سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 10, 2020
11:39 سه شنبه، 20ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109644

بررسی لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک ایکس پرو؛ حرکت جدید بر صفحه شطرنج

داشتن ایده و ترسیم نقشه‌ای به منظور رسیدن به آرزوهای بزرگ لازم؛ اما کافی نیست. در این میان کیفیت ایده و درستی نقشه به اندازه نحوه اجرای آن از اهمیت برخوردار است. دراصل اگر ایده‌ها درست و حساب‌شده اجرا نشوند بهترین نقشه‌ها نیز شکست می‌خورند؛ درست مانند شطرنج‌بازی که با حرکت یک مهره همانقدر که می‌تواند برنده بازی باشد می‌تواند کیش و مات شود. هووای نیز این روزها مانند شطرنج‌بازی است که هر روز با حرکت یک مهره سعی می‌کند خود را برنده صفحه شطرنج تکنولوژی کند.
 
هواوی سال‌ها پیش با یک نقشه بزرگ و طولانی متولد و با شهرت و سرمایه‌ای که از فروش تجهیزات مخابراتی در دنیا به دست آورد وارد حوزه تولید تلفن همراه شد. اما این پایان مسیر برای او نبود. این شرکت با ورود به عرصه مصرف‌کننده نهایی و چشیدن طعم محبوبیت، سعی کرد نه تنها در بازار گوشی‌های هوشمند جزو چند برند مطرح دنیا شود؛ بلکه با وارد شدن به حوزه‌های دیگری از قبیل تولید لپ‌تاپ‌های نوت‌بوک، صفحه جدیدی را برای خود باز کند. لپ‌تاپ‌هایی که هواوی بر آنها نام میت‌بوک گذاشت و نازکی و سبک‌وزنی را ویژگی‌ کلید‌ی‌ آنها انتخاب کرد. میت‌بوک ۱۳، میت‌بوک ۱۴، سری D و میت‌بوک ایکس پرو از جمله مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌های هواوی است. آنچه می‌خوانید رودررویی ماست با میت‌بوک ایکس پرو.
 
 
نمای کلی لپتاپ هواوی میت‌بوک ایکس پرو مدل ۲۰۱۹
 
یک رقیب جدی برای اپل
لپ‌تاپ‌های میت‌بوک با طراحی اختصاصی هواوی ساخته شده‌اند. طراحی مینیمال، شیک و جذابی که بسیاری را به یاد طراحی‌های منحصربه‌فرد و خاص اپل می‌اندازد. اما حالا رقیبی جدی و قدرتمند برای اپل پیدا شده است. رقیبی که یکبار اپل را در بازار موبایل شکست داده و جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند‌های موبایل را از اپل ربوده، حالا چشم به‌ جایگاه والای این برند معتبر در بازار لپ‌تاپ دوخته است. حتی اگر مشخصات روی برچسب جعبه‌ میت‌بوک ایکس پرو را نادیده بگیریم،‌ جعبه سفیدرنگ،‌ یکپارچه و جذاب این لپ‌تاپ نشان از یک محصول باکیفیت و بالارده دارد. با باز کردن در جعبه، لپ‌تاپ به‌وسیله اهرم متصل به در، بالا می‌آید. زیر لپ‌تاپ دو جعبه سفید‌رنگ ساده و مینیمال قرار گرفته که شارژر و کابل شارژ، محتوای داخل آن دو جعبه است. کاور پلاستیکی مات و ساده‌ای دورتادور لپ‌تاپ کشیده شده که روی آن چند راهنما برای آشنایی اولیه با لپ‌تاپ حک شده است. پس از جداکردن کاور، لپ‌تاپ کوچک‌، زیبا،‌ مینیمال و سبک هواوی شروع به چشم‌نوازی می‌کند.
 
