اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 17, 2020
11:14 دوشنبه، 28ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108917

ابر آروان بزرگترین دیتاسنتر کشور را با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان راه‌اندازی می‌کند

 
ابر آروان در چهارمین دوره از مراسم سوار ابرها که شب گذشته (۲۷ بهمن ماه) با حضور بیش از ۳۰۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد؛ اعلام کرد که در ۳۸ کشور جهان مشتری فعال داشته و برنامه دارد تا در دو سال آینده معادل مشتریان ایرانی‌اش مشتریان آسیایی جذب کند. همچنین در این مراسم خبر از راه‌اندازی بزرگ‌ترین دیتا سنتر تمام ابری کشور با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی داده شد.
 
 گروه ابرآروان در این مراسم از گسترش پاپ‌سایت‌هایش در کشورهای مختلف جهان به منظور توسعه سرویس دهی‌اش سخن گفت. همچنین در این مراسم هدف از راه‌اندازی بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور از سوی ابر آروان پاسخگویی به نیازهای زیرساختی این شرکت برای توسعه‌ سریع عنوان کردند.
 
در مراسم سوار ابرها همچنین به سرویس‌ها و خدمات جدیدی که به محصولات ابر آروان اضافه شده‌اند نیز اشاره شد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از Smart Routing (برای مسیریابی هوشمند CDNها در ارتباطات داخلی و بین المللی)، CDN Storage (برای ذخیره‌‌سازی محتواها)، بازارچه‌ی CDN (برای توسعه‌ و به‌ اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزار)، AoD (برای استریمینگ صدا) و نسل جدید محصولات امنیت ابری شامل WAF، Rate limit، DDoS protection و Firewall که به همراه USM راهکار یکپارچه‌ امنیت ابری را شکل می‌دهند.
 
پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابر آروان، با اشاره به لزوم جهانی شدن این شرکت برای ادامه و بقا گفت: «براساس آمار w3tech، محصول CDN ابر آروان، در میان 10 CDN پر استفاده‌ جهان قرار دارد. این محصول یکی از ۶ CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید.» او در راستای جهانی شدن، به وب‌سایت 5 زبانه ابر آروان و پوشش ۸۹ درصدی منطقه‌ی خاورمیانه و آسیای میانه اشاره و اعلام کرد که در ۳۸ کشور جهان مشتری فعال داشته و برنامه دارند تا در دو سال آینده معادل مشتریان ایرانی‌‌شان مشتریان آسیایی داشته باشند.»
پیرحسینلو در پایان صحبت‌های ابتدایی خود گفت: «خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا همفکر‌های خود را به‌عنوان مردم نشان دهند، اما ما فکر می‌کنیم همه‌ آن‌هایی که در این سرزمین نفس می‌کشند، مردم این سرزمین هستند.»
 
 
 
 
در کنار مردم هستیم
در ادامه هستی شهریزفر، قصه‌گوی ابر آروان، با اشاره به اتفاقاتی که در زمان قطعی اینترنت رخ داد از تعدادی اقدامات ابر آروان در این بازه زمانی نام برد. به گفته شهریزفر، سرویس‌ها و خدماتی که ابر آروان در راستای کنار مردم بودن؛ در این بازه، به رایگان در اختیار مردم و کسب‌وکار‌های آنلاین گذاشت عبارت‌اند از: سرویس‌دهی رایگان به‌مدت ۲ هفته در زمانی ‌که دیجیتال اوشن سرویس‌هایش را ‌روی کسب‌وکارهای ایرانی بسته بود؛ سرویس‌دهی رایگان CDN به استارت‌آپ‌ها؛ همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها و افزایش بازه‌ رایگان محصول CDN ابر آروان و استفاده‌ رایگان بیش از ۹۴ درصد مشتریان از این محصول.
 
به گفته شهریزفر‌، در حالی‌ که از ابر آروان خواسته شده بود سرویس‌دهی‌اش را محدود کند، اما ابر آروان به وضعیت خود و مشتریانش اکتفا نکرد و به سایر کسب‌‌وکارهایی که در آن موقعیت دچار مشکل شده بودند نیز کمک کرد.
 
