اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 1, 2020
16:26 یکشنبه، 11ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109368

نامه اعتراض‌آمیز اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به رئیس مجلس درباره یک مصوبه جنجالی

اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار لغو پیشنهاد اخذ مالیات از تبلیغ‌کنندگان در سرویس گوگل شد.
 
هفته‌ی گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در طرح «اخذ عوارض از خدمات دیجیتالی» پیشنهاد داده بود تا شرکت‌هایی که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغاتی گوگل انجام می‌دهند، ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی را مالیات دهند. این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت و نه‌تنها دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی بلکه مدیران وزارت ارتباطات که به‌عنوان مجریان طرح معرفی شده‌اند نیز نسبت به آن اعتراض کردند. حال رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکارهای مجازی با انتشار توییتی اعلام کرده است که طی نامه‌ای این موضوع را با رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌های مختلف و نماینده‌ی پارلمانی دولت مطرح کرده است تا از تصویب آن در صحن مجلس جلوگیری شود. او همچنین گفت نگران لغو جلسات مجلس هستیم؛ اما پیگیر این موضوع خواهیم بود. در متن نامه نوشته شده است:
 
«جناب آقای لاریجانی
 
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی با سلام
 
احتراماً پیرو مصوبه‌ی منتشر شده‌ی کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر الزام تبلیغ‌دهندگان در موتور جستجوی گوگل به پرداخت معادل ۵۰ درصد هزینه‌ی تبلیغات به خزانه‌ی دولت به استحضار می‌رساند براساس اطلاعات واصله این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه شده است و این در حالی است که براساس شواهد موجود از تشکل‌های فعال این حوزه هیچ‌گونه نظرخواهی صورت نگرفته است. حتی براساس اعلام رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، آن سازمان نیز در جریان این پیشنهاد قرار نگرفته است.
 
متاسفانه این طرح بدون کارشناسی موجب افزایش هزینه‌های کسب‌وکارهای نوپا، که در طول سال‌های اخیر حداقل در کلام مسئولان مورد حمایت بوده است، خواهد شد. موتور جستجوی گوگل از سال‌های دور و بدون محدودیت در فضای مجازی ایران قابل دسترسی بوده است و کسب‌وکارهای مختلفی اقدام به برنامه‌ریزی جهت جذب کاربران خود در این فضا بوده و هستند. حال جای سؤال است که همکاران شما در مرکز پژوهش مجلس چه جایگزینی برای گوگل پیدا کرده‌اند که بخش خصوصی از آن بی خبر است.
 
بدینوسیله خواهشمند است راهکاری اتخاذ فرمایید مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق که به ضرر کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ‌ها) است، حذف شود.»

با توجه به اعتراض اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی و همچنین مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبلنی بر اخذ عوارض ۵۰ درصدی از تبلیغ‌کنندگان در خدمات گوگل، باید دید در روزهای آینده تصمیم نهایی نسبت به آن چه خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.