طراحی جادویی
طراحی لپ‌تاپ‌های هواوی هر چند شباهت زیادی به لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر اپل دارد؛ اما تفاوت‌هایش با آن‌ها کم نیست. اگر از وزن کم و قابل حمل بودن و طراحی مینیمال آن بگذریم که در مک‌بوک‌های اپل نیز وجود دارد گزینه‌های منحصر به‌فردی در این لپ‌تاپ وجود دارد که هنوز از چشم طراحان اپل پنهان مانده است. صفحه‌نمایش Full View با نسبت تصویر ۹۱ درصدی یکی از این طراحی‌های زیبا و جذاب است. حذف دوربین وب‌کم از بالای نمایشگر و انتقال آن به صفحه‌کلید و دکمه پاور دایره‌ای شکل و جذاب که با حسگر اثرانگشت نیز ادغام شده، موارد دیگری از این طراحی‌ها است. در واقع اگر سرفیس‌‌های مایکروسافت را نیز وارد این بازی کنیم، میت‌بوک ایکس‌ پرو هواوی را می‌توان، ترکیبی از مزیت‌ها و زیبایی‌های هر دو رقیب، یعنی مک‌بوک ایر اپل و سرفیس مایکروسافت دانست. با این تفاوت که امضای طراحی اختصاصی هواوی در جای‌جای این لپ‌تاپ قابل مشاهده است. میت‌بوک ایکس پرو ۱۳.۹ اینچی با ۱.۳۳ کیلوگرم وزن و ۱۴.۶ میلی‌متر ضخامت، قابل‌حمل‌ترین لپ‌تاپ در بین گزینه‌های موجود در بازار به شمار می‌آید.
 
 
صفحه‌نمایش FullView میت‌بوک ایکس پرو (نسبت تصویر به بدنه این لپ‌تاپ ۹۱ درصد است)
 
نمایشگر لمسی با قابلیت‌های ویژه
نمایشگر ۱۳.۹ اینچی میت‌بوک ایکس پرو از نوع LTPS است. به‌لطف طراحی Full View هواوی، نسبت تصویر به بدنه این لپ‌تاپ ۹۱ درصد است. تمام لپ‌تاپ‌های هواوی نمایشگری با نسبت تصویر ۳ به ۲ (۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل) دارند. میت‌بوک ایکس پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. نمایشگر لمسی این لپ‌تاپ تا ۱۰ تاچ همزمان را پشتیبانی می‌کند. با وجود خاصیت anti-fingerprint نباید نگرانی از بابت لک شدن نمایشگر وجود داشته باشد. اما این قابلیت آنقدر هم معجزه‌گر نیست و تنها درصد لک‌ها را کاهش می‌دهد. سرعت و دقت تاچ نمایشگر این لپ‌تاپ به اندازه گوشی‌های موبایل حرفه‌ای است و می‌توان از نرم‌‌افزار‌های گرافیکی و مهندسی بهینه‌تر و راحت‌تر استفاده‌ کرد. نمایشگر لمسی میت‌بوک ایکس پرو دارای قابلیت Zoom، Scroll و Select است و هنگام کار کردن با ویرایشگر‌های متنی کابرد بسیاری دارد. همچنین با کشیدن ۳ انگشت روی صفحه این نمایشگر می‌توان اسکرین شات از صفحه گرفت؛ اما در صفحاتی که اسکرول می‌شوند عملا هیچ‌ کاربردی ندارد مگر آنکه قابلیت اسکرول با ۳ انگشت را در تنظیمات نمایشگر غیرفعال کنید، در آن صورت نیز سرعت بسیار پایینش از جذابیت این ویژگی بسیار کم می‌کند. در کل امیدواریم در نسخه‌های بعدی این لپ‌تاپ این مورد برطرف شود.
 
 
نام و لوگوی برند هواوی پشت در این لپتاپ حک شده است
 
تجربه تایپ لذت‌بخش
درصد زیادی از کسانی که لپ‌تاپ‌های قابل حمل استفاده می‌کنند با نوشتن سر و کار دارند. پس بدون شک کیبورد، اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین ویژگی این لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌آید. کیبورد میت‌بوک ایکس پرو یکی از زیبا‌ترین کیبورد‌هایی است که تا کنون برای یک لپ‌تاپ ۱۴ اینچی طراحی شده است. فاصله بین کلید‌ها از یکدیگر و ارتفاع کلید‌ها بسیار مناسب و دلپسند است. هنگام نوشتن امکان اشتباه فشردن دکمه تقریبا صفر است و کلید‌ها به اندازه کافی بزرگ‌ هستند تا آنها را گم نکنید. بک‌لایت صفحه کلید هم اجازه می‌دهد تا از کمترین میزان روشنایی نمایشگر این لپ‌تاپ در تاریکی مطلق به‌راحتی بهره ببرید.
 
