اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 1, 2020
13:11 شنبه، 12ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108402

ایران در میان هفت کشور ارایه دهنده ارزان ترین اینترنت ثابت جهان قرار گرفت

موسسه پژوهشی «Cable» انگلستان که به مطالعه جهانی قیمت و کیفیت خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در کشورهای جهان می‌پردازد تازه‌ترین گزارش مقایسه‌ای خود را در سال ۲۰۲۰ در خصوص رتبه بندی تعرفه‌های ماهانه دسترسی به خدمات اینترنت پرسرعت ثابت در بیش از ۲۰۰ کشور جهان را منتشر کرد.
 
پس از اعمال نرخ واقعی برابری ارز در همین گزارش، ایران به صورت مطلق ارزانترین اینترنت ثابت جهان را در سال ٢٠١٩ و در میان ۲۰۶ کشور ارایه داده است.
 
در رده بندی منتشر شده ۲۰۲۰، کشورهای سوریه، اوکراین، روسیه، رومانی ، بلاروس، بوتان و ایران در جایگاه هفت کشور اول ارزان ترین ها در این فهرست قرار گرفته‌اند.
براساس این گزارش، تعرفه اینترنت ثابت ایران با ملاک قراردادن “۳۳۰۰ تومان” به عنوان نرخ برابری ریال و دلار و این فرض که میانگین هزینه ماهانه اینترنت ثابت جهت کاربران خانگی در ایران ۳۵٬۰۰۰ تومان است ، در میان هفت کشوری که ارزانترین خدمات اینترنت ثابت جهان را ارایه می دهند قرارگرفته است.
 
این بررسی‌ها براساس داده‌هایی است که حدفاصل زمانی ۲۸ نوامبر ٢٠١٩ تا ۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۷ آذر ۱۳۹۸ تا ۱۸ دی ۱۳۹۸) با تحلیل و مقایسه اطلاعات بیش از ۳۰۰۰ قرارداد پهن باند ثابت در ۲۰۶ کشور جمع‌آوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است.
در این مطالعه اگرچه با کمال تعجب نرخ مرجع برابری دلار و ریال، ۳۳۰۰ تومان منظور شده است -که در پانوشت تحریریه ترند به دلایل و ریشه انتخاب این نرخ پرداخته شده است- لیکن با ملاک قرار دادن شاخص برابری ارز واقعی کشور، در عمل ایران با اختلافی فاحش (کمتر از نصف نرخ کشور دوم فهرست) رتبه اول ارزانترین اینترنت جهان در میان بیش از ۲۰۰ کشور را دارا خواهد بود که این تعرفه در جهان بی‌رقیب است.
 
مقایسه قیمت پهنای باند در عرصه بین‌الملل نشان می‌دهد تفاوت‌های گسترده‌ای در هزینه‌های دسترسی به اینترنت در سراسر جهان وجود دارد؛ از یک سو سوریه، اوکراین، روسیه، رومانی و ایران با تعرفه‌ای زیر ۸ دلار در ماه، عنوان ارزان‌ترین کشورهای جهان در دسترسی به شبکه پهن باند را به خود اختصاص داده‌اند و از سوی دیگر برخی کشورهای با تعرفه بالای ۱۰۰۰ دلار در ماه در انتهای این لیست قرارگرفته‌اند.
 
براساس این گزارش، ایالات متحده امریکا با میانگین هزینه ماهانه ۵۰ دلار یکی از گران‌ترین کشورهای غربی و توسعه یافته است که در رده ۱۱۹ قرار گرفته است. در همین حال سه کشور از پنج کشور ارزان جهان، پیش‌ازاین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند ازجمله خود روسیه به‌عنوان سومین کشور ارزان در دسترسی به اینترنت با هزینه حدودی ۷ دلار در ماه.
 
کشورهای عمان (۷ ۷ دلار)، عربستان سعودی (۸۲ دلار)، قطر (۱۰۹ دلار)، امارات متحده عربی (۱۱۵ دلار) و بحرین (۱۴۵ دلار) از گران‌ترین‌ ارایه دهندگان اینترنت ثابت در منظقه خاورمیانه هستند.
 
در قاره اروپا کشورهای اروپای شرقی (جدای از رومانی) از جمله لیتوانی، مولداوی، لهستان، مجارستان، بلغارستان، با هزینه بین ۱۱ تا ۲۰ دلار ارزانترین های این قاره هستند و البته فرانسه، آلمان، ایتالیا با هزینه حدودی ۲۸ تا ۳۰ دلار جزء ارزانترین های بخش غربی اروپا هستند.
 
لازم به توضیح است در مطالعه مقایسه‌ای تعرفه های اینترنت که توسط این موسسه انجام شده، شاخصهای برابری قدرت خرید (PPP) و یا سهم هزینه از درآمد ناخالص سرانه لحاظ نشده است. اگرچه بر مبنای آخرین گزارش انتشار یافته توسط موسسه ITU که این معیار در آن لحاظ شده است، ایران از منظر دسترسی مقرون به صرفه به اینترنت پهن باند، در میان کشورهای صدر فهرست مذکور قرار گرفته است.
 
موسسه cable همچنین گزارش مقایسه‌ای سال ۲۰۱۹ در زمینه سرعت دسترسی به اینترنت ثابت را نیز منتشر کرده که براساس آن ایران با سرعت میانه دانلود ۴٫۳۹Mbps با رشد کیفی قریب به ۱۰۰٪ در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸، در جایگاه نهمین کشور جهان از حیث بیشترین درصد بهبود سرعت ارتباطات ثابت در میان کشورهای جهان قرار گرفته است.
 
بر این اساس، مقایسه نتایج گزارش سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ که توسط این موسسه معتبر منتشر شده، نشان می‌دهد، ایران از منظر «بهبود رتبه» سرعت ارتباطات پرسرعت ثابت در میان بیش از ۲۰۰ کشور با صعود ۲۷ پله‌ای نسبت به گزارش پیشین پس از امارات (با بهبود ۳۰ پله‌ای) در جایگاه پنجمین کشور جهان قرارگرفته است.
گفتنی است شاخص سرعت میانه دسترسی به این معنی است که در  نیمی از مواقع سرعت اینترنت از این سطح سرعت بالاتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.