تبلت

تلفن همراه

January 13, 2020
11:07 دوشنبه، 23ام دیماه 1398
کد خبر: 107901

با CES2020/ تبلت‎های تاشو تازه در CES۲۰۲۰

 سال گذشته اولین گوشی تاشوی واقعی را در CES۲۰۱۹ ساخته شرکت Royole دیدیم و در طول بقیه سال، شرکت‌های سامسونگ، هوآوی، TCL و موتورولا همه از آن پیروی کردند و نسخه‌های خاص خود را رونمایی کردند. حالا که مزایای نمایشگر تاشو کاملا آشکار شده و می‌توان اندازه یک دستگاه را بدون شکستن، خم و کوچک کرد، وقت آن رسیده تا تولیدکنندگان ابزارهای دیجیتالی آن را در دستگاه‎هایی مانند تبلت و لپ‎تاپ امتحان کنند.براساس آنچه در CES ۲۰۲۰ به نمایش درآمده، مشخص است که دیدگاه صنعت لپ‌تاپ و تبلت برای رایانه‌های قابل حمل تاشو آینده روشنی در نظر گرفته است و به زودی شاهد رواج این نوع دستگاه‌ها در بازار خواهیم بود به طوری که به گفته خبرنگار اعزامی انگجت به نمایشگاه CES ۲۰۲۰، از لنوو و دل گرفته تا اینتل، همه این شرکت‌ها دستگاه‌هایی با نمایشگر تاشو را به این نمایشگاه آورده بودند که بزرگ‌تر از نمایشگر گوشی تاشوی گلکسی فولد با ۳/ ۷اینچ اندازه بودند.
 
 
 
در نمایشگاه CES امسال، شرکت‌های دل، TCL  و اینتل مفاهیم و نمونه‌های اولیه تبلت‌های تاشوی خود را نشان دادند، در حالی که شرکت لنوو نخستین تبلت تاشوی آماده تجاری‌سازی شده خود را موسوم به ThinkPad X۱ Fold به همراه مشخصات کامل، قیمت و لوازم جانبی معرفی کرد. به استثنای دستگاه اندرویدی TCL، این تبلت‌های تاشو با سیستم عامل «ویندوز ۱۰» و نرم‌افزار نسخه نمایشی ایجاد شده برای پشتیبانی از «ویندوز۱۰ ایکس» جدید ساخته شده برای رایانه‌ها و تبلت‌های دو نمایشگری توسط مایکروسافت کار می‌کردند.به گزارش «ایسنا» تبلت لنوو نخستین بار در ماه اکتبر معرفی شد، اما چیز زیادی راجع به آن نمی‌دانستیم. ThinkPad X۱ اولین تبلت تاشوی در دسترس تجاری جهان است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در رواج این دستگاه‌ها، ایجاد نرم‌افزارهایی برای عملکرد روان و توانایی انجام چند وظیفه همزمان است.بنابراین شرکت‌ها باید تصور کنند که کاربران از چنین دستگاه‌هایی چه چیزی می‌خواهند. به‌عنوان مثال هنگامی که تبلت تاشو را باز می‌کنید، باید برنامه‌ای که باز می‌کنید تمام نمایشگر را پر کند و همچنین وقتی تبلت را نصف می‌کنید، برنامه نیز بدون اختلال در قالب اندازه جدید قرار  بگیرد.
 