بین کلید‌های F6 و F7 دکمه‌ای با عکس دوربین وجود دارد که با فشردن آن دکمه، وب‌کم مخفی لپ‌تاپ بیرون می‌آید. این وب‌کم ۱ مگاپیکسلی با کیفیت 720P HD عکس‌ و فیلم ثبت می‌کند. به‌دلیل مکان قرار گرفتن این وب‌کم، زاویه دید کاربر کمی نامناسب است و درحال نشستن عادی نیمه بالایی صورت در کادر درستی قرار نمی‌گیرد؛ اما این ایده به‌قدری خوب و جذاب هست که می‌توان بخاطرش کمی جابجا شد. تنها مشکل صفحه‌کلید این لپ‌تاپ برای آن دسته از کاربرانی که به‌صورت حرفه‌ای تایپ می‌کنند، نبود کلید‌های Home، End، Page Down و Page Up است. البته نمایشگر تاچ تا حدی نبود این کلید‌های کاربردی را جبران می‌کند. تاچ‌پد میت‌بوک ایکس ابعاد بزرگ و طراحی زیبایی دارد. سرعت و دقت این تاچ‌پد بسیار بالاست و ویژگی‌های کاربردی زیادی در خود جای داده است. با کشیدن دو انگشت در جهت عمودی، با نرمی و دقت خاصی می‌توان بین مطالب، نوشته‌ها و صفحات اسکرول کرد. سه انگشت رو به پایین و بالا، شما را از برنامه‌ای که داخل آن هستید به محیط دسکتاپ هدایت می‌کند و برعکس. با کشیدن چهار انگشت به پایین و نگه داشتن انگشت‌ها روی تاچ‌پد، برنامه‌های باز نمایش داده می‌شود که اگر بدون برداشتن، چهارانگشت خود را به چپ و یا راست حرکت دهید، بین برنامه‌های باز جابجا می‌شوید. البته این کار با کشیدن ۳ انگشت به جهت‌های افقی نیز امکان‌پذیر است. با کشیدن ۴ یا ۵ انگشت به سمت راست یا چپ، بین دسکتاپ‌های مختلف جابجا می‌شوید و اگر هر ۵ انگشت خود را به‌طور همزمان روی تاچ‌پد بگذارید و از هم باز کنید وارد محیط تایملاین ویندوز می‌شوید.
 
 
نمایی از صفحه‌کلید و تاچ‌پد لپتاپ هواوی میت‌بوک ایکس پرو
 
سخت‌افزار جان‌سخت
در کنار تمام قابلیت‌های اشاره شده، لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک ایکس پرو سخت‌افزار قدرتمندی دارد. نسل هشتم پردازنده‌های ۱.۸ گیگاهرتزی اینتل Core i7 مدل ۸۵۶۵ با ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD در کنار پردازنده ۲ گیگابایتی NVIDIA GeForce MX250 و البته کارت گرافیک اینترنال Intel UHD 620 امکان نصب و استفاده از هرنوع نرم‌افزار گرافیکی برای ویرایش عکس، ویدئو و فایل‌های دیگر را روی این لپ‌تاپ فراهم کرده است. اگر چه این کانفیگ به‌راحتی اکثر بازی‌های ویدئویی را نیز پشتیبانی می‌کند اما این لپ‌تاپ به‌صورت کلی برای بازی طراحی نشده است. وقتی در صفحه معرفی این لپ‌تاپ در سایت رسمی هواوی هیچ اثری از ویژگی‌های این لپ‌تاپ برای بازی‌های ویدئویی ذکر نمی‌شود، یعنی هواوی نخواسته تا روی این موضوع مانور دهد. اما این مشخصات بالا، تجربه لذت‌بخشی در استفاده از هر نوع نرم‌افزاری به کاربر می‌دهد.
 
 
وب‌کم جاسازی شده در صفحه‌کلید لپتاپ هواوی میت‌بوک ایکس پرو
 
قابلیت‌های خاص دیگر
لپ‌تاپ ۱۴ اینچی هواوی میت‌بوک ایکس پرو علاوه بر مشخصات قدرتمند و طراحی جذاب، ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فردی نیز دارد تا جذابیت‌های این پکیج را برای کاربران به حد اعلا برساند. علاوه بر دوربین وب‌کم مخفی شده در صفحه کلید، دکمه پاور این لپ‌تاپ مجهز به حسگر اثرانگشت است. سرعت این حسگر بسیار بالاست و امکان ثبت چندین اثر انگشت وجود دارد.
 
