تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 20, 2020
16:14 دوشنبه، 30ام دیماه 1398
کد خبر: 108140

سازمان نصر: دولت بین صنعت ماینینگ و دیگر صنایع فرق می‌گذارد

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با هدف بررسی «مشکلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در کشور» برگزار شد و در آن تاکید شد که دولت نباید فرقی بین فعالان حوزه رمزارز با دیگر فعالان صنعتی کشور بگذارد.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اعلام این موضوع که رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا فزون یافته و دولت نباید در برابر این حوزه از خود کندی و تعلل نشان دهد تاکید کرد که اتفاق مشابهی همچون برخورد دولت با استارتاپ‌ها در حال رخ دادن است که باید از آن جلوگیری کرد:
 
«زمانی که استارتاپ‌ها وارد کشور شدند، حاکمیت دچار دستپاچگی شد و نتوانست تصمیم درست بگیرد و الان این مواجهه نسبت به رمزارز و استخراج آن هم وجود دارد و هنوز دولت در مورد پیام‌رسان‌ها هم به جمع‌بندی نرسیده است.»
 
اثنی عشری با ذکر این نکته که در مصوبه هیات وزیران دولت تاکید بر بوده تا از نظرات بخش خصوصی برای تعیین تعرفه برق بهره‌جویی شود؛ اعلام می‌کند که چنین امری رخ نداده است: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده، تاکیدشده دولت برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمز ارز، از نظرات فعالان بخش خصوصی بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.»
 
او با اشاره به افراد فعالی در این زمینه که امروز به زندان‌ها افتاده‌اند تاکید می‌کند که باید قوانین درستی راجع به این موضوع تصویب شود.
 
«افشین عاشوری» رئیس کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز با اشاره به مصوبه ۱۳ مرداد دولت اعلام کرد با توجه به اینکه استخراج رمز ارز یک صنعت شناخته شده، ولی تعرفه برق در آن با دیگر واحدهای صنعتی همخوانی ندارد و همین موضوع از دیدگاه وی باعث فلج شدن این صنعت جدید شده است.
 
عاشوری باور دارد که استخراج رمز ارز در کشور به راحتی باعث ارزآوری و درآمدهای میلیون‌دلاری می‌شود. او با اشاره به هزار مجوزی که از سوی وزارت صمت برای فعالان این حوزه صادر شده نیز می‌گوید: «مشکل اینجاست که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.»
 
«امیرحسین سعیدی نائینی» عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر نیز با اعلام این جمله که «تعیین تعرفه دو گانه برای صنعت فساد آور است.» اذعان دارد که دولت در این زمینه با فعالان حوزه شفاف برخورد نمی‌کند. به گفته سعیدی دولت هر کیلووات برق را ۹۷۵ تومان اعلام کرده که رقمی خارج از عرفی است که باید تعیین شود: «دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند، بنابراین اگر به کشوری با تعرفه ۲ سنت و به کشوری دیگر با تعرفه ۸ سنت برق صادر شود، تعرفه برقی که برای یک صنعتگر ایرانی برای استخراج رمزارز در نظر گرفته می‌شود ۵ سنت است.»
 
به گفته سعیدی با تعیین این تعرفه فقط درآمد را از رمز ارز قطع نشده  بلکه از بخش‌های تجارت و معاملات صرافی نیز درآمد را قطع شده است.
 
«عباس آشتیانی» عضو کمیسیون بلاکچین نیز با انتقاد از رفتار دوگانه دولت از وزارت نیرو خواست که تعرفه برق دریافتی از دیگر واحدهای صنعتی نظیر فولادسازی را اعلام کند و قبوض آنها را منتشر نماید. او تاکید کرد که صنایع دیگر هم انرژی‌بر به حساب می‌آیند و با ذکر یک مثال خواستار این شد که به دولت به ماینینگ بها بدهد و بین صنایع مختلف تبعیضی قائل نشود:
 
 «باید توجه داشت که فولاد نیز یک صنعت انرژی‌بر است، علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند مصرف آبش نیز به‌شدت بالاست، چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ می‌گذاشتند درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد می‌کردیم. اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق می‌فروختند ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.