همچنین وقتی دو برنامه را همزمان باز می‌کنید، این دو برنامه باید بتوانند به طور خودکار در جای خود قرار بگیرند و هرکدام نیمی از فضای نمایشگر را به خود اختصاص دهند.اینها مشکلاتی هستند که ویندوز ۱۰ ایکس باید آنها را حل کند، اما شرکت‌هایی مانند لنوو و دل نمی‌خواهند فقط به مایکروسافت تکیه کنند و به فکر آنچه کاربران می‌خواهند هستند و شروع به توسعه الگوهای مدنظر خود کرده‌اند و نسخه آزمایشی رابط کاربری دل و لنوو امکان تقسیم برنامه‌ها و جاگیری مناسب با توجه به اندازه نمایشگر را فراهم کرده‌اند.ویژگی مشترک دیگر نوعی صفحه کلید مجازی است که با تا شدن تبلت و به حالت لپ‌تاپ درآمدن آن، قسمت پایینی صفحه نمایش تبدیل به کیبورد می‌شود. به‌عنوان مثال لنوو یک ابزار تعویض حالت ایجاد کرده که به کاربر امکان می‌دهد به سرعت برنامه‌ها را باز کند، صفحه را به دو قسمت تقسیم کند یا یک صفحه کلید را روی صفحه نمایش باز کند.اینتل نیز نسخه نمایشی مشابهی را در دستگاه مفهومی Horseshoe Bend به نمایش گذاشت، اما تایپ کردن روی صفحه نمایش ۱۷ اینچی آن آسان‌تر بود. این یکی از مزایای استفاده از تبلت و رایانه‌های شخصی تاشو نسبت به گوشی‌های هوشمنداست.صفحه نمایش آنها به اندازه کافی بزرگ است که صفحه کلید دیجیتالی را ارائه دهد. نمونه اولیه ۱۷ اینچی اینتل می‌تواند نشانه‌ای از یک نقطه عطف باشد، چرا که از هر نظر تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهد. این شرکت‌ها همچنین برای کسانی که به گوشی‌های نوت با قلم دیجیتالی عادت دارند، چاره اندیشیده‌اند تا بتوانند یادداشت‌های خود را به صورت دیجیتالی در حالی که این دستگاه‌ها را به شکل یک کتاب در دست دارند، بنویسند.
 
 تبلت ویژه نابینایان
یکی از تبلت‎های جالبی که در نمایشگاه CES ۲۰۲۰ ارائه شد، تبلت مخصوص افراد نابینا و مبتلا به اختلالات بینایی بود که امکان جست‌وجو و گردش در اینترنت را برای این افراد فراهم می‌کند.  این تبلت که ساخته شرکت PCT به نام Tactile Pro Braille است و موفق به دریافت نشان تقدیر از داوران جشنواره این نمایشگاه شد، به افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، اجازه می‌دهد تا از این فناوری به روشی استفاده کنند که هرگز قبل از این امکان‌پذیر نبوده است.   PCT شرکتی است که سال‌ها مشغول تحقیق و توسعه فناوری بریل بوده است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ اولین نمونه از این دستگاه را ایجاد کرد و سرانجام پس از گذشت یک دهه تحقیق، نوشتن کد و ایجاد الگوریتم‌ها موفق به توسعه ابزاری کاملا جدید شد.  این دستگاه شامل یک صفحه کلید و صفحه نمایش بریل است که از طریق بلوتوث با دستگاه‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند. این کمک می‌کند تا افراد با اختلال بینایی مانند سایر افراد به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.  این تبلت برای نابینایان از یک خروجی لمسی چندسطحی با سرعت پاسخگویی فقط ۳/ ۰ ثانیه استفاده می‌کند. این در واقع به این معنی است که زمان بارگذاری یک صفحه وب در این تبلت معادل یک‌سوم ثانیه است. این تبلت با سیستم عامل اندروید کار می‌کند که می‌تواند اطلاعات صفحه را به تصاویر صوتی، بریل و حتی تصاویر بریل ترجمه کند. به این ترتیب در صورتی که فرد نابینا یا کم‌بینا بخواهد تصویری را در وب ببیند، این تبلت تصویر را به صورت بریل با وضوح پایین بازآفرینی می‌کند.  شرکت سازنده دو نسخه از این تبلت به نام‌های Tactile Pro و Tactile Edu ساخته است. نسخه Edu مخصوص یادگیری بریل ساخته شده است. این تبلت، یادگیری بریل را آسان‌تر از همیشه می‌کند.   این تبلت همچنین با زبان‌های مختلف کار می‌کند و همه را به بریل ترجمه می‌کند. کاربر دارای اختلال بینایی نیز می‌تواند به خط بریل تایپ کند و این تبلت، نوشته وی را به زبان مورد نظر وی ترجمه می‌کند.  از طرفی کاربران از طریق استفاده از تبلت Tactile Pro می‌توانند به مرور اینترنت بپردازند، اسناد را ویرایش کنند، بازی کنند یا پیام‌های خود را مرور کنند. این دستگاه همچنین دارای یک حافظه داخلی است که می‌تواند بیش از ۱۰۰ هزار کتاب بریل را به کاربر ارائه دهد، بنابراین در اصل می‌توان از این تبلت به‌عنوان یک کتابخوان الکترونیکی استفاده کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.