تراکنش را از بین برند تا هویت پرداخت کننده همچنان ناشناس باقی بماند.
 
دیگر بلاک چین‌های عمومی مانند بیت کوین و اتریوم، مسیر قابل ردیابی سخت ولی شفافی را ارائه می‌دهد، اما تنها کافیست تا تراکنش‌ها وارد بلاک چین مونرو شوند تا دیگر نتوان آن‌ها را ردیابی کرد. این عدم ردیابی شاید صرافی‌های پشتیبان ارز دیجیتال مونرو را به دردسر بیندازد. قانونی در سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود که ممکن است بعضی صرافی‌ها را از پشتیبانی از پول بدون پشتوانه منع کند.
 
با این حال مخفی بودن تراکنش‌ها علاوه بر مزیتی که دارد، می‌تواند پرداخت‌های غیرقانونی و دزدی‌های سایبری را نیز پوشش دهد و ردیابی آن‌ها را سخت کند. گفته می‌شود یکی از کشور‌های که ار ارز دیجیتال مونرو برای این کار استفاده می‌کند، کره شمالی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.