اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 2, 2020
12:36 پنجشنبه، 14ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110306

چگونه از ابزارهای دیجیتالی برای آموزش کودکان در قرنطینه استفاده کنیم

 
بیش از یک ماه است که ویروس کرونا به صورت حیرت‌آور در کشورهای مختلف در حال گسترش است. خانواده‌ها سعی می‌کنند با اقدامات مختلف دولت‌ها مانند تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها، اجرای طرح دورکاری و قرنطینه و … سازگار شوند. در این میان والدین بیشتر درگیر سوالاتی در زمینه استفاده فرزندانشان از فناوری شده‌اند.
 
 حالا اکثر اوقات کودکان و نوجوانان با تعطیلی مدارس و تبدیل شدن حضور فیزیکی در کلاس به برپایی کلاس‌های مجازی باعث شده تا این گروه بیش از گذشته با ابزارها و دستگاه‌های فناوری سروکار داشته باشند. استفاده ۲۴ ساعته کودکان و نوجوانان می‌تواند نگرانی‌های زیادی را برای والدین آنها در کنار نگهداشتن این گروه در خانه به وجود بیاورد اما چه می‌توان کرد؟ ربکا دور (Rebecca Dore) متخصص کودکان و رسانه، در این زمینه توصیه‌هایی دارد تا صفحه‌نمایش‌ها بیشترین فایده را برای بچه‌ها داشته باشند. در ادامه نگاهی به این توصیه‌ها خواهیم داشت:
 
انتخاب اپلیکیشن یا رسانه آموزشی باکیفیت
والدین باید به جای اینکه صرفا آیپاد یا تبلت را دست کودکانشان بدهند، به آنها کمک کنند رسانه مفید و ارزشمند را انتخاب کنند. بر اساس تحقیقات، زمانی که بچه‌ها بیشتر از سه سال دارند، رسانه‌های باکیفیت کمکشان می‌کند کلمه‌ها، اعداد و حتی واقعیت‌های مهم را یاد بگیرند. اپلیکیشن‌های مناسب آموزشی می‌توانند به بچه‌ها مهارت‌های مختلفی یاد دهند و تمرکزشان را افزایش دهند. یکی از راه‌های پیوند آموزش با سرگرمی‌های ابزارهای دیجیتالی و گوشی‌های هوشمند این است که علائق فرزندتان را بشناسید و سراغ رسانه‌های آموزشی‌ای بروید که ممکن است توجهشان را جلب کند.
 
به همراه کودکانتان، از رسانه‌ها استفاده کنید
هرچند بزرگسالان اغلب از رسانه‌ها به عنوان پرستار بچه استفاده می‌کنند، اما گزاره بهتری هم وجود دارد: آنها می‌توانند با تماشای برنامه‌ها به همراه کودکان در مورد آنچه با هم می‌بینند با هم حرف بزنند و ارتباط برنامه را با زندگی روزمره مشخص کنند. البته که حرف زدن در مورد این اقدامات آسان است و عملی کردنش، دشوار است به‌ویژه وقتی بچه‌ها دیگر مدرسه نمی‌روند و باید سرگرم شوند، در حالی که والدینشان درگیر دورکاری‌اند. اما حتی اگر وقت و انرژی تماشا کردن، گوش دادن یا بازی کردن را ندارید، راه‌هایی هست که بتوانید برنامه‌ای شلوغ برای فرزندانتان ترتیب دهید. مثلا از کتاب‌های صوتی استفاده کنید؛ در حالی که آشپزی می‌کنید، برای فرزندتان کتاب صوتی پخش کنید یا سراغ پادکست‌هایی بروید که برای کودکان هم مناسبند.
 
مصرف‌کننده نباشید، خلاق باشید
بچه‌ها می‌توانند در فعالیت‌هایشان فراتر از استفاده صرف از ابزارهای الکترونیکی و بازی و تماشا نیز بروند. آنها می‌توانند به روش‌های نوآورانه خود از فناوری استفاده کنند. مثلا اپلیکیشن‌ها به آنها کمک می‌کنند آهنگ بسازند یا نقاشی کنند؛ آنها می‌توانند با استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها یا رایانه‌ها، ویدئوهایی بسازند و با اعضای خانواده به اشتراک بگذارند. حتی می‌توانید با دادن نقشی خیالی به آنها، از آنها بخواهید تا از نمایششان فیلم بگیرند و برای شما و سایر اعضای خانواده پخش کنند.
 
هرکدام از این پیشنهادها می‌تواند بخشی از زمان کودکان را به خود اختصاص دهد در عین حال آنان می‌توانند خلاقیت خود را نیز شکوفا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.