اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 21, 2020
11:11 سه شنبه، 1ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108155

مدیر اجرایی آلفابت خواستار تنظیم مقررات برای هوش مصنوعی شد

مدیر ارشد اجرایی آلفابت، با اشاره به مخاطرات ناشی از فناوری‌هایی مانند بازشناسی چهره و جعل عمیق، خواستار تدوین مقررات جدید برای هوش مصنوعی شد.
 
 
 سوندار پیچای در مقاله‌ای که در فایننشال تایمز به چاپ رسیده، نوشت: شک ندارم که هوش مصنوعی را باید قانونمند کرد. اما سوال اینجاست که روش انجام این کار چگونه باید باشد.
 
او ضمن آنکه مقررات گذاری را لازم می‌داند؛ در عین حال از روشی محتاطانه به این منظور حمایت می‌کند و می‌گوید که نباید کنترل  خیلی زیادی روی هوش مصنوعی اعمال شود. به نوشته او، برای محصولاتی مانند خودروهای خودران باید مقررات متناسب جدید تدوین شود؛ اما در سایر حوزه‌ها مانند سلامت، چارچوب‌های قانونی موجود را می‌توان به نوعی گسترش داد که محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز دربربگیرد.
 
پیچای نوشت: شرکت‌هایی مانند ما، نمی‌توانند فقط فناوری‌های نویدبخش را بسازند و تصمیم‌گیری برای شیوه استفاده از این فناوری‌ها را به بازار بسپارند. این وظیفه ماست که اطمینان حاصل کنیم که از فناوری در جهت مثبت استفاده شود و در دسترس همگان باشد.
 
مدیر ارشد اجرایی آلفابت که شرکت تحت مدیریتش را می‌توان برجسته‌ترین شرکت در زمینه هوش مصنوعی در جهان  دانست، همچنین با تاکید بر دشواری‌هایی که بر سر راه شرکت‌های فناوری در جهت مقررات گذاری برای هوش مصنوعی وجود دارد، نوشت که همکاری و هماهنگی بین‌المللی برای ایجاد استانداردهای جهانی ضرورت دارد.
 
هم اکنون به نظر می‌رسد که برنامه‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی با هم متفاوت است. دولت آمریکا به این منظور از رویکرد مقررات‌گذاری حداقلی با هدف تشویق به نوآوری حمایت می‌کند؛ در حالی که اتحادیه اروپا دخالت مستقیم بیشتر را در نظر دارد و با همین رویکرد، مقرراتی همچون ممنوعیت 5 ساله استفاده از فناوری بازشناسی چهره را دنبال می‌کند. همچنین در موضوع محرمانگی داده‌ها، تفاوت رویکرد آمریکا و اروپا هزینه‌ها و چالش‌های فنی زیادی را به شرکت‌های بین‌المللی مانند گوگل تحمیل می‌کند.
 
اما سرمقاله پیچای همچنین سوالاتی را درباره در رویکرد گوگل برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی بی پاسخ می‌گذارد. برای مثال، مدیر اجرایی آلفابت اشاره می‌کند که بر اساس اصول داخلی این شرکت، برخی استفاده‌ها از این فناوری ممنوع است. به نوشته پیچای، شرکتش با کنترل عمومی یا مواردی که نقض حقوق بشر باشد، مخالف است و آن را ممنوع کرده و به دلیل همین ملاحظات، گوگل فناوری بازشناسی چهره را به هیچ نهادی نمی‌فروشد. در عین حال، پیچای از رقبایی که این فناوری را می‌فروشند، مانند آمازون و بسیاری شرکت‌های دیگر، درخواست نمی‌کند که این کار را متوقف کنند. و سوال اینجاست که اگر گوگل معتقد است که چنین فناوری‌هایی برای عموم مضر است، چرا خواستار مقررات گذاری برای این موارد نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.