بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

March 10, 2020
11:41 سه شنبه، 20ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109645

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فین‌تک منتظر دریافت مجوز پذیره‌نویسی

 
صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فین‌تک منتظر دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس برای شروع پذیره‌نویسی است.
 
 قدم‌های اولیه برای ایجاد این صندوق که قرار بود با ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت تخصصی در حوزه فین‌تک فعالیت کند از سال ۹۷ آغاز شد. از آن زمان تا کنون به دلیل تغییر قوانین مختلف در سازمان بورس صدور مجوز برای ایجاد این صندوق سرمایه‌گذاری به طول انجامیده است. حال به نظر می‌رسد به زودی مجوزهای لازم برای پذیره‌نویسی برای این صندوق از سوی سازمان بورس صادر می‌شود و این صندوق می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.
 
 
وحید شامخی، مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت ستارگان معتقد است روند دریافت مجوز فعالیت از سازمان بورس بسیار طولانی است.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت ستارگان در مورد جزییات پذیره‌نویسی این صندوق به پیوست گفت: «هر چند فرایند ایجاد این صندوق بسیار طولانی شد و ما امیدوار بودیم تا پایان امسال این صندوق راه‌اندازی و وارد فاز عملیاتی شود؛ اما فرایندهای کاری سازمان بورس بسیار زمان‌بر است و ما در شرایط فعلی منتظر دریافت مجوزهای لازم برای شروع پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه هستیم.»
 
وحید شامخی ادامه داد: «برنامه‌ریزی اولیه ما برای ایجاد این صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه به نیمه دوم سال ۹۷ باز می‌گردد؛ اما به دلیل تغییر قوانین از سوی سازمان بورس و تغییراتی که ما مجبور به اعمال انها در زیرمجموعه خود بودیم فرایند کاری و عملیاتی کردن صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه طولانی شد.»
 
او با اشاره به اینکه دوره پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه ۶ تا ۱۴ روزکاری است گفت: «حتی اگر امروز هم سازمان بورس مجوزهای لازم برای آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه را بدهد عملیاتی شدن آن به سال آینده موکول خواهد شد.»
 
شامخی همچنین خبر از آغاز به کار صندوق پژوهش فناوری توسعه سریع ستارگان داد و اعلام کرد: «این صندوق که با مشارکت مجموعه بانک پارسیان تاسیس شده است تقریبا از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و ما امیدواریم بتوانیم اولین ضمانتامه‌های خود در زمینه ضمانت از شرکت‌های نوپا را طی روزهای آتی صادر کند.»
 
او به روندهای طولانی صدور مجوزهای فعالیت اشاره کرد و گفت: «طولانی شدن فرایندهای کاری با سازمان بورس و همچنین مسیر طولانی دریافت مجوزهای لازم برای آغاز همکاری به صورت صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه ما را به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم روی فین‌تک سوق داد.»
 
مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت ستارگان توضیح داد: «اسفند ماه گذشته ما برای شروع روی ۲ فین‌تک سرمایه‌گذاری کردیم و در طول سال ۹۸ نیز به منظور تکمیل پرتفوی خود روی ۱۱ فین‌تک سرمایه‌گذاری خود را گسترش دادیم و در مجموع تاکنون به صورت مستقیم روی ۱۳ فین‌تک سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.» شامخی با اشاره به برنامه‌های اصلی این شرکت گفت: «یکی از برنامه‌‌های اصلی ما حضور در تمامی حوزه‌های فین‌تک بود: اما متاسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم روی تیمی که در حوزه رمزارز (کریپتوکارنسی) و همچنین انتقال پول بین‌الملل (remittance)  فعالیت می‌کنند سرمایه‌گذاری کنیم.»
 
او در پاسخ به این سوال پیوست که چگونه این شرکت‌ها را انتخاب کرده‌اند و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند گفت: «ما سال گذشته مدل ارزیابی برای فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها طراحی و به بازار عرضه کردیم که نام آن را استارز‌آپ گذاشتیم از همان روش برای ارزیابی این شرکت‌ها بهره بردیم و از همان مدل استفاده کردیم.»
 
او ادامه داد: «ما برای انتخاب این تیم‌ها تقریبا در یک سال گذشته ۲۳۰ تیم را بررسی و ارزیابی کردیم و در نهایت به این ۱۳ فین‌تک رسیدیم.»
 
او با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای سال آینده گفت: «از برنامه‌های اصلی ما سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های بزرگتر است، از همین رو مذاکره با دو شرکت فعال در بخش رگ‌تک و پرداخت را نیز شروع کرده‌ایم.» شامخی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال بتوانند مذاکرات خود با یکی از این شرکت‌ها را نهایی کنند و سرمایه‌گذاری در این شرکت به مرحله نهایی برسد.
 
شامخی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگتر موجب دور شدن از برنامه‌های سرمایه‌گذاری جسورانه آنها نخواهد شد گفت: «ما در اصل سرمایه‌گذاری‌های خود را روی شرکت‌هایی که در مرحله بالاتری از رشد استارت‌آپی خود قرار دارند انجام خواهیم داد از سویی در نظر داریم طی ۵ سال آینده وارد بورس شویم و سهام خود را در بازار عرضه کنیم. در این صورت باید مدل سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنیم.»
 
او ادامه داد: «شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی معمولا هم روی شرکت‌های بسیار کوچک و هم روی شرکت‌های بزرگتر سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند سرمایه خود را مدیریت کنند ما نیز تقریبا به همین روش پیش خواهیم رفت.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.