اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 24, 2020
16:22 سه شنبه، 5ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110072

برگزاری دومین جلسه آنلاین مجلس با حضور ۹۰ نماینده

 
دومین جلسه آنلاین مجلس شورای اسلامی با حضور ۹۰ نماینده، صبح امروز (5 فروردین) در حالی برگزار شد که علی لاریجانی رئیس مجلس در این جلسه آنلاین اعلام کرد که در حال انجام اقداماتی هستند تا از هفته آینده جلسات علنی با حضور فیزیکی نمایندگان مجلس برگزار شود.
 
نمایندگان مجلس که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا از تشکیل جلسات علنی منع شده اند، اولین جلسه آنلاین خود را روز ۲۷ اسفندماه به صورت آزمایشی با حضور حدود ۷۰ نماینده برگزار کردند و امروز نیز دوم جلسه آنلاین به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به صورت غیر رسمی با حضور ۹۰  نماینده و رئیس مجلس برگزار شد.
 
طبق قوانین جلسات علنی مجلس با حضور ۱۹۲ نماینده رسمیت می یابد. این درحالی است که در دومین جلسه آنلاین مجلس علی رغم افزایش ۲۰ نفری تعداد حاضران در جلسه آنلاین همچنان برای رسمیت یافتن جلسه نیاز به حضور آنلاین ۱۰۲ نفر دیگر از نمایندگان بوده است.
 
برای رسمیت یافتن جلسات آنلاین علاوه بر حضور حد نصاب نمایندگان نیاز به تغییرات در آیین نامه داخلی مجلس و قوانین است که هنوز در این خصوص جزییاتی اعلام نشده است.
 
حمیده زرآبادی، عضو کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی، در مورد جزییات جلسه دوم آنلاین مجلس به پیوست گفت: «در جلسه‌ امروز که حدود یک ساعت و نیم به‌طول انجامید، برخی از اشکالات گذشته برای نمایندگان برطرف شد و ۹۰ نماینده توانستند در این جلسه آنلاین حضور پیدا کنند.»
 
او ادامه داد: «در جلسه امروز، ۲ دستور جلسه و ۲ رای‌گیری داشتیم. دستور جلسات در خصوص موضوع کرونا و شعار سال بود و موضوع رای‌گیری‌ها نیز یکی در خصوص حضور وزیر بهداشت در جلسه بعدی مجلس و ارائه توضیحاتی در خصوص کارهایی که در مورد کرونا انجام شده بود و دیگری هم در مورد تشکیل کمیته‌ای برای الزامات تحقق شعار سال.»
 
زرآبادی در مورد رسمی بودن این جلسه نیز گفت: «نمایندگان امروز نسبت به دفعه قبل ۲۰ نفر بیشتر بودند اما با توجه به قوانین و اینکه تعداد نمایندگان به ۱۹۲ نفر نرسید جلسه نمی‌تواند حالت رسمی داشته باشد.»
 
به گفته زرآبادی، آقای لاریجانی، در جلسه امروز اعلام کرد که اقداماتی در دست انجام است تا جلسات از هفته بعد به‌صورت فیزیکی برگزار شود.
 
برگزاری آنلاین جلسات مجلس همچنان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اواخر هفته گذشته بود که عباسی سخنگوی هیات رییسه خبر برگزاری جلسات علنی مجلس با فناوری دیجیتال دوسویه بر بستر یکی از اپراتورهای تلفن همراه و پلتفرم نرم افزاری مجلس یار داده بود و در پی آن نیز مدیرعامل ایرانسل در اکانت  اینستاگرام خود از فراهم شدن زیرساخت‌ها برای برگزاری جلسات آنلاین مجلس خبر داد. با وجود برگزاری دو جلسه آنلاین مجلس به صورت غیر رسمی اما تداوم برگزاری و رسمیت یافتن جلسات علنی به صورت آنلاین هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.