March 1, 2020
0:43 یکشنبه، 11ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109335

کرونا و دورکاری اینترنت ایران را کند کرد

iran internet usr 2.jpg
 
شیوع ویروس کرونا روی همه چیز تاثیر گذاشته است چه بعد انسانی و چه بعد اقتصادی؛ اما به نظر می‌رسد جدی‌ترین تاثیرش را روی سرعت و کیفیت اینترنت گذاشته است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از سرعت پایین و اختلالات شدید در سرویس اینترنت خود گلایه‌مند هستند و اعلام می‌کنند در شرایطی که برخی از کسب‌وکارها به دلیل شیوع ویروس کرونا دورکار شده‌اند و کارها را به صورت آنلاین پیگیری می‌کنند، کاهش کیفیت سرویس اینترنت بسیاری از کارهای آنها را با مشکل مواجه کرده است. حالا رگولاتوری اعلام کرده دلیل اصلی کاهش سرعت اینترنت افزایش ۴۰ درصدی مصرف در چند روز گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده که بسیاری را خانه‌نشین و دورکار کرده است.
 
از یک هفته گذشته و با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از کسب‌وکارها چه از نوع آنلاین و چه سنتی ابتکارات مختلفی برای جلوگیری از خسارت به نیروهای انسانی خود در نظر گرفته‌اند؛ از جمله دور کاری. علاوه بر آن بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و تفریحی لغو شده و از سوی دیگر تا اطلاع ثانوی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند. همین امر هم به گفته معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات باعث شده خانه‌نشینی میزان استفاده از اینترنت را افزایش و در نهایت کیفیت این سرویس با افت مواجه شود.
 
ما با اختلالی در سرویس اینترنت روبه‌رو نیستیم و تنها افت کیفیت در سرویس اپراتورهای ثابت و همراه دیده می‌شود. میزان مصرف در چند روز گذشته تا ۴۰ درصد افزایش داشته و بالا رفتن مصرف موجب اشباع پهنای باند شده‌است
حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری
 
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته دلیل افت سرعت اینترنت نه اختلال که کاهش کیفیت به دلیل اشباع شدن پهنای باند و ظرفیت انتقال است گفت: «ما با اختلالی در سرویس اینترنت روبه‌رو نیستیم و تنها افت کیفیت در سرویس اپراتورهای ثابت و همراه دیده می‌شود. میزان مصرف در چند روز گذشته تا ۴۰ درصد افزایش داشته و بالا رفتن مصرف موجب اشباع پهنای باند شده‌است، از همین رو وقتی مشتری جدیدی می‌خواهد از سرویس اینترنت استفاده کند به صورت سیستمی برای اینکه ارائه سرویس متوقف نشود سرعت اینترنت به خاطر پنهای باند اشتراکی پایین می‌آید.»
او ادامه می‌دهد: «در یک هفته گذشته و متاسفانه به خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد در خانه مانده‌اند و به همین خاطر شاهد افزایش استفاده از سرویس‌های محتوایی و مخصوصا سرویس‌های VOD بوده‌ایم در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که استفاده از پهنای باند به اشباع برسد.»
 
آنطور که فلاح می‌گوید میانگین سرعت در اپراتورهای ثابت و همراه در چند روز گذشته به شدت کاهش داشته است و از این رو آنها برای اپراتورهای ارتباطی یک ضرب‌الاجل تعیین کرده و امیدوارند وضعیت کیفیت اینترنت تا فردا بهبود پیدا کند.
 
مشکل از زیرساخت نیست
در همین زمینه اما همچنان برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از اختلال در سرویس خود به جز کاهش افت کیفیت اینترنت خبر می‌دهند. حتی در این زمینه برخی با منتشر کردن گراف‌هایی وضعیت بد اینترنت را به مشکلات شبکه زیرساخت ارتباط می‌دهند. اما وزیر ارتباطات هم در توییتر و در پاسخ به این کاربران اعلام کرده که دلیل این اتفاقات اشباع پهنای باند است. برای مثال او گفته که شبکه برخی شرکت‌ها از جمله همراه اول در تهران اشباع شده و آنها در حال توسعه شبکه خود هستند.
 
