تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 28, 2020
15:01 سه شنبه، 8ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108351

پلتفرم سرمایه‌گذاری نوآفرین ایجاد می‌شود

پلتفرم سرمایه‌گذاری استارت‌‌‌آپ‌ها به عنوان یکی از ۶ طرحی که به زودی در سامانه نوآفرین به بهره‌برداری می‌رسد و امکان دسترسی بهتر شرکت‌های نوپا را به سرمایه‌گذاران این حوزه فراهم می‌کند.
 
«سعید روشنی» مجری طرح  ایران نوآفرین در حاشیه مراسم اتصال یکی از سرویس‌های شرکت «سداد» به سامانه ایران نوآفرین و امضای تفاهم‌نامه میان این شرکت و سازمان فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات کیف‌پول الکترونیکی روی سامانه نوآفرین به پیوست گفت: «برای ایجاد این پلتفرم کنسرسیومی از سرمایه‌گذاران این حوزه تشکیل و شرکت‌های نوآفرینی نیز که درخواست جذب سرمایه دارند از طریق این پلتفرم در خواست خود را ارائه می‌دهد و از سوی دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذار و VCهایی که جزو کنسرسیوم سرمایه‌گذاری نوآفرین هستند آنها را انتخاب می‌کنند.»
 
او تاکید کرد که این پلتفرم ارتباطی با صندوق سرمایه‌گذاری که در طرح نوآفرین به آن اشاره شده ندارد؛ بلکه این فقط بستری است تا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های نوپا را به یکدیگر متصل کند.
 
او با اشاره به پیشرفت پروژه نوآفرین طی ۷ ماه گذشته گفت: «در این دوره زمانی ۷ ماهه تقریبا هزار و ۴۸۶ تیم نوپا و ۲۸۳ تیم رشد یافته عضو سامانه نوآفرین شده‌اند همچنین هزار و ۸۷۱ یک شرکت و ۹۲ سرمایه‌گذار در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.»
 
سامانه نوآفرین مرداد ماه سال جاری پس از ابلاغ طرح نوآفرین توسط دولت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری رونمایی شد. در نسخه اولیه این طرح و در ابتدا علاوه بر اینکه امکان ثبت‌نام برای شرکت‌ها و تیم‌های استارت‌آپی فراهم بود، این سامانه به سامانه پیشخوان مجوزهای وزارت اقتصاد نیز متصل بود. حال در نسخه دوم این سامانه سرویس‌های دیگری نیز روی آن قرار گرفته است.
 
از اولین سرویس‌هایی که روی نسخه دوم این سامانه قرارگرفته است می‌توان به امکان ارائه درگاه بانکی سداد به تیم‌های ثبت‌نام شده در سامانه نوآفرین اشاره کرد. طبق گفته روشنی ارائه خدمات پرداخت یکی از ملزومات شرکت‌های نوپا است. از همین رو افرادی و تیم‌های نوپایی که در این سامانه ثبت‌نام و کد ۱۰ رقمی نوآفرین خود را دریافت کرده باشند، پس از استعلام از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، اطلاعاتشان برای دریافت درگاه پرداخت به سداد نیز ارسال می‌شود.
 
توافق مشابهی نیز پیش از این میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سداد امضا شده بود تا طبق آن پس از دریافت نماد اعتماد امکان ثبت درخواست برای دریافت درگاه پرداخت الکترونیک سداد فراهم شود. مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیکی سداد نیز در این مراسم به این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت همکاری مشابهی نیز برای ارائه درگاه پرداخت با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می‌شود.
 
طرح‌های پیش رو
مجری طرح نوآفرین تاکید کرد که علاوه بر اینکه نسخه دوم نوآفرین به سامانه درخواست مجوزهای وزارت اقتصاد متصل است و افراد می‌توانند با ثبت‌نام در نوآفرین فرایندهای دریافت مجوز خود را نیز از طریق یک پنجره دریافت کنند، اتصال این سامانه با پست‌بانک، سداد و شرکت پست فراهم شده است.
 
