تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

February 10, 2020
10:25 دوشنبه، 21ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108693

منطقی ترین طرح استخراج «رمز ارز» به مجلس می رود

مرکز پژوهش‌های مجلس استخراج رمز ارز را در لایحه بودجه سال 99 در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌صورت کارشناسی بررسی و اعلام کرد که کشور می‌تواند از طریق استخراج رمز ارز (صنعت ماینینگ) سالانه 5 میلیارد و 220 میلیون یورو درآمد کسب کند. این مرکز در بررسی کارشناسی خود همچنین نوشت ظرفیت تولید برق مازاد و بدون استفاده کشور در ۹ ماه از سال به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد و استفاده درست از ظرفیت شبکه برق ایران می‌تواند درآمدی یک میلیارد یورویی برای کشور به ارمغان آورد. در پی انتشار این مطلب روزنامه ایران به سراغ فعالان استخراج رمز ارز رفت تا نظر آنها را در خصوص این بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس جویا شود و اینکه آیا درآمد سالانه بیش از 5 میلیارد یورو از طریق استخراج رمز ارز و کسب درآمد یک میلیارد یورویی از برق مازاد امکان پذیر است؟ اگر این بخش از لایحه بودجه در مجلس مصوب شود، چه دستاوردهایی برای بخش خصوصی و کشور به همراه خواهد داشت؟
منطقی‌ترین  طرح
«تنها نهاد رسمی که توانسته تمامی جوانب صنعت ماینینگ را بدرستی بررسی کرده و منطقی‌ترین موضع را در زمینه استخراج رمز ارزها و صنعت ماینینگ ارائه دهد، مرکز پژوهش‌های مجلس است.»
محمدرضا شرفی رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس استخراج رمز ارز و صنعت ماینینگ را در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال 99 بدرستی بررسی کرده است و در واقع چنین درآمدی با حضور بخش خصوصی میسر می‌شود.
شرفی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت بالقوه‌ای برای صنعت ماینینگ دارد، افزود: اگرچه در سال‌جاری ماینینگ در ایران به عنوان یک صنعت شناخته شده و یک گام مثبت نیز از سوی دولت در این زمینه برداشته شد اما طرحی که از سوی دولت تنظیم و تصویب شد بسیار غیرکارشناسی بود، چرا که با این مصوبه بخش خصوصی و عموم مردم امکان بهره‌برداری نداشتند و تنها گروه‌های خاصی می‌توانستند در صنعت ماینینگ سرمایه‌گذاری و از آن استفاده کنند. این فعال عرصه ماینینگ با اشاره به اینکه کشور برای تمام مردم است و باید بخش خصوصی نیز در صنعت ماینینگ فعال شود، افزود: هرگونه ایجاد محدودیت برای فعالیت بخش خصوصی در صنعت ماینینگ موجب می‌شود مردم نتوانند از این فرصت بهره‌برداری کنند و این درحالی است که از سوی دیگر درآمدی هم شامل کشور نمی‌شود.
 ارزآوری با طرح جدید
امید علوی فعال حوزه استخراج رمز ارز نیز معتقد است بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه استخراج رمزارز و فعالیت ماینرها بهترین طرح ممکن در صنعت ماینینگ است و اگر از سوی نمایندگان در مجلس به تصویب برسد می‌تواند زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم آورده و برای کشور درآمدزایی ایجاد کند. علوی با بیان اینکه این مرکز با دریافت نظرات کارشناسان تمام بخش‌ها بخصوص بخش خصوصی به این نتیجه رسیده که مصوبه مردادماه هیأت دولت دارای نقایص زیادی است، به «ایران» گفت: در طرح هیأت دولت که از سوی وزارت نیرو تنظیم شده است، نرخ برق و گاز و معافیت‌های مالیاتی که برای فعالان بخش خصوصی ماینینگ در نظر گرفته شده غیرمنطقی بود و سرمایه ملی را به تاراج می‌برد. این فعال حوزه صنعت ماینینگ معتقد است دو پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه نرخ برق و گاز این ظرفیت را ایجاد می‌کند که وزارت نیرو برق مازاد خود را به فعالان صنعت ماینینگ بفروشد و زمانی هم که در پیک برق به آن نیاز داشت از فروش آن به فعالان این حوزه خودداری کند. علوی در ادامه گفت: نرخ گاز هم به گونه‌ای دیده شده که فعالان بخش خصوصی و حتی سرمایه گذارهای داخلی و خارجی را به احداث نیروگاه تشویق می‌کند. از سوی دیگر این امکان را نیز ایجاد می‌کند که اگر وزارت نیرو در پیک مصرف به برق نیاز داشت آن را از نیروگاه‌ها تهیه کند. به عبارتی ماینرها برق را در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهند. این