مدیرعامل زیرساخت هم هرگونه اختلال و قطعی در شبکه زیرساخت کشور را رد می‌کند. حمید فتاحی میگوید که هیچ گزارشی مبنی بر قطعی مسیر‌های ارتباطی چه در خارج و چه داخل کشور وجود ندارد و یا حمله سایبری هم صورت نگرفته که کیفیت شبکه زیرساخت با مشکل مواجه شود.
 
شرکت زیرساخت اعلام می‌کند که در حال‌حاضر آنها امادگی پاسخ به نیاز اپراتورها برای افزایش میزان پهنای‌باندشان را دارند و هم‌اکنون این درخواست‌ها از سمت آنها برای  شرکت‌های اینترنتی در حال انجام است.
 
فتاحی در این مورد گفت: «آنچه کاربران در حال‌حاضر از آن گله دارند اختلال در سرویس اینترنت و یا شبکه زیرساخت نیست؛ بلکه بحث بر سر کاهش کیفیت اینترنت است. هم‌اکنون میزان مصرف پهنای باند برخی از اپراتورها به اشباع رسیده و به همین دلیل هم با افت کیفیت سرویس اینترنت روبه‌رو هستیم.»
او با اعلام اینکه به دلیل خانه‌نشینی بسیاری از مردم به دنبال شیوع ویروس کرونا میزان مصرف اینترنت سیر صعودی قابل توجه‌ای را تجربه می‌کند ادامه داد: «در حال‌حاضر میزان استفاده از سرویس تلویزیون‌های اینترنتی و یا VODها افزایش پیدا کرده و به همین دلیل هم این اپراتورها در تامین لایه انتقال و پهنای باند به مشکل برخورد کرده‌اند.»
فتاحی با اعلام اینکه در حال‌حاضر آنها امادگی پاسخ به نیاز اپراتورها برای افزایش میزان پهنای‌باندشان را دارند تاکید کرد که هم‌اکنون این درخواست‌ها از سمت آنها برای  شرکت‌های اینترنتی در حال انجام است. او ابراز امیدواری می‌کند که مشکل کاهش کیفیت اینترنت تا پایان امشب حل شود.
 
چرا پهنای باند اشباع شد
اما چرا با افزایش مصرف چند روز گذشته اینترنت توسط کاربران به دلیل خانه نشینی باید سرویس اینترنت با افت کیفیت مواجه شود. مدیرعامل شرکت اینترنتی آسیاتک در جواب این سوال می‌گوید که چون آن‌ها براساس پیش‌بینی مصرف و آگاه بودن به عادات مصرف کاربران خود اقدام به خرید پهنای باند می‌کنند و تنها امکان خرید ۲۰ درصد اضافه‌تر از میزان مصرف همیشگی در شبکه خود را دارند. بنابراین وقتی به صورت ناگهانی میزان مصرف در طی چند روز ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند به صورت طبیعی ارائه سرویس از سمت آنها افت پیدا می‌کند.
 
محمدعلی یوسفی‌زاده با اعلام اینکه آنها بیشتر از یک میزان مصرف نمی‌توانند پهنای باند یا لینک انتقال تهیه کنند گفت: «میزان مصرف روز و شب در شبکه ما به شکل قابل توجه‌ای افزایش پیدا کرده است. افزایش ظرفیت هم در سیستم ما به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد یعنی اگر در ۲۴ ساعت برای ۴ ساعت میزان مصرف به بالا ۸۰ درصد برسد به صورت خودکار دستور افزایش میزان پهنای باند صادر خواهد شد. از سوی دیگر ما به میزان ۲۰ درصد اضافه‌تر از مصرف پهنای باند تهیه می‌کنیم و این میزان هم با توجه به عادت همیشگی کاربران و پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته کافی بوده است.»
او ادامه داد: «اما در مورد اخیر میزان مصرف فراتر از پیش‌بینی‌های ما بود و به همین دلیل ما و بسیاری دیگر از اپراتورهای دیگر با مشکل مواجه شدیم. از سمت دیگر ما امکان خرید پهنای باند بیشتر از میزان مصرف و آن ۲۰ درصد پهنای باند اضافی را نداریم؛ چرا که هزینه زیادی را به ما تحمیل می‌کند.» یوسفی‌زاده تاکید می‌کند که آنها امروز از میان ۱۵۰۰ مرکز مخابراتی که در آن حضور دارند از ۹۰ مرکز مخابراتی درخواست افزایش لینک انتقال کرده‌اند و امیدوار هستند به زودی مشکل کاهش کیفیت اینترنت را حل کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.