با ابر رویین‌تر می‌شوید، اگر چابک باشید
بخش فنی این رویداد با صحبت‌های محمدعرفان شمسی؛ ابربان ابر آروان، آغاز شد. او به بیان مشکلات درونی شرکت و مشکلات زیرساخت کشور پرداخت و گفت:‌ «پاپ‌سایت‌های آروان در داخل و خارج توسعه و در سرویس رایانش ابری نسل سرورها ارتقا داده شد. لینک‌های redundant زیادی در شبکه ایجاد کردیم. دیسک‌های SAS و SSD را ارتقا داده و شبکه استورج‌ را نیز جدا کردیم.»
 
او افزود:‌ «در کنار این توسعه‌های سخت‌افزاری، تیم فنی‌ زمان زیادی را به توسعه‌ فیچرهای جدید، مکانیزم‌های تاب‌آوری، دیزستر ریکاوری و همچنین توسعه‌ی زیرساخت مانیتورینگ و آلرتینگ‌ اختصاص داد.»
 
شمسی در بخش چالش‌های مشتریان، عمده دلیل مشکلات را نو بودن مفهوم ابر در صنعت ایران بیان کرد و گفت: «به نظر می‌رسد در چشم بعضی از مشتریان، مهاجرت به ابر، آن‌ها را رویین‌تن می‌کند. ابر شما را رویین‌تن می‌کند به شرطی که با چشم باز ابر را انتخاب کنید.»
 
 
ایلیا وکیلی، مرشد ابر آروان، در توضیح معنای رویین‌تنی در مهاجرت به ابر گفت:‌ «آوردن یک سیستم یکپارچه غیر ابری روی ابر، باعث استفاده از همه‌ مزایای ابر نمی‌شود. استفاده از CDN آروان عملکرد شما را بهتر می‌کند اما شما را بهترین نمی‌کند. استفاده از از رایانش ابری آروان شما را در برابر Load بالا قدرتمند می‌کند اما قدرتمندترین نمی‌کند. اگر طرز فکر چابک نداشته باشیم، پروسه‌های چابک، ابزارهای چابک و معماری چابک به درد نمی‌خورند. چابکی به معنای فرار از شکست نیست. چابکی به این معناست که به شکست، پاسخ مناسب دهید.»
 
مسعود نیکومنش، معمار راهکار ابر آروان به بیان پنج شاخص مهم در یک معماری خوب ابری پرداخت. به عقیده او این شاخص‌ها عبارت‌اند از Operational Excellence، Security، Reliability، Performance Efficiency  و Cost Optimization. او افزود: «ابر آروان در تمام بخش‌ها با ارائه API به مشتریان کمک می‌کند تنظیمات و زیرساخت را به‌شکل خودکار تغییر دهند. با چند خط اسکریپت سرورهای جدید بسازند و کدهایشان را deploy کنند.» همچنین گفت: «با قرارگیری فیچرهای امنیت ابری آروان شامل DDoS Protection, rate limit , firewall , WAF روی سرویس ابری از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری می‌شود.»
 
در ادامه این رویداد، رضا کرامتی؛ مدیر فنی سایت مستربلیت، درباره‌ تجربه‌ی سرویس گرفتن از ابر آروان در این رویداد گفت: «شروع همکاری ما با ابر آروان با DNS ابری بود. سپس با استفاده از محصول CDN و بهینه‌سازی سایت به‌کمک این محصول، توانستیم رتبه SEO سایت را ارتقا دهیم و تجربه‌ کاربری بهتری برای مشتریان‌ داشته باشیم. با راه‌اندازی CDN‌ ابر آروان ۷۵درصد ترافیک ورودی به سرورها را کم کردیم و این به معنای کاهش هزینه‌ها و توانایی ما برای جوابگویی به تعداد بیشتر کاربران است. هم‌چنین با توجه به اهمیت بالای سرویس‌های ما، نیاز به Load Balancing برای توزیع بار و Failover برای افزایش دسترس‌پذیری داشتیم که ابر آروان این زیرساخت را با هزینه کمی در اختیار ما قرار داد.»
 
