اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

February 24, 2020
16:41 دوشنبه، 5ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109170

همراه اول گوی رقابت را در ضریب نفوذ و سهم بازار ربود

مقایسه گزارش‌های دوره‌ای وزارت ارتباطات از جایگاه رقابتی اپراتور‌ها در شاخص‌های کلیدی نظیر «ضریب نفوذ» و «سهم بازار»، نشان از توقف ایرانسل در ریزش «سهم بازار» دارد.
 جدیدترین گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنان حکایت از رشد «ضریب نفوذ» تلفن همراه در کشور دارد و به رغم اینکه بازار ارتباطات همراه رو به اشباع است، اما ضریب نفوذ این حوزه تا پایان آذر ماه سال جاری از ۱۴۲ درصد گذشته است.
 
این شاخص که نسبت فعالیت اپراتور‌ها به بدنه جمعیتی کشور را نشان می‌دهد، در مقایسه آماری فصول مختلف سال جاری در اپراتور‌های مختلف به شرح جدول زیر است:

آمار و ارقام نشان می‌دهد برخلاف اینکه ضریب نفوذ اغلب اپراتور‌های موبایل در تابستان کاهشی بوده، اما تنها اپراتور اول تلفن همراه توانسته دامنه رشد ضریب نفوذ خود را حفظ کند و این رویه افزایشی را تا پایان سه ماهه سوم (آذر ماه) نیز داشته باشد.
 
با وجود اینکه اپراتور سوم ارتباطی از ابتدای سال همواره با کاهش ضریب نفوذ مواجه بوده، اما اپراتور دوم توانسته در پاییز امسال جلوی کاهش ضریب نفوذ خود را بگیرد.
 
چارت زیر نمایی کلی را از تغییر وضعیت اپراتور‌های اول، دوم و سوم به نمایش می‌گذارد که تنها ضریب نفوذ همراه اول از ابتدای سال افزایشی بوده است.
 
اپراتور‌ها ۱
 
همانطور که گفته شد با توجه به تناسب این شاخص با جمعیت کشور، می‌توان به این نتیجه رسید که اپراتور اول تلفن همراه شبکه پر ترافیک‌تری به نسبت دو اپراتور دیگر دارد که روند جذب مشترک آن از ابتدای سال صعودی بوده است.

با وجود اینکه «همراه اول» توانسته مبنای صعود را بر شاخص «ضریب نفوذ» خود حاکم کند، اما «ایرانسل» و «رایتل» به عنوان اپراتور‌های دوم و سوم تلفن همراه در تابستان با ریزش مشترک و کاهش «سهم بازار» مواجه شدند.
 
رایتل ظاهرا بنایی بر تغییر وضعیت خود ندارد و با وجود قرار گرفتن در قعر جدول رقابتی اپراتور‌های سیار کشور، همچنان در حال ریزش مشترک است؛ اما جدیدترین گزارش رگولاتوری می‌گوید که ایرانسل توانسته کمی جلوی ریزش مشترکانش را بگیرد.
 
جدول زیر آمار و ارقام مستند دولت در حوزه رقابتی «سهم بازار» اپراتورهاست که به وضوح وضعیت هر اپراتور خدمات‌دهنده در حوزه تلفن همراه را به نمایش گذاشته است.

«سهم بازار» شاخص ارزشمندی در حوزه رفتار اقتصادی بنگاه‌های تجاری به حساب می‌آید و تحلیل رویه آن در بازه‌های زمانی مشخص (اعم از سالانه و …)، مبنایی برای ارزش‌گذاری برند‌ها به حساب می‌آید.
 
به عنوان مثال شرکت ارتباطات سیار ایران با تثبیت رشد «ضریب» و «سهم بازار» خود، تمامی امتیازات بخش‌های رقابتی را از آنِ خود کرده و جای نقدی در فضای رقابتی با سایر اپراتور‌ها ندارد.
 
اما از سوی دیگر رایتل به عنوان سومین اپراتور موبایل کشور که ظاهرا تمایلی برای تغییر وضعیت خود در بازار رقابتی ندارد، قطعا باید پاسخی قانع‌کننده برای سهامداران خود که مداوم در حال پایش شاخص‌ها و ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود هستند، داشته باشد.
 
«ایرانسل» هم به عنوان اپراتوری بینابین، اواسط سال توانسته جلوی ریزش مشترک و کاهش سهم بازارش را بگیرد و برای نخستین بار در سال ۹۸ با افزایش سهم بازار به اندازه ۰.۳ درصد مواجه شود.
 
چارت زیر هم «سهم بازار» تمامی اپراتور‌های اصلی تلفن همراه کشور را به صورت کلی نمایش می‌دهد تا از وضعیت رقابتی آن‌ها بیشتر مطلع شوید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.