بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 30, 2020
16:48 دوشنبه، 11ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110238

نوسانات بازار سهام از بیت کوین جلو زد

 
 
هفته‌ی گذشته در بحبوحه‌ی همه‌گیری ویروس کرونا و ارزیابی معامله‌گران از آسیب‌های اقتصادی اجتناب‌ناپذیر بیماری کووید-۱۹، شاهد حرکات نوسانی شدید در بازار بودیم. در این میان، نوسانات قابل‌توجه مثبت و منفی، قدرت پیش‌بینی بسیاری از معامله‌گران و فعالان بازار را از رخدادهای آتی بازار مختل کرده است.
 
به گزارش بی‌این‌کریپتو، میانگین شاخص صنعتی داوجونز در روز جمعه (۸ فروردین)، کاهشی ۹۰۰ واحدی را تجربه کرد. در روزهای معمولی، این کاهش می‌توانست یک افت قابل‌توجه قلمداد شود. با این‌حال، با ادامه‌ی روند نزولی در بازار، این دست از سقوط‌ها نسبتاً خفیف به نظر می‌رسد.
 
با تمام این تفاصیل، افتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، نتوانست منجر به منفی شدن بازده بازار طی بازه‌ی زمانی یک هفته اخیر شود و شاخص داوجونز به‌رغم کاهش درخور توجه در روز جمعه، بازده کلی ۱۲.۸ درصدی را به ثبت رساند. تمام این شواهد نشان می‌دهد که بازار در آغاز هفته تا حد زیادی در وضعیت اشباع فروش به سر می‌برده است.
 
اگرچه طی هفته‌ی اخیر بازارها توانستند بازده مثبتی را از خود بر جای بگذارند، بخش اعظمی از زیرساخت‌های اقتصاد همچنان در وضعیت سابق باقی مانده است. منیش دشپند (Maneesh Deshpande)، استراتژیست ارشد حقوق صاحبان سهام در موسسه بارکلیز (Barclays) می‌گوید:
 
ما بر این باوریم که ریسک‌های میان‌مدت پس از این رالی، روندی نزولی به خود می‌گیرند و تنها دو عدم‌قطعیت (مدت‌زمان قرنطینه‌ی اقتصادی برای محدود کردن شیوع ویروس و آسیب اقتصادی نهایی) حل‌نشده باقی خواهد ماند.
 
بازارها به دلیل انتشار سریع اخبار در طول چرخه‌ی همه‌گیری کرونا همچنان در نوسان خواهند بود. با تعطیلی فراگیر اقتصاد جهانی، کسب‌وکارها از جمله خرده‌فروشی‌ها ناگزیر از اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌ساز هستند؛ بدون آنکه بتوانند درک عمیقی از اوضاع داشته باشند.
 
با وجود همه‌ی اخبار اقتصادی پیش‌بینی‌نشده، بازارها شاهد نوسانات زیادی هستند. مطابق با آنچه حساب کاربری «yassineARK» در توییتر بدان اشاره کرده، برای اولین بار در تاریخ، نوسانات ۳۰ روزه‌ی شاخص S&P500 از میانگین نوسانات تاریخی ۳۰ روزه‌ی بیت‌کوین پیشی گرفته است.

تصویر توییت yassineARK
این نشان می‌دهد که در حال حاضر، بازارها تا چه میزان، سرکش شده‌اند. بیت‌کوین را همه به نوسانات شدیدش می‌شناسند، اما در هفته‌های اخیر این نوسانات در بازارهای دیگر هم مشاهده شده است. در حالی که به‌ طور رایج از S&P500 به‌ عنوان یک شاخص نسبتا پایدار یاد می‌شود، اما اکنون با اثرات اجتناب‌ناپذیر ناشی از تعطیلی اقتصاد جهانی دست به گریبان است.
 
با مشاهده‌ی واکنش بازارها درمی‌یابیم که بیت‌کوین طی هفته‌ی اخیر نسبتا پایدار مانده است. این وضعیت با توجه به کاهش چشم‌گیر بهای بیت‌کوین در تاریخ ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) یک ارزیابی کوتاه‌مدت قلمداد می‌شود.
 
با این حال، می‌توان رگه‌هایی از تمایل بازار برای ورود به قلمروی بیت‌کوین را مشاهده کرد. این ممکن است عمدتا به فقدان دورنمایی شفاف از تاثیرات احتمالی بسته‌ی جدید مشوق مالی دو تریلیون دلاری بر اقتصاد جهان مربوط باشد. بسته به تاثیرات این مشوق مالی، وقوع ابرتورم گسترده می‌تواند مشکلات مصرف‌کنندگان را دوچندان کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.