روشنی اعلام کرد یکی از طرح‌هایی که به زودی از آن رونمایی خواهد شد تخصیص کدپستی به تیم‌های فعال در فضای کار اشتراکی است. به گفته او مقدمات اولیه اجرای این طرح فراهم شده و امکان صدور کدپستی هم‌اکنون وجود دارد و طی چند روز آینده این طرح نیز رونمایی عمومی می‌شود.
 
او گفت که در نظر دارند طی دوره‌های زمانی یک هفته تا ۱۰ روز به تدریج ۶ سرویس مختلف را که در سامانه نوآفرین ارائه می‌شود را معرفی کنند.
 
او از اتصال به سامانه «سرباز ماهر» به عنوان یکی از طرح‌های قابل توجه نام برد که از طریق آن شرکت‌های نوآفرین نیز می‌توانند مانند شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به جذب سرباز کنند. همچنین طبق گفته روشنی ایجاد یک موتور جست‌وجوی پیشرفته روی دیتا بیس این سامانه یکی از نیازهای اصلی سامانه نوآفرین به شمار می‌آید. او اعلام کرد که این موتور جست‌وجو هم‌اکنون طراحی شده است و در مرحله پیاده‌سازی قرار دارد و این طرح نیز جزو طرح‌هایی است که درآینده معرفی خواهند شد.
او همچنین اعلام کرد که آنان برای سامانه نوآفرین در حال ساخت یک سامانه ارائه تقاضای مجازی (reverse pitch ) هستند تا از طریق آنها دولت‌ها یا شرکت‌های بزرگ نیازهای خود را مطرح کنند و استارت‌اپ‌ها و شرکت‌های نوپایی که قادر به ارائه آن سرویس هستند،  سرویس مرتبط  را به صورت مجازی به آنها ارائه دهند.
 
مجری طرح نوآفرین یکی از رویاهای آتی این سامانه را دریافت تمامی خدمات دولتی توسط شرکت‌های نوپا با گرفتن یک کد ۱۰ رقمی نوآفرین عنوان کرد.
 
اولین‌تفاهم
سداد و سازمان فناوری اطلاعات برای تکمیل سرویس‌های ارائه شده روی سامانه نوآفرین اقدام به امضای یک تفاهم‌نامه همکاری برای ایجاد یک کیف‌پول روی این سامانه کردند.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیکی سداد علاوه بر معرفی این شرکت اظهار امیدواری کرد که با توجه به زیرساخت‌هایی که در اختیار پرداخت الکترونیکی سداد قرار دارد امکان ارائه کیف‌پول الکترونیکی روی این سامانه وجود داشته باشد.
 
 
مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان فناوری اطلاعات و پرداخت الکترونیکی سداد
 
«محمد مهدی صادق» مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیکی سداد یکی از اهداف این شرکت را گسترش خدمات کیف‌پول این شرکت (ایوا) اعلام کرد. او گفت باید بخشی از پرداخت‌های خرد آنلاین را به سمت پرداخت‌های آفلاین هدایت کنیم از همین رو در حال گسترش خدمات کیف‌ پول خود و امکان استفاده از آن در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی و پارکینگ‌ها و همچنین مراکز خرید فراهم کنیم.
 
«امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در مراسم امضا این تفاهم‌نامه گفت: «امروز علاوه بر اینکه از امکان استفاده درگاه پرداخت الکترونیکی سداد رونمایی کردیم تفاهم‌نامه‌ای امضا خواهیم کرد تا براساس آن امکان استفاده از کیف‌پول الکترونیکی سداد برای شرکت‌های نوپا نیز فراهم شود.» ناظمی ادامه داد: «اگر امکان استفاده از کیف‌پول واحد در اپ‌های مختلف وجود داشته باشد مردم ساده‌تر فعالیت‌های پرداختی خود را انجام می‌دهند.»
 
او با اشاره به اینکه طرح نوآفرین یک تغییر رویکرد در دولت است گفت: «در این طرح رویکر مجوز محور دولت به سمت رویکرد مشوق محور تغییر کرده است.» ناظمی تاکید کرد که هیچ شرکت نوپایی مجبور به ثبت‌نام در سامانه نوآفرین نیست؛ اما اگر می‌خواهند از مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای استفاده کنند و از بسیاری از خدمات دولتی بهره‌برند می‌توانند وارد این سامانه شوند و ثبت‌نام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.