اگر هواوی قابلیت App Lock را از گوشی‌های هوشمندش به لپ‌تاپ‌های میت‌بوک بیاورد، می‌تواند جذابیت این حسگر شناسایی اثرانگشت را چندین برابر کند. قابلیت جذاب دیگری که در این لپ‌تاپ وجود دارد هواوی OneHop نام دارد. این قابلیت که قسمتی از تکنولوژی Huawei Share است امکان برقراری ارتباط بین گوشی و لپ‌تاپ را به ساده‌ترین شکل ممکن فراهم کرده است. این قابلیت درحال حاضر تنها با گوشی‌های هواوی و آنر که به NFC و EMUI بالاتر از نسخه ۹ مجهز باشند کار می‌کند. تنها با روشن کردن NFC در گوشی و گذاشتن گوشی روی برچسب Huawei Share در سمت راست تاچ‌پد لپ‌تاپ، گوشی به لپ‌تاپ متصل می‌شود. با این اتصال انتقال عکس، ویدئو و فایل از گوشی به لپ‌تاپ و برعکسامکان‌پذیر می‌شود. کافی‌‌است عکس یا فایلی که می‌خواهید از لپ‌تاپ به گوشی منتقل کنید یا از گوشی به لپ‌تاپ را انتخاب کرده، با گذاشتن گوشی روی علامت Huawei Share انتقال انجام می‌شود. سرعت بالای انتقال و همچنین سرعت بالای اتصال در این قابلیت تجربه لذت‌بخشی را برای کاربران ایجاد می‌کند. همچنین با استفاده از نرم‌افزار PC Manager که به‌صورت پیش‌فرض روی لپ‌تاپ هواوی نصب شده، امکان مدیریت فایل‌های جابجا شده و همچنین استفاده از کلیپ‌بورد گوشی روی لپ‌تاپ فراهم است. ویژگی جالب دیگر این قابلیت امکان ضبط نمایشگر لپ‌تاپ روی گوشی است. کافی‌ است گوشی خود را چند ثانیه تکان دهید سپس گوشی را روی همان علامت قبلی بگذارید، هرآنچه که در نمایشگر لپ‌تاپ وجود داشته باشد تا ۶۰ ثانیه به‌صورت خودکار ضبط و در گالری گوشی ذخیره می‌شود.
 
 
 
 
اسپیکر‌های استریو قرار گرفته در دو طرف دستگاه یکی دیگر از جذابیت‌های میت‌بوک ایکس پرو است. هواوی با همکاری Dolby Atmos صدای فراگیر، واضح و شفافی را به گوش مخاطب می‌رساند. بلندی صدای این اسپیکر‌ها نیز برای یک لپ‌تاپ ۱۴ اینچی بسیار قابل قبول است. در کنار اسپیکر‌های استریو، ۴ میکروفون در زیر بدنه و نزدیکی تاچ‌پد قرار گرفته تا حتی از فاصه ۴ متری نیز فرامین صوتی شنیده شود و صداها با کیفیت بالا ضبط شود. این دستگاه به یک درگاه USB تایپ A نسخه ۳.۰، یک درگاه USB تایپ C و یک درگاه Thunderbolt3 در کنار جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز است. میت‌بوک ایکس پرو به باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۷.۴ وات ساعت مجهز است که به وسیله شارژر ۶۵ واتی و یک کابل Type-C به Type-C شارژ می‌شود. ماندگاری باتری به‌اندازه یک روز کامل است و با خیال راحت بدون نیاز به حمل شارژر می‌توان لپ‌تاپ را جابجا کرد.
 
 
اسپیکر‌های استریو قرار گرفته در دو طرف لپتاپ
 
یک ترکیب ایده‌آل
لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک ایکس پرو یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های قابل حمل برای استفاده روزمره است. این لپ‌تاپ با آنکه قابلیت استفاده برای کارهای ادیت حرفه‌ای و اجرای بازی‌های سنگین را دارد؛ اما برای این اهداف طراحی نشده چرا که نمایشگر ۱۳.۹ اینچی آن کمی کار را برای تدوین‌گر، گرافیست و یا گیمر سخت می‌کند. با این حال این لپ‌تاپ بسیار سبک، جذاب و بسیار نازک است و با مشخصات و ویژگی‌های بالایی که دارد می‌تواند به راحتی جایگزین شایسته‌ای برای مدل‌های مطرح و قدیمی بازار لپ‌تاپ باشد. استفاده درست هواوی از تکنولوژی در کنار طراحی اختصاصی خودش ترکیب ایده‌آلی از لپ‌تاپ‌های قابل حمل ساخته است. هواوی با قدرت و با هدف مشخص پا به عرصه تولید لپ‌تاپ‌های Portable گذاشته و به‌نظر می‌رسد آینده بسیار درخشانی در انتظار این برند مطرح چینی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.