لبه تکنولوژی

February 29, 2020
14:50 شنبه، 10ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109315

انجام تمرینات فیزیوتراپی با فناوری واقعیت مجازی

 
 
پژوهشگران انگلیسی اخیرا اظهار کرده‌اند فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به بیماران کمک کند تا عملیات فیزیوتراپی را در خانه به درستی انجام دهند.
 
به نقل از فیز، پژوهشگران "دانشگاه واریک" انگلیس اخیرا اظهار کرده‌اند افراد می‌توانند با کمک فناوری واقعیت مجازی عملیات فیزیوتراپی را در خانه انجام دهند.
 
پژوهشگران اظهار کرده‌اند با ترکیب فناوری واقعیت مجازی و ضبط حرکت سه‌بعدی می‌توان تمرینات فیزیوتراپی را در خانه انجام داد.
 
تمرین‌های فیزیوتراپی که در حال حاضر برای برخی افراد تجویز می‌شود را بیماران می‌بایست به طور منظم در خانه انجام دهند و تمریناتی که باید انجام دهند را نیز در کلینیک مخصوص به آنها آموزش می‌دهند؛ اما این موضوع که افراد پس از آموزش در کلینیک می‌بایست تمرینات را در خانه انجام دهند کمی آنها را نگران می‌کند؛ چراکه فکر می‌کنند ممکن است تمرینات خود را به درستی و صحیح انجام ندهند.
 
فیزیوتراپی (Physiotherapy) یا فیزیک‌درمانی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.
 
ترکیب فناوری واقعیت مجازی با ضبط حرکت سه‌بعدی به افراد اجازه می‌دهد تا حرکات واقعی را به صورت دقیق روی یک آواتار که در یک محیط مجازی قابل مشاهده است، انجام دهند. محققان طی این مطالعه تحقیق کردند تا دریابند که آیا افراد قادرند به طور دقیق و هماهنگ با آواتار حرکات خود را در یک محیط مجازی انجام دهند یا خیر.
 
آنها از شرکت‌کنندگان خواستند تا با یک آواتار که از طریق هدست واقعیت مجازی مشاهده می‌شود، قدم بردارند و در همین حین هنگامی‌که شرکت‌کنندگان مطلع نبودند، محققان به طرز ظریفی سرعت یکی از مراحل آواتار را کند یا تند کردند تا دریابند آیا شرکت کنندگان قادر به تنظیم حرکات خود با سرعت آواتار هستند یا خیر. پس از بررسی‌ها آنها دریافتند افراد قادر به انجام این کار شدند و پژوهشگران دریافتند پزشکان می‌توانند توسط این روش بر تمرین‌های بیماران که در خانه انجام می‌دهند، نظارت کنند.
 
یافته‌های این مطالعه در مجله" PLOS ONE "منتشر شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.