تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 20, 2020
11:22 دوشنبه، 30ام دیماه 1398
کد خبر: 108121

ماینینگ رسمی متوقف شد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور امروز (۲۹ دی)‌با برگزاری نشستی به صورت رسمی مخالفت خود با تعرفه برق تعیین شده برای استخراج رمز ارز را اعلام کرد. به عقیده حاضران در این جلسه با این تعرفه برق امکان فعالیت برای ماینرها وجود ندارد و تعداد زیادی از فعالان این حوزه که علاقمند به فعالیت قانونی هستندپس از اعلام تعرفه برق دستگاه‌‌های خود را خاموش کرده‌اند.
 
 تعیین تعرفه برق جداگانه برای صنعت استخراج رمز ارز از ابتدای مطرح شدنش مورد اعتراض فعالان این صنعت قرار گرفته بود؛ چرا که این گروه معتقدند فعالیت در این صنعت با این تعرفه غیر ممکن می‌شود.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ابتدای این جلسه با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش خصوصی به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۷ شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری رسیده است تاکید شده تا دولت از نظر بخش خصوصی برای تدوین مقررات خود بهره گیرد اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.»
 
محمد باقر اثنی عشری تاکید کرد: «در زمینه تصمیم گیری برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمز ارز از نظر فعالان بخش خصوصی استفاده نکرده‌اند و آن را در نظر نگرفته‌اند.»
 
او با اشاره به اینکه سیستم‌های دولتی همیشه در تدوین قوانین و مقررات با مشکل مواجه هستند توضیح داد: «وقتی استارت‌آپ‌ها آمدند دولت نتوانست در آن زمینه تصمیم درستی بگیرد و این برخورد نسبت به رمزارز و استخراج آن نیز ادامه داشت همچنان که هنوز دولت در مورد پیام‌رسان‌ها نیز به جمع‌بندی نرسیده است.»
 
 
در این نشست رئیس سازمان نظام صنفی زنجان و رئیس کمیسیون بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز گفت: «دولت مصوبه‌ای در تاریخ ۱۳ مرداد تصویب کرد که در آن استخراج رمزارز را صنعت شناخت؛ اما با تعیین تعرفه‌ برق برای آن، این صنعت را در نطفه خفه کرد.» افشین عاشوری ادامه داد: «اگر امکان استخراج رمز ارز در کشور فراهم شود این صنعت به سادگی می‌تواند برای کشور ارزآوری کند.»
 
او در پاسخ به این سوال پیوست که تا کنون چه تعداد مجوز برای فعالان این صنعت صادر شده است گفت: «بیش از هزار مجوز در سراسر کشور از سوی وزات صمت برای فعالان این حوزه صادر شده است؛ اما مشکل اینجاست که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق علاقه‌ و انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.»
 
همچنین امیر حسین سعیدی نائینی، اولین رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و عضور کمیسیون بلاک‌چین سازمان نصر نیز در این نشست گفت: «تعیین تعرفه دو گانه برای صنعت فساد آور است.»
 
او با تاکید بر اینکه اگر استخراج رمز ارز صنعت است باید با نرخ صنعتی نیز تعرفه آن محاسبه شود گفت: «دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند، بر این اساس اگر به کشوری با تعرفه ۲ سنت برق صادر شود و به کشوری دیگر با تعرفه ۸ سنت تعرفه برقی که برای استخراج رمزارز در نظر گرفته می‌شود برای یک صنعت‌گر ایرانی ۵ سنت است.»
 
سعیدی افزود: «هم‌اکنون تعرفه برقی که برای این صنعت در نظر گرفته شده کیلو واتی ۹۷۵ تومان است، البته وزیر گفته که در ۸ ماه از سال این رقم را تقسیم بر دو کنید و در ۴ ماه از سال این رقم را ضرب‌ در ۲.»  او با انتقاد از این برخورد وزیر نیرو اعلام کرد که باید نرخ و تعرفه برق برای صنعت شفاف باشد در غیر اینصورت فساد زاست.
 
او در ادامه گفته‌های خود به تعرفه درنظر گرفته شده برای گاز نیز انتقاد کرد و گفت: «زمانی که فعالان این صنعت تصمیم گرفتند که برای فعالیت خود نیروگاه گازی بزنند و برق تولید کنند تاکید شد که اگر برق را به شبکه تحویل ندهند این تعرفه گازی که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت ۲ هزار و ۸۰ تومان خواهد بود.» سعیدی تاکید کرد: «با تعیین این تعرفه فقط درآمد را از رمز ارز قطع نکردیم بلکه از بخش‌های Trade و Exghange یز درآمد را قطع کردیم.»
 
او با اشاره به اینکه همیشه یک خطای انسانی به تلخی خطای انسانی پرتاب موشک به یک هوایپمایی مسافربری و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان نیست اما مطمئنا خطای انسانی تعیین تعرفه برای استخراج رمز ارز در طولانی مدت موجب فشارهای اقتصادی خواهد شد.
 
 
عباس آشتیانی یکی از فعالان این حوزه و همچنین عضو کمسیون بلاک‌چین نیز در این نشست ضمن تبریک به راه‌اندازان و دست اندرکاران مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان از وزارت نیرو و دولت خواست تا همان رفتاری که با آنان انجام داده‌اند با ما نیز انجام دهند.
 
او گفت: «از وزارت نیرو می‌خواهیم که تعرفه برق دریافتی از آنان را شفاف اعلام کند همچنین قبض برقی نیز که برای آنان صادر می‌شود را منتشر کند.»
 
او از رفتار دو گانه دولت انتقاد کرد و گفت باید در نظر گرفت که فولاد نیز یک صنعت انرژی بر است علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند مصرف آبش نیز به شدت بالاست چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ می‌گذاشتند درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد می‌کردیم.
 
آشتیانی گفت: اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط  برق می‌فروختند ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.
 
او از دولت درخواست کرد که میان صنایع تبعیضی قائل نشوند و تعرفه برق مصرفی فولاد را نیز افزایش دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.