اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 4, 2020
11:23 سه شنبه، 15ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108497

ایجاد خدمات آنی ارتباطی برای کاربران از سوی کنسرسیوم خصوصی فضایی

رئیس کنسرسیوم شرکت‌های فعال در حوزه فضایی با اشاره به کاربردهای منظومه ماهواره‌های مخابراتی، گفت: بر اساس طرحی که در این زمینه تدوین شده است، ۳۰۰ ماهواره کوچک در مدار قرار می‌گیرد و هر کدام از این ماهواره‌ها پوشش ۲۰۰۰ کیلومتری را ایجاد می‌کند تا بتوان خدمات آنی به کاربران ارائه داد.
 
 حسین شهرابی در نشست دورهمی فضایی، ایجاد اقتصاد پویا در حوزه فضایی را منوط به اعتماد به نیروهای جوان و خلاق دانست و افزود: ما در این دورهمی گزارش‌هایی از آخرین فعالیت‌های انجام شده در کنسرسیوم منظومه ماهواره‌ای ارائه خواهیم داد تا بر اساس زیست‌بوم فناورانه منظومه‌های ماهواره‌ای شکل بگیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه در این کنسرسیوم چهار شرکت بخش خصوصی حوزه فضایی مشارکت دارند، ابراز امیدواری کرد که این حلقه بزرگتر شود و شرکت‌های دیگری نیز به آن وارد شوند.
 
شهرابی با تاکید بر اینکه امروزه منظومه ماهواره‌ها در دنیا رشد زیادی یافته است، گفت: محور توسعه فعالیت‌های آنها قیمت‌گذاری شده است و با رقابت‌های ایجادشده تلاش می‌شود تا قیمت‌های خدمات این منظومه‌ها کاهش یابد.
 
رئیس کنسرسیوم بخش خصوصی منظومه‌های ماهواره‌ای با تاکید بر اینکه فناوری‌های فضایی انقلاب صنعتی چهارم را رقم زده است، خاطرنشان کرد: محور این انقلاب نرم‌افزارها، هوش مصنوعی و داده‌های ماهواره‌ای است و با توسعه این محورها شاهد مهاجرت اقتصادی از یک اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد خصوصی هستیم.
 
وی کاربرد منظومه ماهواره‌ها را در حوزه‌های اینترنت پرسرعت، ایجاد شهرهای هوشمند، گردشگری، کشاورزی هوشمند، مدیریت بحران، ماشین‌های متصل و اینترنت باند پهن ذکر کرد.
 
وی همچنین به ویژگی‌های ماهواره‌های استفاده شده در منظومه ماهواره‌ها پرداخت و گفت: وزن این ماهواره‌ها کمتر از ۳۰ کیلوگرم و عمر مداری آن پنج سال است.
 
به گفته وی، در فاز اول منظومه ماهواره‌های این کنسرسیوم، قرار گرفتن ۳۰۰ ماهواره کوچک در مدت پنج تا هفت سال در مدار مد نظر است.
 
شهرابی با تاکید بر اینکه عمر این ماهواره‌ها پنج ساله است، گفت: در فاز اول خدمات این ماهواره‌ها، اینترنت اشیاء و در فاز بعد دستیابی به اینترنت باند پهن است.
 
وی اضافه کرد: ماهواره‌هایی که در این منظومه قرار می‌گیرند، هر کدام پوشش ۲۰۰۰ کیلومتری دارند تا از این طریق زنجیره‌ای از پوشش‌های ارتباطی ایجاد شود که خدمات آنی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.