تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 15, 2020
12:00 شنبه، 26ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108840

کارگروه قیمت‌گذاری آنلاین در فضای مجازی تشکیل می‌شود

 
کارگروهی برای ساماندهی خرید و فروش آنلاین در بسترهای آگهی آنلاین با حضور پلتفرم‌های فعال در حوزه آگهی آنلاین، پلیس فتا، دادستانی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی و با محوریت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تشکیل می‌شود.
 
 مقرر شده است جلسات این کارگروه با هدف کنترل قیمت در بازارهای آنلاین و همچنین کنترل بازار در روزهای پایانی سال و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از این هفته برگزار شود. این کارگروه با رویکرد آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای عملیاتی ساماندهی خرید و فروش به‌خصوص خودرو در فضای مجازی تشکیل شده است.
 
این کمیته که تقریبا هم‌زمان با افزایش قیمت خودرو در پلتفرم‌های آگهی آنلاین و سایت‌های فروش خودرو تشکیل شد، قرار است تا پایان سال به صورت هفته‌ای جلسات مرتبی را برگزار کند تا علاوه بر اینکه در این دوره زمانی راهکارهایی برای کنترل قیمت بازار در نظر می‌گیرد سازوکاری را نیز برای کنترل قیمت در بازارهای آنلان در بازه بلندمدت‌تری پیش‌بینی کنند.
 
از پلتفرم‌های دیوار، شیپور و باما و همچنین اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی دعوت شده است تا با حضور در این جلسات علاوه بر اینکه راهکارهای خود برای افزایش قیمت را ارائه می‌دهند با هماهنگی‌های ایجاد شده میان سایر بخش‌های سیاستگذار در این حوزه مانع افزایش قیمت‌های بی‌دلیل در دوره‌های مختلف سال باشند.
 
با افزایش قیمت فروش آنلاین خودرو احتمال حذف قیمت از سایت‌های آگهی آنلاین قوت گرفت اما این بار با هماهنگی‌های ایجاد شده از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت با مرکز ملی فضای مجازی، دادستانی فضای مجازی و همچنین پلتفرم‌های دیوار، شیپور و باما و از سویی اتحادیه و مرکز اصناف ایران این پلتفرم‌ها ملزم به اجرای دستورالعمل ۹ بندی شدند  پیشنهادی از سوی کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای مجازی مرکز اصناف ایران شدند هر چند این دستورالعمل به صورت کامل از سوی پلتفرم‌ها مورد پذیرش واقع نشده است اما مقرر شده تا با برگزاری جلسات مکرر آنان نیز نظرات و راهکارهای خود برای احراز هویت کابران را مطرح کنند و در نهایت برای احراز هویت کاربران به یک جمع‌بندی کامل برسند.
 
هم‌اکنون هر کدام از سایت‌های آگهی آنلاین به صورت مجزا اقدام به احرازهویت مشتریان خود می‌کنند اما مدل احراز هویت آنان از سوی سیاستگذار یک مدل استاندارد نیست. طبق توافقات انجام شده میان دادستانی و این کسب‌وکارها قرار شده تا با رسیدن به راهکاری مشخص تمامی سایت‌ها از یک راهکار مشخص و هماهنگ و استاندارد برای احراز هویت کاربران خود بهره برند.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در دستورالعمل ۹ بندی کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای مجازی هر کاربر عادی پس از احراز هویت گروه‌های کالایی مسکن و خودرو احداکثر اجزاه ثبت ۳ فقره آگهی در ماه را خواهد داشت البته کاربران صنفی پس از تایید توسط سامانه از محدودیت مذکور معاف می‌شوند. در این چارچوب پیش‌بینی شده است در صورت اتصال سامانه احراز هویت مشتریان به سامانه‌های تعیین مالکیت خودرو قید محدودیت تعداد آگهی برای مالک خودرو قابل تعدیل خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.