عرفی محصولات جدید
فرهاد فاطمی، ناخدای فنی ابر آروان، کسی بود که در این رویداد خبر از حمله DDOS روز گذشته (۲۷ بهمن) به زیرساخت‌های ارتباطی کشور داد. او به اشکالاتی که این مدل حملات برای شرکت‌هایی مانند ابر آروان ایجاد می‌کند گفت: «امروز (۲۷ بهمن ماه) روی ابر آروان مشکلات زیادی ایجاد کرد و موجب شد تا سرویس IAAS با اختلال مواجه شود. اوبا اشاره به اشکالات ابر آروان در سال گذشته، از بازنگری کل فرآیند توسعه و استقرار نرم‌افزار در ابر آروان گفت و فرآیند Pipeline و Deploy نرم‌افزار در ابر آروان را به اشتراک گذاشت. او هم‌چنین از آزمون داخلی ابر آروان برای مواجهه با Disasterها گفت که با استفاده از روش Game Day در یک روز مشخص با فعال‌ کردن یک Disaster داخلی، پایداری نرم‌افزارها سنجیده می‌شود.
 
صابر مسگری، کدسالار ابر آروان، از توسعه‌ی محصول smart routing در CDN آروان گفت که به‌واسطه‌ آن با دسترسی به یک روزنه‌ کوچک اینترنت، به‌شکل هوشمند ترافیک ارسالی یا دریافتی سرورهای اصلی از داخل شبکه‌ اختصاصی پاپ‌سایت‌های ابر آروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور برقرار می‌شود. به گفته مسگری گستره‌ پاپ‌سایت‌های ابر آروان امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم می‌کند که لازمه‌ مسیریابی هوشمند ترافیک است. او هر چند از این سرویس به عنوان یکی از سرویس‌های جدید این شرکت نام برد اما گفت که این سیستم از حدود یک ماه پیش در اختیار کاربران قرار گرفته است.
 
صابر مسگری در ادامه به توضیح محصولات جدیدی که به سرویسCDN ابر آروان اضافه شده پرداخت. او در توضیح محصول جدید CDN Storage گفت: «این محصول که به‌زودی به پنل CDN اضافه می‌شود به مشتریان امکان می‌دهد محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابر آروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وب‌سایتشان استفاده کرده و به این ترتیب دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، Load بالا، مشکلات سرور اصلی در موقعیت پاک کردن کش CDN ابر آروان و مشکلات عمده دیگر برطرف می‌شود.» او در مرود محصول بازارچه ابری نیز گفت: «بازارچه CDN بستری برای به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان می‌توانند با یک کلیک هر محصولی که در این پلتفرم هست را به وب‌سایت‌شان اضافه کنند. همچنین می‌توانند محصول نرم‌افزاری‌شان را در این بستر در اختیار ۱۷ هزار مشتری فعال ابر آروان قرار دهند.» به گفته‌ی صابر مسگری از زمان لانچ آزمایشی این محصول تاکنون، پنج اپلیکیشن به این بازارچه اضافه شده است و اکنون سایر توسعه‌کننندگان می‌توانند محصول‌ خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.
 
 
بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور
سینا مقدس، ابربان آروان، خبر از ایجاد بزرگ‌ترین دیتا سنتر تمام ابری در کشور را داد. او درباره راه‌اندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS، PaaS و فضای ذخیره‌سازی آروان گفت: «این دیتاسنتر به شکل ماژولار و در ۱۲۰ رک طراحی شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول آماده‌ سرویس‌دهی می‌شود. مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس در این پروژه برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.» به گفته مقدس، استاندارد این دیتاسنتر tier 3+ است تا این بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتواند سرویسی از همیشه پایدارتر به کاربران ابر آروان ارائه کند.
 
