سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 23, 2020
12:25 دوشنبه، 4ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110024

اتحاد ابررایانه‌های جهان برای شکست کرونا

سریع‌ترین ابررایانه جهان و بزرگترین نام‌های صنعت پردازش کامپیوتری گردهم آمدند
 
 
 
آمریکا ۱۶ ابررایانه در سراسر جهان را برای کمک به ساخت دارو و واکسن ویروس کرونا در اختیار محققان قرار داده است.
 
هدف این اقدام عرضه پردازش سریع داده‌های وسیع و شبیه‌سازی پیچیده رفتار مولکول‌ها از این طریق است تا در نهایت به تلاش‌های مختلف برای مبارزه با این ویروس کمک کند.
 
این دستگاه‌ها شامل سامیت Summit قدرتمندترین سوپرکامپیوتر جهان می‌شود و حالا دفتر سیاست‌های علوم و تکنولوژی کاخ سفید به کنسرسیوم محاسبات   COVID-19 این اختیار را داده تا از منابع این ابررایانه‌ها برای کمک به تحقیقات درباره این ویروس استفاده شود.اعضای این کنسرسیوم شامل دپارتمان لابراتوارهای ملی انرژی مانند Lawrence Livermore ، Sandia و Oak Ridge است که Summit در آن قرار دارد.
 
این کنسرسیوم همچنین شامل  MIT و انستیتو پلی تکنیک Rensselaer و همچنین ناسا و بنیاد ملی علوم است.
 
گوگل کلاد، آمازون وب سرویس و مایکروسافت هم بخشی از این کنسرسیوم هستند و سرویسهای کلاد خود را برای شتاب بخشیدن به تحقیقات در این زمینه در اختیار آن قرار داده‌اند.
 
محققان دانشگاهی، دولتی و کسب و کارها می‌توانند از طریق این فرم درخواست خود را برای استفاده از امکانات کنسرسیوم ارایه دهند. درخواست‌ها توسط مجموعه‌ای از متخصصان اعم از کامپیوتر و بیولوژی و … مورد بررسی قرار گرفته و برای حمایت انتخاب می‌شوند.
 
همچنین آی بی ام که تولید کننده سوپرکامپیوتر است در این کنسرسیوم حضور دارند و نقش هماهنگی را برعهده گرفته است.
 
قدرت سوپرکامپیوترها
مجموعه پردازش ۱۶ ابررایانه موجود در این طرح برابر با ۳۳۰ پتافلاپز است که به این معنی است این دستگاه‌ها پتانسیل اجرای ۳۳۰ میلیون تریلیون محاسبه را در یک ثانیه را دارا هستند.
 
تنها ابررایانه سامیت Summit به تنهایی قادر به پردازش ۲۰۰ پتافلاپز است.
 
دلایل زیادی وجود دارند که ابررایانه‌ها می‌توانند ابزارهای مهمی در نبرد علیه COVID-19 به کار گرفته شوند.  Dario Gil مدیر تحقیقات IBM در یک وبلاگ می‌گوید که به همراه تیمی از Oak Ridge و دانشگاه تنسی همکاری برای استفاده از ابررایانه سامیت Summit را آغاز کرده‌اند. پردازشهای انجام شده توسط آنان تاکنون شبیه‌سازی‌های ارزشمندی در مورد چگونگی آلودگی یک سلول توسط ویروس کرونا را انجام داده است.
 
محاسبه کامپیوتری حالا یک روش مبارزه با پاندمی ویروس کروناست و برای محققانی که به دنبال کشف درک عملکرد این ویروس هستند بسیار ابزار ارزشمندی است. بسیاری از شرکتهای تکنولوژی بخش قابل توجهی از منابع خود را برای مبارزه با این بیماری اختصاص داده‌اند.
 
آی بی ام یک چالش برنامه‌نویسی با تمرکز بر COVID-19 راه‌اندازی کرده و آمازون هم گفته که ۲۰ میلیون دلار برای کمک به سرعت بخشیدن به تست‌های این ویروس سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
گوگل در راستای تلاش‌های خود برای مبارزه با کرونا و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس در جهان، اخیرا از یک‌هاب جستجوی جدید طراحی کرده که با کمک آن، کاربران می‌توانند بسیار سریع و راحت به اطلاعات درست و موثق در خصوص ویروس کووید-19 دسترسی داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.