اپلیکیشن

تلفن همراه

March 24, 2020
11:22 سه شنبه، 5ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110050

توسعه استفاده از QRکد در بخش خرده فروشی

 
برنامه توسعه استفاده از کیوآرکد در بخش­‌های خارج از حمل­ ونقل عمومی مانند خرده فروشی طی سال جاری در دستور کاری اپلیکیشن شاپ قرار گرفت.
 
ویروس کرونا و گسترش آن در کشور موجب شده است تا شرکت‌ها را به سمت ارائه خدمات و سرویس‌هایی هدایت کند که در مقایسه با گذشته نیاز کمتری به تماس کارت‌های بانکی یا پایانه‌های فروش فروشگاهی داشته باشد از همین رو برای توسعه پرداخت از طریق کیو آر کد نیز در دستور کاری بسیاری از شرکت‌های پرداخت و اپلیکشن‌های فعال در این بخش قرار گرفته است. شرکت شرکت تراکنش همراه ایمن با نام تجاری شاپ نیز یکی از شرکت‌هایی است که از بدو تولد به پرداخت مبتنی بر QR Code توجه داشته و  برنامه توسعه پرداخت‌ از طریق کیوآر کد را در دستور کاری امسال خود نیز دارد.
 
طبق گفته طاهر نوروزی مدیر بازاریابی شاپ هم‌‌ اکنون به صورت روزانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تراکنش از طریق کیوآر کد روی شبکه پرداخت گروه توسن در سامانه حمل ­ونقل عمومی صورت می‌گیرد. او با اشاره به اینکه تقریبا تمامی این تراکنش‌ها مربوط به بلیت‌های مترو است گفت: «فعالیت در این بخش ثابت کرده است که امکان ارائه این سرویس وجود دارد از سویی مردم نیز از این سرویس استقبال خواهند کرد، مشروط بر اینکه سرویس­دهی با کیفیت بوده و نکات دقیق که جنبه رفتارشناسی شهروندان را نیز دارد، مورد توجه قرار گیرد.»
 
نوروزی گفت: «استفاده از کارت بانکی حتی برای پرداخت‌های خرد در میان مردم رواج پیدا کرده است و تغییر عادت رفتاری مردم تا حدودی سخت است اما می‌توان با توجه به دو جنبه فنی و روان­شناسی اجتماعی استفاده از روش­های پرداخت الکترونیکی بهتر ی را جایگزین کرد.»
 
او با اشاره به اینکه هم‌اکنون امکان پرداخت از طریق کیوآرکد در تمامی خطوط متروی تهران و مشهد پیاده‌سازی شده است گفت: «در شرایط فعلی ما مردم را تشویق می‌کنیم که در خانه بمانند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند اما اگر بخواهند از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو استفاده کنند ما به آنها پیشنهاد می‌کنیم که از بلیت‌های کیو آر کدی استفاده کنند تا سطح تماس به حداقل میزان ممکن برسد. این افراد می‌توانند این سرویس را از طریق اپلیکیشن‌های شاپ و ایزی‌پی دریافت کنند.»
 
نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از این سرویس دراتوبوس‌ها نیز وجو دارد گفت: «هم‌اکنون در یکی از خطوط BRT این سرویس را پیاده‌سازی کرده‌ایم و قرار بر گسترش آن بود اما با توجه به شرایط پیش آمده توسعه این سیستم در خطوط دیگر اتوبوسرانی به بعد از این دوره موکول شده است چرا که استفاده از وسایل نقلیه عمومی به صورت چشمگیری کاهش یافته است.»
 
او با اشاره به اینکه گروه توسن تقریبا از۴ سال پیش اقدام به ارائه سرویس پرداخت از طریق کیوآرکد کرده بود افزود: «ارائه سرویس پرداخت از طریق کدهای QR از سوی توسن سها و شاپ روی اپلیکیشن­‌های موبایلی پیش از سایر شرکت‌ها به صورت عملیاتی و گسترده آغاز شده بود و میزان تراکنش‌های انجام شده از طریق این شبکه نشان می‌دهد که استفاده از آن در بخش زیادی از پرداخت‌ها امکان‌پذیر است.»
 
او افزود: «البته بهره­‌گیری از این روش توسط شرکت­‌های بسیار زیادی در طول سال­‌های گذشته آغاز شده و با وجود آمدن اپیدمی بیماری نیز این روش به دلیل سطح بالای بهداشت و مراقبت آن دوباره در کانون توجه قرار گرفته است.»
 
تقریبا اواسط اسفند ماه بود که داوود محمد بیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر از اجرای طرح ملی پرداخت از طریق کیوآرکد برای مقابله با ویروس کرونا داد. او اعلام کرده بود هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و سازمان فناوری اطلاعات صورت گرفته تا طرح پرداخت مبتنی بر QR هر چه سریعتر اجرایی شود و مشتریان بتوانند بدون استفاده از کارت بانکی با تلفن همراه و اسکن کردن یک بارکد، پرداخت‌های خود را انجام دهند. هر چند او وعده داده بود که تا پایان سال ۹۸ این طرح اجرایی شود اما با توجه به شرایط حاکم بر کشور و همچنین تقارن آن با روزهای پایانی سال به نظر می‌رسد اجرای آن به امسال موکول شده است.
 
نوروزی در ادامه گفت: «وقتی صحبت از یک طرح بزرگ برای تحول در پرداخت است، باید به سرویس به چشم یک مساله فنی و فرهنگی نگریست و ابعاد مختلف آن را به خوبی سنجید، البته تجربه سرویس باکیفیت پرداخت الکترونیک در کشور گواه این است که این امر شدنی است. مسئله وقتی پیچیده­تر هم می­شود که بدانیم منابع اقتصادی در اختیار، مانند هر پروژه دیگر، محدود است و این تحول باید با در نظر گرفتن پارامتر­های اقتصادی به صورت بهینه متولد شده و بلوغ یابد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.