ماینر با اشاره به اینکه اگر این طرح به مجلس ارائه، تصویب و اجرایی شود، به نفع کشور و فعالان بخش خصوصی است، افزود: با اجرایی شدن این طرح برای فعالیت بخش خصوصی مقرون به صرفه خواهد بود از سوی دیگر به ارزآوری و مشکلات ارزی کشور نیز کمک خواهد کرد. این ماینر با تأکید بر اینکه بیزینس ماینینگ دارای تلاطم زیادی است، افزود: نمی‌توان این صنعت را در شرایط ایده آل، بلکه باید شرایط متوسط در نظر گرفت و نسبت به آن قانونگذاری کرد چون بیت کوین دارای نوسان و سختی رشد است و متأسفانه وزارت نیرو زمانی برای قانونگذاری این صنعت اقدام کرد که این صنعت در ایده آل‌ترین شرایط خود قرار داشت به طوری که در بالاترین قیمت و دارای سختی شبکه پایینی بود در صورتی که یک ماه بعد از آن، درآمد صنعت ماینینگ 40 درصد کاهش یافت. به عبارتی قیمت بیت کوین در نوسان است از این‌رو ممکن است یک روز قیمت آن 20 هزار دلار و روز دیگر 3هزار دلار باشد.
جلوگیری از خروج 3.2 میلیارد دلار ارز
امیر بیات عضو کارگروه انجمن بلاکچین ایران نیز بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره استخراج رمز ارز را منطقی‌ترین طرح عنوان کرد و به «ایران» گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی  بخش فناوری اطلاعات و استخراج رمز ارز سقفی (300 تومان)برای برق در نظر گرفته و بدرستی این موضوع را درک کرده که در کشور 20 هزار مگاوات برق که با هزینه 40 هزار میلیارد تومانی تولید می‌شود، هدر می‌رود در حالی که می‌توان از این برق مازاد برای استخراج رمز ارز استفاده کرد. این برق تولیدی مازاد می‌تواند طبق قاعده‌ای که برای تمام صنایع تعریف شده در اختیار فعالان ماینینگ قرار بگیرد تا بخش خصوصی نیز بتواند در حوزه ماینینگ به‌صورت منطقی و قانونی فعالیت کند. وی با تأکید بر اینکه با مدلی که مرکز پژوهش‌های ملی در زمینه نرخ برق و گاز ارائه داده است، فعالیت ماینرها مقرون به صرفه خواهد بود، گفت: به عبارتی با تعرفه منطقی قابل رقابت می‌توان برق خرید و رمز ارز استخراج کرد از سوی دیگر وقتی برای فعال استخراج رمز ارز مقرون به صرفه نباشد دستگاه خود را خاموش کرده و درآمدی هم کسب نخواهد کرد.
این فعال حوزه صنعت ماینینگ یکی دیگر از موارد مثبت این طرح را احداث نیروگاه از سوی ماینرها عنوان کرد و گفت: با این کار نه تنها ماینرها می‌توانند برق ماینینگ خود را تولید کنند، بلکه در زمان پیک مصرف در کشور، برق شبکه را تأمین می‌کنند. به این ترتیب اگر فردی مایل باشد نیروگاه بسازد و از گاز برق تولید کند به آنها گاز با تعرفه منطقی ارائه می‌دهند. بیات به پرداخت مالیات بر درآمد از سوی ماینرها نیز اشاره کرد و گفت: در این طرح، ماینرها مانند تمام صنعتگران باید مالیات بر درآمد بپردازند یعنی زمانی که دستگاه‌ها روشن است و رمزارز استخراج می‌کنند به میزان درآمد هم مالیات می‌پردازند اگر استخراج رمز ارز مقرون به صرفه نبود دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند.
عضو کارگروه انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه با تصویب این طرح امنیت به صنعت ماینینگ بازمی گردد، افزود: از این‌رو امیدواریم نمایندگان مجلس به این طرح توجه ویژه داشته باشند تا با تصویب آن تمام ماینرها بخصوص بخش خصوصی بتوانند در کسب درآمدزایی برای دولت و کمک به تولید برق در کشور نقش مهمی ایفا کنند. این فعال حوزه صنعت ماینینگ با تأکید بر اینکه حتی با فعالیت بخش خصوصی ایران می‌تواند به هاب منطقه در استخراج رمزارز تبدیل شود، افزود: اکنون کشورهای همسایه مانند قزاقستان و گرجستان با برق وارداتی به‌دنبال این صنعت و جذب ماینرها هستند و این صنعت را در کشور خود مدیریت می‌کنند و نگاه به آینده این صنعت دارند از آنجایی که کشور ما ظرفیت کافی در زمینه حامل‌های انرژی دارد می‌تواند بهتر از دیگر کشورها برای کشورمان درآمدزایی داشته باشد.
وی معتقد است ایرانی‌ها برای خریدن بیت کوین در مدت بیش از 2 سال 3.2 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند بنابراین وقتی ماینرها بیت کوین تولید نکردند این میزان دلار از کشور خارج شد حال اگر بیت کوین در کشور تولید شود حداقل همین میزان دلار از کشور خارج نمی‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.