تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

March 6, 2020
12:53 جمعه، 16ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109513

نصب اندروید روی آیفون امکان پذیر شد؛ شکایت اپل از بانیان پروژه قلعه شنی

 
اندروید تقریبا روی هر گجتی قابل اجراست؛ از گوشی های هوشمند و تلویزیون ها گرفته تا ماشین ها، انواع مایکروویو و نینتندو سوئیچ اما در تمام سال هایی که از حیات این سیستم عامل می گذرد ورود آن به گوشی های اپل غیرممکن بوده است. حالا تلاشی به نام پروژه قلعه شنی یا SandCastle شکل گرفته که هدفش تغییر این مساله و ساخت بیلد اندروید برای آیفون است. دست اندرکاران این پروژه پیشتر نسخه های بتای اندروید برای آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را هم توسعه داده اند.
 
احتمالا خاطرتان هست که چندین سال پیش، برخی تلاش داشتند لینوکس و اندروید را به اولین نسخه آیفون پورت کنند و حالا همان افراد به نام های دیوید ونگ و کریس وید پروژه قلعه شنی را به دست گرفته اند. ونگ و وید هم موسس شرکتی به نام Corellium هستند که هم اکنون به خاطر فروش دسترسی به ماشین های مجازی اجرا کننده iOS تحت پیگرد قضایی از سوی اپل قرار دارد. این دو نفر می گویند که ماشین مجازی آیفون Corellium و تلاش هایی که برای رفع باگ آن انجام داده اند باعث شد که پروژه قلعه شنی به سرعت پیش برود.
 
توسعه پورت های اندروید معمولا به خاطر سخت افزار مشترک اکوسیستم ARM به سرعت پیش می رود. محصولی مانند نینتندو سوییچ به صورت عادی سر و کاری با کدهای اندروید ندارد اما از آنجا که این محصول به چیپست تگرا انویدیا مجهز شده (که در گجت های اندرویدی به وفور یافت می شود) یعنی نینتندو سوییچ پیش نیاز لازم برای اجرای اندروید را دارد و با تلاش میتوان سیستم عامل موبایلی گوگل را به آن پورت کرد.
 
همین اصل در مورد گجت های دیگر هم برقرار است و کوالکام، انویدیا، مدیاتک و دیگر شرکت ها چیپست های تولیدی خود را به طیف وسیعی از شرکت ها می فروشند؛ اگر می خواهید اندروید را به دستگاهی پورت کنید نخستین قدم این است که یک گجت اندرویدی با سخت افزار مشابه پیدا کنید و کار را با کد بیس آن دستگاه آغاز نمایید. اما این استراتژی در مورد محصولات اپل به کار نمی آمد چرا که آیفون ها از چیپست اختصاصی اپل استفاده می کنند و در نتیجه کد اندرویدی در آنها وجود ندارد که به عنوان پایه و اساس، کار را با آن شروع کرد و باید کلیه درایورها را از ابتدایی ترین مرحله برایش بنویسید.
 
ونگ در مصاحبه ای که پیرامون پروژه قلعه شنی با فوربس انجام داد چنین اظهار داشت: چالش بزرگی که پیش رویمان قرار داست این بود که هیچ سندی در مورد سخت افزار اپل وجود ندارد و این سخت افزار مطابق با استانداردهای فعلی محصولات اندرویدی نیستند. با این حال اطلاعاتی که تیم ما در مورد این محصولات دارد بیشتر از هر کسی در خارج از شرکت اپل است هرچند که با وجود این دانش باز هم باید بخش اعظمی از زمان و انرژی خود را صرف نوشتن درایورها از ابتدایی ترین مرحله کنیم.
 
بیلدهای تهیه شده فعلا بتا خوانده می شوند و آنطور که در وبسایت این شرکت آمده به زودی منتشر می شوند. بیلد آیفون ۷ تاکنون بیشترین پیشرفت را داشته است و طبق اطلاعات ارائه شده توسط Corellium این بیلد برای بخش هایی مثل پردازنده، حافظه، نمایشگر و صفحه تاچ کار می کند اما GPU، دوربین، بلوتوث، صدا و شبکه موبایلی هنوز روی آن کار نمی کنند لذا هنوز کار زیادی باید روی این بتا انجام شود و نباید انتظار داشت که محصول نهایی مانند سیستم عامل iOS روی آیفون ها کار کند. در وبسایت این شرکت همچنین اشاره ای به بیلدهای تهیه شده برای آیفون ۶ تا ۱۱ پرو شده و البته گفته شده که اغلب آنها به حافظه دستگاه دسترسی ندارند و در بسیاری نیز نمایشگر کارایی لازم را ندارد.
 
البته خبر خوب اینکه این پروژه تازه یک ماه است که کلید خورده و اینکه در چنین بازه کوتاهی یک بیلد کاربردی برای آیفون ساخته شده تحسین برانگیز است!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.