اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 12, 2020
11:38 یکشنبه، 22ام دیماه 1398
کد خبر: 107870

سند معماری و طرح کلان نوین شبکه ملی اطلاعات تصویب شد

شورای عالی فضای مجازی روز گذشته (۲۱ دی) و با برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری و رئیس قوه‌قضاییه کلیات و چارچوب سند معماری و طرح کلان نوین شبکه ملی اطلاعات را بررسی و به تصویب رساندند.
 
 در خبری که روی خروجی سایت مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته جزییاتی از این طرح کلان که از آن با عنوان «طرح نوین شبکه ملی اطلاعات» یاد شده منتشر نشده است؛ اما براساس این خبر مقرر شده که جزئیات سند معماری شبکه ملی اطلاعات توسط کارگروهی تخصصی در مرکز ملی نهایی و در جلسه آتی شورا ارائه و تصویب شود. به نظر می‌رسد تصویب این طرح براساس دستور جلسه ۲۳ آذر شورای عالی فضای مجازی باشد. براساس اظهارت دبیر شورای عالی فضای مجازی در آن جلسه شورا به وزیر ارتباطات ۳ هفته فرصت داده بود تا طرح تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را ارائه کند.
 
بعد از قطعی سراسری اینترنت آبان ماه بسیاری از مقامات رسمی کشور خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر شبکه ملی اطلاعات شدند. برای نمونه حسن روحانی رئیس جمهوری اواسط آذر ماه و همزمان با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس گفت که دولت او به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات است تا مردم برای رفع نیاز‌های خودشان دیگر به خارج نیاز نداشته باشند. همچنین در همین زمینه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در سخنرانی که در همان زمان در اصفهان داشت اعلام کرد که به شدت به دنبال اجرا شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.
در دستور قرار گرفتن مجدد طرح و معماری شبکه ملی اطلاعات در حالی مورد توجه مقامات در شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته که براساس اظهارت مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این وزارتخانه تاکنون ۸۰ درصد این شبکه را براساس معماری طراحی شده که در سند تببین الزامات شبکه ملی اطلاعات به آنها تکلیف شده، راه‌اندازی کرده است.
 
براساس جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی مقرر شده که جزئیات سند جدید معماری شبکه ملی اطلاعات توسط کارگروهی تخصصی در مرکز ملی فضای مجازی نهایی و در جلسه آتی شورای عالی فضای مجازی ارائه و تصویب شود
در مقابل این ادعا اما برخی اعضای شورای عالی فضای مجازی نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شک و شبهاتی را مطرح می‌کنند. برای نمونه معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگویی که در پرونده شماره ۷۲ پیوست در مورد «شبکه ملی‌ اطلاعات» به چاپ رسید، اعلام کرد که هنوز شبکه ملی اطلاعات طرح معماری مصوب ندارد و اگر وزارت ارتباطات صحبت از راه‌اندازی ۸۰ درصدی این شبکه دارد؛ چرا هنوز ۹۵ درصد جست‌وجوی کشور در فضای مجازی از طریق گوگل انجام می‌شود و بالغ بر ۹۰ درصد ترافیک پیام‌رسان‌های ما هنوز در اختیار تلگرام فیلتر شده یا واتز‌اپ است.  در همان گفت‌وگو هم عباس آسوشه با تاکید اینکه هنوز وزارت ارتباطات به آنها معماری این شبکه را ارائه نداده تا شورا براساس آن شاخص‌های ارزیابی پیشروی شبکه ملی اطلاعات را استخراج کند، تاکید کرده بود که مرکز ملی فضای مجازی در این شرایط خودش به دنبال طراحی معماری این شبکه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.