تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 5, 2020
11:52 چهارشنبه، 16ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108554

تعرفه برق ماینینگ کیلوواتی ۳۰۰ تومان؛ معافیت‌های مالیاتی حذف

 
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده است که ایران می‌توان از استخراج رمز ارز سالانه در حدود یک میلیارد یورو درآمد کسب کند و برای رسیدن به این منظور تعرفه برق استخراج رمزارز به ازار هر کیلو وات ساعت را ۳۰۰ تومان پیشنهاد و معافیت مالیاتی درنظر گرفته شده برای واحدهای استخراج رمزارز را در پیشنهادهای اصلاحی خود برای لایحه بودجه حذف کرده است.
 
 مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ خود پیشنهاد کرده است تا ذیل تبصره ۱۸ بندی مربوط به استخراج رمزارز اضافه شود و در آن بند پیشنهادی، قیمت تعرفه برق را ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلووات بر ساعت برای استخراج کنندگان رمز ارز در نظر گرفته شده است.
 
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مصوبه دولت در خصوص تعیین تعرفه برق آمده است:« در مصوبه هیات وزیران نه تنها قیمت برق بدون ملاحظات فصلی تعیین شده بلکه این تعرفه به حدی بالاست که مخاطره استفاده غیرقانونی ازظرفیت برق را منطقی می‌کند و از سوی دیگر به دلیل تعیین نشدن یک مقدار مشخص برای تعرفه محاسبه سود و زیان برای مشارکت در این بازار را دشوار می‌کند.»
در مصوبه دولت تعرفه برق متقاضیان استخراج رمزارز به میزان متوسط نرخ برق صادراتی تعیین شده بود که همین امر موجب مخالفت فعالان این حوزه قرار گرفت از سویی پس از آن وزارت نیرو در دستورالعملی تعرفه برق را ، ۹۶۵۰ ریال تعیین به ازای هر کیلووات ساعت تعیین کرد اما اعلام کرد که این رقم در فصل گرم سال ضربدر ۲ و در فصل سرد سال تقسیم بر دو می‌شود. این مصوبه وزارت نیرو نه تنها رضایت فعالان این حوزه را جلب نکرد بلکه نارضایتی آنان را بیشتر کرد. حال به نظر می‌رسد مرکز پژوهش‌های مجلس سعی کرده است دراین پیشنهاد خود این مشکل را برطرف کند.
 
در پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: «وزارت نیرو مکلف است برای دارندگان پروانه استخراج رمزارز از وزارت صنعت معدن و تجارت که شاخص کارآمدی انرژی تجهیزات آنها در ۶ ماهه اول سال کمتر از ۱۰۰ ژول بر تراهش و در ۶ ماهه دوم سال کمتر از ۷۰ ژول بر تراهش باشد خدمات برق مطمئن فراهم کند. قیمت برق مصرفی برای استخراج رمزارز در ماه‌های غیراوج مصرف و برای تحهیزات با شاخص کارآمدی تعیین شده در سقف ۳۰۰ تومان بر کیلووات ساعت تعیین می‌شود.»
 
در این پیشنهاد تاکید شده است که وزارت نیرو می‌تواند در ماه‌های اوج مصرف برق و حداکثر به مدت ۳ ماه از سال ازتامین برق برای واحدهای صنعتی استخراج رمزارز خودداری کند.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس بازار رمز ارز را بازاری پویا می‌داند که درآمد سالانه ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از آن قابل کسب است و با توجه به ظرفیت برق بلااستفاده در ایران طی ۹ ماه از سال که به حدود ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد می‌تواند درآمد یک میلیارد یورویی برای ایران داشته باشد.
 
همچنین این مرکز پیشنهاد داده‌است که معافیت‌های مالیاتی درنظر گرفته شده برای فعالان این صنعت حذف شود. در مصوبه هیات دولت برای استخراج کنندگان رمزارز معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده بود که این معافیت در پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس حذف شده‌است. در پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است با توجه به ماهیت کالای تولیدی، به رمزارز حاصل از استخراج، معافیت مالیاتی درآمد صادراتی و کلیه معافیت‌های قانونی مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن تعلق نمی‌گیرد و مالیات از تمامی این واحدها باید از همان ابتدا دریافت شود. مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل این استدلال خود ماهیت رمزارزها عنوان می‌کند چرا که رمزارزها در لحظه تولید و استخراج حکم ارزخارجی را دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.