April 1, 2020
13:26 چهارشنبه، 13ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110287

سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری فیسبوک در حوزه روزنامه‌نگاری مرتبط با کرونا

 
 
 
فیسبوک از تصمیم خود برای اختصاص 100 میلیون دلار در حوزه اخبار مرتبط با کرونا خبر داد و اعلام کرد که در این برهه از زمان که ویروس کرونا همه‌گیر شده است، ارائه گزارش‌ها و اخبار دقیق و درست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
قرار است از این پول، 25 میلیون دلار از طریق پروژه Facebook Journalism به سازمان‌های خبری محلی اختصاص یابد و 75 میلیون دلار دیگر نیز به نهادهای خبری بین المللی در سراسر جهان واگذار شود. گسترش ویروس کرونا، بسیاری از صنایع و شغل‌ها را تحت تاثیر قرار داده و حوزه روزنامه‌نگاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
 
در حال حاضر، درآمدهای تبلیغاتی بسیاری از این خبرگزاری‌ها و سازمان‌های خبری به شدت افت کرده و فشارهای اقتصادی ممکن است بر خروجی کار تاثیر منفی بگذارد. گواه این ادعا، گزارش اخیر مرکز تحقیقاتی eMarketer است که پیش‌بینی خود را از رشد درآمدهای تبلیغاتی رسانه‌ها، تا 3 درصد تقلیل داده است. همچنین در گزارشی دیگر از سوی SearchEngineLand آمده است که ویروس کرونا می‌تواند درآمدهای تبلیغاتی در آمریکا را تا چند میلیارد دلار کاهش دهد.
 
از سویی دیگر، ارائه گزارش‌ها و اخبار درست و باکیفیت در این مقطع زمانی بسیار حائز اهمیت است چراکه لحظه‌ای نیست که شاهد انتشار اخبار نادرست و جعلی در خصوص ویروس کرونا در فضای آنلاین نباشیم. فیسبوک در بیانیه‌ای در این خصوص عنوان کرد: اگر مردم می‌خواهند مطمئن شوند که روزنامه‌نگاری یک خدمت عمومی‌حیاتی است، اکنون می‌توانند اهمیت این عرصه را بهتر درک کند.
 
البته فیسبوک پیشتر تلاش‌های خود را برای مقابله با انتشار اخبار جعلی و نادرست در خوصوص ویروس کرونا در این پلتفرم به کار بسته؛ اما به نظر می‌رسد که حجم زیاد انتشار به قدری است که تیم فیسبوک را تحت فشار قرار داده است.
 
این شرکت هفته گذشته به 50 سازمان خبری محلی در آمریکا و کانادا، کمک 5 هزار دلاری اختصاص داد تا بتوانند هزینه‌های اضافی ناشی از پوشش اخبار مربوط به ویروس کرونا پوشش دهند. ناگفته نماند که این 100 میلیون دلار را باید به 300 میلیون دلاری اضافه کرد که این شرکت در اوایل سال 2019 در حوزه خبر سرمایه‌گذاری کرده بود.
 
این شرکت اخیرا اعلام کرد که میزان استفاده از سرویس‌های پیام‌رسان و تماس‌های تصویری و صوتی در طی هفته‌های اخیر، با رشد حداقل دو برابری همراه بوده؛ چراکه گسترش این ویروس، میلیون‌ها انسان را خانه‌نشین کرده و این افراد برای ارتباط با آشنایان و نزدیکان خود راهی جز استفاده از شبکه‌های اجتماعی ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.