اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

April 2, 2020
12:33 پنجشنبه، 14ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110305

مدیرعامل سیب‌اپ: فروش اطلاعات ۵ میلیون کاربر ما درست نیست

 روزهای پایانی تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ به نفوذ اطلاعات کاربران ایرانی در اینترنت گره خورده است. امروز (۱۳ فروردین) هم در ادامه اتفاقات روز گذشته در مورد لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام، خبر رسید که اطلاعات ۵ میلیون کاربر سیب‌اپ، پلتفرم ارائه اپلیکشن‌ برای ios نیز افشا و در اینترنت به فروش می‌رسد. حالا مدیرعامل سیب‌اپ با تایید این نفوذ به سیب‌اپ اما فروش اطلاعات تمامی ۵ میلیون کاربر این پلتفرم را تکذیب می‌کند.
 
 سیب‌اپ در بیانیه‌ای که امروز بعد از انتشار خبر افشای اطلاعات کاربرانش منتشر کرده دلیل این اتفاق را پیکربندی اشتباه فایروال روی یکی از ابزارهای که در جست‌وجوی اپلیکیشن‌ها برای قسمتی از کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفت اعلام کرده است.
 
سینا شیری، مدیرعامل سیب‌اپ در مورد جزییات این اتفاق و اینکه اطلاعات چه تعداد از کاربران این پلتفرم نشت پیدا کرده به پیوست گفت: «هنوز در حال بررسی دقیق این اتفاق هستیم و در ساعت اولیه امروز تنها بخشی که باعث درز این اطلاعات شده را پیدا و جلوی نفوذ از این طریق به سیب‌اپ را گرفته‌ایم.» او ادامه داد: «ابعاد دقیق این اتفاق در حال بررسی است و از آنجا که این نفوذ به دیتابیس اصلی سیب‌اپ نبوده، فقط اطلاعات آن بخش از کاربرانی در سیب‌اپ درز پیدا کرده که با استفاده از ابزاری در سیب‌اپ به جست‌وجو در این پلتفرم می‌پرداختند.» شیری اعلام می‌کند که نمی‌تواند فعلا بگوید اطلاعات چند درصد از کاربرانش در این زمینه نشت پیدا کرده اما ادعای مطرح شده برای فروش اطلاعات ۵ میلیون کاربر خود را نیز تکذیب می‌کند.
 
 
 
 
بیانیه‌ای که امروز سیب‌اپ و بعد از انتشار خبر نشت اطلاعات کاربرانش منتشر کرد
 
آنطور که سیب‌اپ در بیانیه‌ خود اعلام کرده در این نشت اطلاعات تنها بخشی از ایمیل‌ها و شماره‌تلفن‌های کاربرانش افشا شده است. شیری در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در این زمینه به کاربرانی که اطلاعاتشان افشا شده اطلاع‌رسانی صورت بگیرد یا خیر گفت: «هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده، چون در حال بررسی دقیق ماجرا هستیم. ولی به صورت کلی اسم و ایمیل کاربران اختیاری در سیب‌اپ ثبت می‌شود و برای ثبت این اطلاعات کاربران هیچ اجباری ندارند. چیزی که بیشتر باعث نگرانی شده شماره تلفن برخی کاربران است که در این اتفاق افشا شده است. حالا هم به دنبال راهی برای جبران این خسارت به این دست از کاربران هستیم.» آنطور که شیری توضیح می‌دهد تنها ۵ درصد از ۵ میلیون کاربر این پلتفرم اسم و ایمیل خود را در سیب‌اپ ثبت کرده‌اند.
 
 
 
 
بیانیه دوم سیب‌اپ که در آن اعلام شده داده‌های منتشر شده کاربرانش مربوط به بخشی از کاربران بوده که در ابزاری به نام الستیک و بدون ارتباط با دیتابیس اصلی سیب‌اپ استفاده می‌شدند
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.