سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 11, 2020
12:48 سه شنبه، 22ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108731

اینتل چگونه پردازنده‌های گرافیکی Xe پرقدرت می‌سازد؟

در یک خبر خوب برای آنهایی که تشنه اطلاعات راجع به کارت‌های گرافیک مجزا اینتل هستند، اخیراً جزئیات تازه‌ای منتشر شده است. اینتل با پردازنده‌های گرافیکی و کارت‌های گرافیک Xe وارد رقابت با انویدیا و AMD خواهد شد.
 
اسلایدهای افشا شده نشان می‌دهند اینتل با ریزمعماری گرافیکی Arctic Sound به دنبال به‌کارگیری طراحی موسوم به «ماژول متشکل از چند تراشه» (به اختصار: MCM) است و از این طریق پردازنده‌های گرافیکی پرقدرت بسازد. در این طراحی تا چهار تراشه جداگانه با هم ترکیب می‌شوند تا یک تراشه بزرگ را تشکیل بدهند. اینتل از فناوری Foveros 3D برای این کار بهره خواهد گرفت که برای اولین بار در Lakefield مورد استفاده قرار گرفت.
 
همچنین این اسلایدها نشان می‌دهد اینتل از همان ابتدا به طراحی MCM روی نمی‌آورد و اولین پردازنده گرافیکی مجزا این کمپانی، تنها از یک تراشه به 96 واحد اجرایی تشکیل شده است. ظاهراً قطعه سیلیکونی مورد بحث در اصل 128 واحد اجرایی دارد اما اینتل 96 عدد آن را فعال می‌گذارد تا با توان طراحی گرمایی 75 وات، یک محصول برای بخش رده معمولی بازار عرضه کند.
 
اینتل برای بخش میانی بازار از تمام 128 واحد اجرایی پردازنده گرافیکی مورد بحث بهره خواهد گرفت که به توان طراحی گرمایی 150 وات می‌انجامد. اما برای پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تر دیگر یک تراشه به تنهایی کافی نیست و به همین دلیل اینتل دو عدد از آنها را ترکیب می‌کند تا به 256 واحد اجرایی با توان طراحی گرمایی 300 وات دست پیدا کند. پرقدرت‌ترین گونه هم از چهار تراشه با 512 واحد اجرایی و توان طراحی گرمایی بین 400 تا 500 وات بهره می‌گیرد که البته مخصوص مصارف دیتاسنتر خواهد بود.
 
هر واحد اجرایی پردازنده‌های گرافیکی Xe اینتل هشت واحد سایه زن را در خود جای داده‌اند، بنابراین 256 واحد اجرایی به 2048 سایه زن می‌انجامد. به وضوح 2048 سایه زن می‌تواند قدرت پردازشی بالایی داشته باشد اما باید دید راندمان آنها چگونه خواهد بود.
 
یک ریزمعماری پردازنده گرافیکی جدید از اینتل است و افزایش چشمگیر کارایی نسبت به پردازنده‌های گرافیکی فعلی Gen9 و Gen11 را دنبال می‌کند. انتظار می‌رود اینتل در نمایشگاه GDC اطلاعات فنی تازه‌ای به ما ارائه کند تا درک بهتری از آن داشته باشیم.
 
کنفرانس مزبور توسط آنتونی کواد ارائه خواهد شد که از طراحان ارشد اینتل است و شاهد جزئیات فنی از ریزمعماری Xe خواهیم بود. اینتل تاکید کرد در این کنفرانس شاهد معرفی قابلیت‌های جدید خواهیم بود می‌تواند دربرگیرنده تازه‌ترین ترندهای دنیای گرافیک 3D؛ از جمله Ray Tracing باشد. ریزمعماری Xe اینتل تنها گیمینگ را هدف نمی‌گیرد و به طور هم زمان در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
سال میلادی جاری اینتل اولین کارت گرافیک گیمینگ خود را معرفی خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.