امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 12, 2020
16:50 یکشنبه، 22ام دیماه 1398
کد خبر: 107892

‫ آسیب‌پذیری بحرانی مرورگر فایرفاکس و لزوم بروزرسانی آن

این نقص بحرانی با شناسه "CVE-2019-17026"، ناشی از نوعی #‫آسیب‌پذیری 'type confusion vulnerability' در کامپایلر IonMonkey just-in-time (JIT) در SpiderMonkey موتور جاوااسکریپت است.
به طور کلی این نوع آسیب‌پذیری زمانی رخ می‌دهد که کد برنامه، از objectsهای ارسالی، کورکورانه و بدون بررسی نوع آن‌ها استفاده کرده و به مهاجمان اجازه می‌دهد تا موجب از کار افتادن این برنامه یا اجرای کد موردنظر خود شوند.
پیش از این نیز، موزیلا نسخه‌های Firefox 72.0.1 و Firefox ESR 68.4.1 را جهت رفع یک آسیب‌پذیری در این مرورگر منتشر کرده بود.
 
موزیلا بدون آشکار ساختن جزئیات و نیز حملات احتمالی این نقص امنیتی اذعان داشت: "اطلاعات غلط در کامپایلر
IonMonkey JIT جهت تنظیم عناصر آرایه، می‌تواند علت این نوع از آسیب‌پذیری باشد."
این بدان معناست که این مسئله در موتور آسیب‌پذیر جاوااسکریپت، می‌تواند توسط یک مهاجم از راه دور برای فریب کاربر به بازدید از یک صفحه وب مخرب و سپس اجرای کد دلخواه خود بر روی سیستم و در چارچوب برنامه، مورد اکسپلویت قرار گیرد.
این آسیب‌پذیری توسط محققان امنیت سایبریِ ATA360 Qihoo به موزیلا گزارش شده است و هنوز هیچ اطلاعاتی از آن‌ها درباره تحقیقات، یافته‌ها و اکسپلویت این آسیب‎‌پذیری منتشر نشده است.
اگرچه مرورگر فایرفاکس به طور پیش فرض و خودکار بروزرسانی‌ها را اعمال می‌کند و پس از راه‌اندازی مجدد آن، نسخه جدید در دسترس می‌باشد، اما می‌توانید از مسیر زیر نیز مرورگر خود را بروزرسانی نمایید:
Menu > Help > About Mozilla Firefox
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.