سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 11, 2020
16:12 شنبه، 21ام دیماه 1398
کد خبر: 107851

با CES2020/ ربات خدمتکار Misty II با قابلیت‌های کاربردی پیشرفته در CES معرفی شد

 
 ربات‌های خد‌متکار بخش مهمی از صنعت رباتیک و دستیارهای هوشمند را شکل می‌دهند. Misty II یکی از جدیدترین محصولات این دسته محسوب می‌شود که در نمایشگاه CES امسال معرفی شد.
 
ربات خدمتکار Misty II در CES 2020 به‌نمایش گذاشته شد که ظاهری شبیه به اسباب‌بازی دارد؛ اما سازندگان از طراحی آن اهداف کاربری کاملا واقعی داشته‌اند. این ربات را می‌توان عضوی از محصولات هوشمند جدید و وظیفه‌محوری دانست که با سرعت زیادی در صنعت رشد کرده‌اند. در آینده‌ی نه‌چندان دور، شاهد فعالیت چنین خدمتکارهایی در مراکزی همچون هتل خواهیم بود.
 
خودکارسازی وظایف در پلتفرم‌های مبتنی‌بر سرویس و وظیفه، رویکرد و جریانی روبه‌رشد است و با گذشت زمان، ربات‌های بیشتری با اهداف و خدمات پیچیده طراحی می‌شوند. درواقع، ربات‌ها فقط وظیفه‌ی انجام وظیفه‌ای ثابت مانند فعالیت‌های صنعتی همچون جوش‌کاری یا برداشتن اجسام را برعهده ندارند و با مجموعه‌ای از قابلیت‌ها به بازار عرضه خواهند شد و توانایی فعالیت در مجموعه‌ای گسترده از کاربردها را خواهند داشت.
 
طراحی و برنامه‌نویسی ربات‌ها از صفر برای فعالیت در پلتفرم‌های مبتنی‌بر وظایف، رویکردی زمان‌بر و کم‌بازده محسوب می‌شود. در بخش ربات‌های خدمتکار از صنعت رباتیک، ماشین‌هایی با هدف فعالیت در مراکزی با زیرساخت نسبی مانند رستوران و بیمارستان و هتل طراحی و ساخته می‌شوند. توسعه‌دهندگان برای ساختن چنین ربات‌هایی بیشتر نیازمند پایه‌ی برنامه‌نویسی هستند تا طراحی خود را براساس آن شروع کنند.
 
شرکت Misty Robotics که ربات Misty II را می‌سازد، در CES 2020 علاوه‌بر رونمایی محصول خود، آن را الگویی برای کارایی‌های مبتنی‌بر خدمتکاری دانست. درواقع، این شرکت ادعا می‌کند که توسعه‌دهندگان با استفاده از پلتفرم موجود، نقطه‌ی شروعی برای طراحی و برنامه‌نویسی اختصاصی ربات Misty II خواهند داشت. الگوهای اپلیکیشنی Misty II متن‌باز هستند و توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهای خود را براساس آن‌ها بنویسند. به‌علاوه، می‌توان وظایف و کارکردهای اختصاصی و شخصی‌سازی‌شده را با استفاده از همان الگوهای آماده تنظیم کرد.
 
ارائه‌ی الگوی پایه‌ای برای برنامه‌نویسان نقطه‌ی مهمی برای Misty محسوب می‌شود؛ چراکه سخت‌افزار آن‌ها بازخورد خوبی از منتقدان دریافت کرد؛ اما نفوذ نهایی به بازار، به نیاز و راحتی استفاده وابسته است. اگر سخت‌افزاری نمونه بسازید و در حل دو مسئله‌ی دیگر موفق نباشید،‌ آینده‌ای جز مرگ در انتظار شرکت رباتیک شما نخواهد بود؛ اتفاقی که قبلا برای چندین شرکت رباتیک رخ داد.
 
یان برنشتاین، بنیان‌گذار و مدیر محصول میستی رباتیک و بنیان‌گذار شرکت Sphero، درباره‌ی محصول جدید می‌گوید:
 
ما از زمان عرضه‌ی Misty II با تقاضا و علاقه‌مندی‌های متعدد در کاربری‌های گوناگون روبه‌رو شدیم؛ درنتیجه تصمیم گرفتیم راهی سریع و آسان برای توسعه‌دهندگان فراهم کنیم که نیازهای خود را با استفاده از میستی در محیط‌های کاری برطرف کنند. یکی از نیازهای کاربردی، استفاده از میستی به‌عنوان خدمتکار یا مسئول خوشامدگویی به دفتر بود. درنهایت، تصمیم گرفتیم الگوهای اپلیکیشن را برای میستی طراحی کنیم تا توسعه‌دهندگان نقطه‌ی شروعی داشته باشند و درمجموع به توسعه و به‌کارگیری هرچه‌سریع‌تر ربات کمک کنند. الگوهای اپلیکیشن بیشتری در سال ۲۰۲۰ توسعه خواهند یافت و ما به مأموریت خود مبنی‌بر کمک به جامعه در استفاده از ربات‌ها به‌عنوان ابزارهای روزمره‌ی کاری و شخصی ادامه می‌دهیم.
 
سلامت‌ یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر، توسعه‌ی بسیار زیادی در بخش رباتیک تجربه کرده است؛ به‌ویژه در ژاپن که جمعیت مسن بیشتری دارد و بیماری‌ها و مشکلات نگه‌داری از آن‌ها درکنار کمبود نیروی انسانی، نیاز به مراقبت خودکار را روز‌به‌روز افزایش می‌دهد. کارایی Misty II شبیه پزشک نیست؛ اما می‌تواند نقشی شبیه به ربات اجتماعی را ایفا کند که به‌عنوان دارایی باارزش در بیمارستان‌ها یا خانه‌های سالمندان استفاده شود.
 
ربات Misty II توانایی‌هایی همچون شناسایی انسان‌ها و سلام و خوشامدگویی و تعامل و ارائه‌ی پاسخ را دارد. این ربات می‌تواند با APIهای متفرقه همچون Wolfram Alpha و Foursquare و موارد مشابه هماهنگ شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند کارایی‌های بیشتری همچون خرید و رزرواسیون و تماس برای دریافت کمک را به این ربات اضافه کنند. الگوهای توسعه‌ی اپلیکیشن در گیت‌هاب برای توسعه‌دهندگان وجود دارد و رویکرد کنونی نشان می‌دهد آینده‌ی ربات‌ها در بخش‌های متمرکز بر خدمات، آینده‌ای متن‌باز خواهد بود و تنها به رؤیاپردازی و خلاقیت توسعه‌دهندگان محدود می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.