سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 5, 2020
11:19 چهارشنبه، 16ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108543

با مدل سازی رایانه ای؛ آمار مرگ و میر به وسیله کرونا پیش بینی شد

 
یک محقق در بررسی خود به این نتیجه رسیده که اگر ۴۳ میلیون نفر از مردم چین یعنی سه درصد جمعیت این کشور به ویروس کرونا مبتلا شوند، آمار مرگ و میر این بیماری از ۹۰۰ هزار نفر خواهد گذشت.
 
 به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، در شرایطی که بسیاری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در حال تلاش برای تولید واکسن بیماری کرونا هستند، پیش بینی آمار احتمالی مرگ و میر ناشی از این ویروس هم به یک دغدغه مهم مبدل شده است.
 
تا به امروز تعداد مبتلایان به این بیماری از مرز ۲۰ هزار نفر گذشته و ۴۲۵ نفر هم به علت ابتلاء به ویروس کرونا مرده‌اند.
 
محققان می‌گویند امکان شیوع این ویروس بیشتر از حدی است که قبلاً تصور می‌شد و بررسی‌های مستقل «گای مارتین» در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های امریکا نشان می‌دهد که اگر ۳، ۱۱، ۱۵ ۲۰ یا ۲۵ درصد از جمعیت کشورهای چین، آمریکا، کانادا، و انگلیس به ویروس مذکور مبتلا شوند، نرخ مرگ و میر نهایی به چه میزان خواهد بود.
 
بر همین اساس اگر سه درصد چینی‌ها، آمریکایی‌ها، کانادایی‌ها و انگلیسی‌ها به کرونا مبتلا شوند به ترتیب بیش از ۹۰۹ هزار، ۲۰۹ هزار، ۲۳ هزار و ۴۲ هزار نفر جانشان را از دست می‌دهند. اما اگر این رقم به ۱۱ درصد جمعیت برسد آمار مرگ و میر در کشورهای یادشده به ترتیب به سه میلیون و ۳۳۵ هزار نفر، ۷۶۸ هزار نفر، ۸۷ هزار نفر و ۱۵۷ هزار نفر افزایش می‌یابد.
 
در صورت ابتلای ۱۵ درصد جمعیت کشورهای یادشده به کرونا، آمار مرگ و میر به بیش از ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار نفر، یک میلیون و ۴۷ هزار نفر، ۱۱۹ هزار نفر و ۲۱۴ هزار نفر می‌رسد. اگر این رقم به ۲۰ درصد برسد، میزان مرگ و میر در چین، آمریکا، کانادا و انگلیس به ترتیب بیش از ۶ میلیون، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، ۱۵۸ هزار نفر و ۲۸۶ هزار نفر خواهد بود و در نهایت اگر این رقم به ۲۵ درصد برسد، میزان مرگ و میر در چین، آمریکا، کانادا و انگلیس به ترتیب بیش از ۷ میلیون و ۵۸۰ هزار نفر، یک میلیون و ۷۴۶ هزار نفر، ۱۹۸ هزار نفر و ۳۵۸ هزار نفر خواهد بود.
 
برای دستیابی به این آمار به متغیرهای گوناگونی مانند وضعیت حمل و نقل در این کشورها، شرایط عمومی سلامت مردم، نرخ انتقال بیماری‌های عفونی و غیره توجه شده است. سپس بر مبنای این متغیرها و همین طور سوابق و بررسی‌های مشابه به عمل آمده در مورد میزان شیوع ویروس آنفولانزا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در چهار کشور مذکور، یک مدل سازی رایانه‌ای انجام شده و مدل مذکور بر مبنای یک همه گیرشناس (متخصص اپیدمولوژی)، یک پزشک متخصص و یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات بهبود یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.