سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 26, 2020
16:12 چهارشنبه، 7ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109243

رقم صادرات نرم افزار ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شد

 
 
رئیس هیئت مدیره فدراسیون فاوا رقم صادرات نرم افزار در ایران را ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و خواستار تصویب آیین نامه صادرات نرم افزار و تشکیل میز ICT در سازمان توسعه تجارت شد.
 
 به نقل از فدراسیون فاوا، محمدرضا طلایی در جلسه هیئت مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با حسین مدرس‌خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: اکنون ما خواهان تصویب آیین نامه صادرات نرم افزار هستیم. آیین نامه ای که بیش از ۴سال است که برای به نتیجه رسیدن آن با سازمان توسعه تجارت و معاون دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت همکاری کردیم.
 
وی گفت: برای تنظیم این آیین نامه تمام نهادهای ذی ربط مورد مشورت قرار گرفتند. همچنین در تنظیم این آیین نامه نمایندگان معاونت علمی ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی ایران، سازمان توسعه تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیرخانه شورای عالی صادرات و اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران درگیر بودند و اکنون خواهان آن هستیم که شورای عالی صادرات آن را به تصویب برساند.
 
رئیس هیئت مدیره فدراسیون فاوا با بیان اینکه این آیین نامه از سوی رئیس اتاق بازرگانی ایران برای اعلام نظر به همه نهادهای ذی ربط ارسال شده است، میزان صادرات نرم افزار را حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد کرد و گفت: اما نرم افزار یک نوع کالا نیست، بلکه خدمات است. در چنین شرایطی گمرک برای صادرکنندگان نرم افزار پروانه صادراتی صادر نمی کند و پروانه مشخصی در این زمینه ارائه نمی شود. از سوی دیگر  به دلیل اینکه پروانه صادراتی مشخصی نداریم با سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه می شویم. از این رو این آیین نامه فضای صادرات نرم افزار را قانونمند خواهد کرد و با توسعه صادرات این بخش می توان نسبت به توسعه ارزآوری امیدوار بود.
 
طلایی درباره صدور پروانه تولید نرم افزار نیز گفت: مجوز تولید نرم افزار از سوی وزارت صمت و بر مبنای آیین نامه ای که سال ها قبل تهیه و تنظیم شده، صادر می شود و با شرایط روز همخوانی ندارد. در این آیین نامه بیشتر آمار کمیتی از افراد و کارمندان و متخصصان دارای مدرک مطرح است. در صورتی که امروزه افرادی که حتی دیپلم هم ندارند توانایی تولید و صادرات نرم افزار را دارند. ولی این افراد نمی‌توانند پروانه تولید کسب کنند و همین موضوع باعث شده که تولیدات زیرزمینی در این شرایط شکل بگیرد.
 
وی با اعلام درخواست از وزارت صنعت برای تشکیل کارگروهی مشترک برای بازنگری این آیین نامه، افزود: با همکاری سازمان توسعه تجارت نیز در حال تهیه آیین نامه ای برای ساماندهی حضور در بازارهای بین المللی هستیم که تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده نهایی خواهد شد. سپس کارگروه مشترکی بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد می شود تا یک برنامه اجرایی برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای خارجی تنظیم شود. 
 
رئیس هیئت مدیره فدراسیون فاوا به تهیه آیین نامه صنایع خلاق توسط اتاق بازرگانی، معاونت علمی و سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز به زودی نهایی خواهد شد و اگر این بخش نیز عملیاتی شود حدود ۲ میلیارد دلار ارزآوری خواهد داشت.
 
در این نشست حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در خصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: میز ICT در سازمان توسعه تجارت باید فعال تر وارد عمل شود تا در خصوص موضوعات مرتبط کار کارشناسی صورت گیرد. براین اساس سازمان توسعه تجارت در بحث صادرات تبدیل به یک فرمانده می شود تا کارها بهتر پیش برود؛ همچنین خواهان آن هستیم که فدراسیون فاوا رابطه بیشتری با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت داشته باشد و برگزاری جلسات مربوط به میز ICT باید به طور جدی دنبال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.