January 13, 2020
17:50 دوشنبه، 23ام دیماه 1398
کد خبر: 107929

سه خبر امروز که باید می‌دانستید

بند جدید در قرارداد اپراتورها؛ قطع پیامک سیم‌کارت‌های مزاحم
به گفته مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، درصورتی که تخلف سیم‌کارتی که پیامک تبلیغاتی مزاحم ارسال می‌کند، آشکار شود، نه‌تنها امکان ارسال پیامکی آن سیم‌کارت غیرفعال می‌شود، بلکه ارسال پیامک تمامی سیم‌کارت‌هایی که به اسم آن فرد باشد نیز غیرفعال خواهد شد.
برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه ستاره۸۰۰ مربع (*۸۰۰#) که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.
 مسدود کردن خطوط شخصی پس از این‌که کسب‌وکارها با مسدود شدن سرشماره‌های پیامکی، به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام کردند، اتفاق افتاد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، راه‌اندازی کند.
 کاربران درصورت مواجهه با پیامک‌هایی که به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره شخصی اقدام می‌کنند، می‌توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند تا روند مسدود کردن سیم‌کارت‌های مزاحم را تسریع کنند.
 
 
طرح کلان شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی رای نیاورد
 
طرح کلان شبکه ملی اطلاعات که توسط وزارت ارتباطات در شورای عالی فضای مجازی ارائه شد به تایید اعضا نرسید و مقرر شد کارگروهی، تقسیم وظایف در اجرای صحیح شبکه ملی اطلاعات را برعهده بگیرد.
 محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی  در خصوص جزئیات جلسه شامگاه شنبه ۲۱ دی ماه این شورا با بیان این خبر گفت: در این جلسه مطابق با آنچه که در جلسه قبلی شورای عالی فضای مجازی مقرر شده بود، وزارت ارتباطات طرحی را مبنی بر طرح کلان شبکه ملی اطلاعات ارائه داد که اعضای شورای عالی فضای مجازی نظرات خود را در مورد آن اعلام کردند و قرار شد برای بررسی دقیق‌تر موضوع، کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود.
 وی با بیان اینکه جلسه عصر شنبه مصوبه خاصی در خصوص شبکه ملی اطلاعات نداشت، در مورد طرح ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات در این جلسه گفت: طرحی که از سوی وزارت ارتباطات در این جلسه تحت عنوان طرح کلان ارائه شد، ابعاد مختلفی داشت که اعضای شورا روی آن نظر داشتند؛ پیشنهاد وزارت ارتباطات در این طرح مربوط به در اختیار گرفتن مسئولیت تمامی لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات بود که مورد تأیید اعضا قرار نگرفت.
 
 
 
رفع توقف فروش اپراتور رایتل از روز دوشنبه
در پی پیاده‌سازی الزام رگولاتوری مبنی بر استفاده از روش رمز یکبار مصرف (OTP) در فرایند فروش سیم‌کارت از سوی شرکت خدمات ارتباطی رایتل، توقف فروش این اپراتور از فردا دوشنبه، رفع می‌شود.
پیمان قره‌داغی با اعلام خبر فوق گفت: در حال حاضر این اپراتور می‌تواند بصورت حضوری در دفاتر منتخب خود، به افرادی که برای اولین بار متقاضی دریافت سیم‌کارت هستند، سیم‌کارت ارایه کند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری درباره فروش آنلاین این اپراتور گفت: این اپراتور می‌تواند به متقاضیان دارای سیم‌کارت، بصورت آنلاین سیم‌کارت واگذار کند.
وی تاکید کرد: رگولاتوری به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از مدارک شناسائی متقاضیان و شناسائی صحیح مشترک تلفن همراه، موضوع احراز هویت با روش OTP را در تمامی اپراتورها رصد کرده و درصورت مشاهده تخلف در این زمینه به شدت با اپراتور متخلف برخورد می‌کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.