اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 4, 2020
14:58 سه شنبه، 15ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108525

جاسوسی ماهواره روسی از ماهواره آمریکایی

 در پی فاش شدن یک ماجرای عجیب، بار دیگر عدم وجود قوانین بین‌المللی فضایی به‌عنوان یک نقص مشاهده شد. در این رویداد یک ماهواره روسی از یک ماهواره ناشناس آمریکایی که وجود و هدف آن اعلام‌ نشده بود، جاسوسی می‌کرده است.
به‌تازگی یک رویداد عجیب توجه جامعه فضانوردی جهان را به خود جلب کرده است. داستان ازاین‌ قرار است که ماهواره روسی موسوم به Kosmos 2542 حرکات مشکوکی داشته و در مدار زمین به تعقیب یک ماهواره آمریکایی به نام USA 245 پرداخته است.
 
پیش‌ ازاین عنوان‌شده بود که نقش اصلی این فضاپیمای روسی، بررسی و محافظت از دیگر ماهواره‌ها بود، اما جامعه فضایی جهان استدلال می‌کند که ممکن است این ماهواره با دنبال کردن ماهواره آمریکایی، اقدام به جاسوسی کرده باشد.
 
تا اینجای کار ظاهراً شاهد یک تخلف از پیمان‌های بین‌المللی از سوی روسیه هستیم ولی موضوع در حقیقت پیچیده‌تر از این است، زیرا بحث جاسوسی از ماهواره آمریکایی توسط یک مأمور نظامی که مأموریت اصلی‌اش رصد فعالیت مشکوک ماهواره‌ای به نام NRO بود کشف شد.
 
به‌طورمعمول، ماهواره‌ها در مدار زمین از برخورد با یکدیگر اجتناب کرده و سعی می‌کنند فاصله خود را حفظ کنند. نکته جالب در مورد Kosmos 2542 این است که در هر زمان مسافتی بین 150 تا 300 کیلومتر با ماهواره روسی فاصله داشته، به‌طور عجیبی حرکت کرده و معمولاً در طول حرکت تعقیب وار خود در مسیر دید و حوزه قابل‌مشاهده ماهواره آمریکایی قرار داشت.
این مأمور متوجه حرکت Kosmos 2542 شده و آن را گزارش داد. در این میان سؤال اصلی پیش‌آمده برای جامعه جهانی، پنهان‌کاری ماهواره ایالات‌متحده است که مأموریت آن هنوز برای همگان ناشناخته است. موضوع مشکوک دیگر، این است که الگوهای Kosmos 2542 بسیار شبیه به مدل‌های 245 USA هستند.
 
به‌طورمعمول، ماهواره‌ها در مدار زمین از برخورد با یکدیگر اجتناب کرده و سعی می‌کنند فاصله خود را حفظ کنند. نکته جالب در مورد Kosmos 2542 این است که در هر زمان مسافتی بین 150 تا 300 کیلومتر با ماهواره روسی فاصله داشته، به‌طور عجیبی حرکت کرده و معمولاً در طول حرکت تعقیب وار خود در مسیر دید و حوزه قابل‌مشاهده ماهواره آمریکایی قرار داشت.
 
انگیزه احتمالی فضاپیمای روسی چیست؟
 
مایکل تامپسون (Michael Thompson) استادیار دانشگاه پوردو (Purdue University) در توییتر خود بیانیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن، ماهواره روسی در حال بازرسی و جاسوسی آمریکا است. اگرچه این فرضیه هنوز به‌عنوان نظر تامپسون در نظر گرفته می‌شود اما به باور متخصصین، به‌احتمال‌زیاد درست است.
 
 
از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه قبل از راه‌اندازی و پرتاب این ماهواره، بیانیه‌ای را منتشر کرد که هدف از مأموریت‌های این ماهواره را روشن می‌کند. در این بیانیه گفته‌شده است که این فضاپیما درواقع برای بازرسی سایر ماهواره‌ها به مدار زمین می‌رود. در آن زمان همگان استنباط کردند که این فضاپیمای روسی فقط سایر ماهواره‌های روسی را بازرسی می‌کند نه ماهواره‌های ایالات‌متحده یا سایر کشورها را.
 
این رویداد بار دیگر توجه جامعه جهانی را برای وضع قوانین مربوط به فعالیت‌های فضایی معطوف کرد زیرا فضای خارج از جو زمین، مدعی نداشته و اگرچه هیچ کشوری اجازه بهره‌برداری تهاجمی از این فضا را برعلیه سایر کشورها ندارد اما هیچ قانون جامعی نیز برای این حوزه وضع نشده است. به همین دلیل وضع دیپلماسی سیاسی برای آینده فعالیت‌های فضایی بسیار مهم است و باید قوانینی برای اجتناب از این رویدادهای جاسوسی و موارد احتمالی مشابه در نظر گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.