بعد از سخنرانی‌ مقدس، وحید اشرفیان و مرتضی خزامی‌پور، استوارداران ابر آروان، با اجرای یک سناریو زنده نشان دادند که می‌توان در کمتر از ۱۰ دقیقه با پلتفرم ابر آروان یا PaaS یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد. به گفته مرتضی خزامی‌پور، این محصول در پاسخ به دغدغه‌های گوناگون زیرساختی توسعه‌دهندگان است که از خرید تا کانفیگ کردن محیط مورد نیاز و توسعه‌ کد روی این بستر می‌تواند انجام شود.
 
رونمایی از اکوسیستم ابری آروان
کیوان جامه‌بزرگ، رئیس هیات مدیره‌ ابر آروان، با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، درباره‌ اکوسیستم دیجیتال گفت: «اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران موثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که هر کدام به تنهایی خلق می‌کنند؛ به کمک تعاملات متعدد و به هم مرتبطشان، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شوند بلکه با تمهید یک‌سری سازوکار و توافق، بهینه شده و هم‌افزایی خلق می‌کنند.»
 
جامه‌بزرگ در ادامه با اشاره به این‌ که شرکت‌های بزرگی هم‌چون آمازون، مایکروسافت و گوگل این روزها به پروژه‌ها و محصولات ابری‌شان شناخته می‌شوند، از تلاش ابر آروان برای توسعه‌ اکوسیستم ابری کشور خبر داد که به کمک شرکت‌ها، تیم‌ها و توسعه‌دهنده‌های بسیاری نیاز دارد. اکوسیستم ابری آروان شامل دو بخش شبکه‌ شرکای ابر آروان و بازارچه‌ ابری یا Marketplace برای عرضه و فروش محصولات ابری است.
 
سپس کوروش تفرشی، شبکه‌پیشه ابر آروان، درباره‌ زیرمجموعه‌های شبکه‌ی شرکای ابر آروان یا ACPN توضیحات کاملی ارائه داد. او در مورد کوچ ابری گفت: «شرکایی که در کنار ابر آروان قرار می‌گیرند، مسئولیت مهاجرت مشتریان از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت یکپارچه‌ی ابری را به‌عهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکت‌ها فراهم کند.» تفرشی در مورد تاجران ابری نیز گفت: «نمایندگان رسمی فروش ابر آروان می‌توانند امکانات گسترده‌تری از خدمات ابر آروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به نوع محصول و حجم فروش از ۳ تا ۲۰ درصد نفع اقتصادی داشته باشند.»
 
 
مسابقه بزرگ ابربازی
پس از صبحت‌های تفرشی، کیوان جامه‌بزرگ، با اعلام خبر برگزاری مسابقه‌ای به نام «ابربازی» در سال آینده، آن را پیش‌درآمدی برای شکل‌گیری تیم‌های استارت‌آپی در بستر استارت‌آپ استودیو و توسعه‌ی ۹۹ محصول پرکاربرد ابری عنوان کرد.
 
صمصام بابادی، شوالیه بک‌اند ابر آروان، درباره‌ی این رویداد گفت: «قرار است ۹۹۹ دولوپر و متخصص زیر یک سقف جمع شده و محصول ابری خود را توسعه دهند. این محصولات بیش‌تر به‌شکل SaaS و PaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps،Container Images، OS images و  Managed Services ارائه خواهند شد.
 
بابادی درباره‌ی جزئیات رویداد ابربازی که در شهریور ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، گفت: «در این رویداد فیچرهای هر محصول را در ۴ سطح Advance, Base, MVP و Trend طبقه‌بندی کرده‌ایم و شما در این ۷ روز فیچرهای سطح MVP را توسعه می‌دهید. در این مرحله محصول شما ارزیابی شده و محصولاتی که استانداردهای مورد نظر را داشته باشند با جذب سرمایه وارد مرحله‌ی شتابدهی سه ماهه یا شش ماهه می‌شود.» او اشاره کرد که در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان جایزه‌ی نقدی پرداخت خواهد شد.
 
 
در نهایت پویا پیرحسینلو، در پایان این رویداد، به یک «مای جمعی» در پشت صحنه‌ رویداد و هر آن‌چه از محصولات و دستاوردها گفته شد، اشاره کرد و این «مای جمعی» را «ابر آروان واقعی» نامید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.