اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 9, 2020
12:41 پنجشنبه، 21ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110593

ساترا به روبیکا به دلیل محتوای نامناسب تذکر داد

 
 
سازمان تنظیم مقرارت صوت و تصویر فراگیر به دلیل انتشار مطالب نامناسب، به روبیکا تذکر داد. ساترا طی نامه‌ای به روبیکا خواستار توضیحات مدیران این رسانه در خصوص علت انتشار محتواهای متخلفانه شد. همچنین سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر از این رسانه فراگیر خواسته تا سیاست‌های آتی خود در خصوص جهت بهبود فرآیند تولید و انتشار مطالب را به این ساترا اطلاع دهد.
 
این نامه به دنبال وصول گزارش‌های نظارتی ساترا و همچنین گزارش‌هایی که از سوی کاربران این پلتفرم و نهادهای دولتی و عمومی از محتواهای منتشر شده روی آن قرار گرفته بود به مدیران روبیکا ارسال شده است. چندی پیش نیز سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به دلیل انتشار محتوای نامناسب روی آپارات به این پلتفرم اشتراک محتوای ویدئویی تذکر داده و از آنها خواسته بود تا با بررسی زیرساخت‌های نظارتی خود دلایل انتشار این محتوا را به آنان اعلام کنند.
 
طی جلساتی میان ساترا و مدیران روبیکا مقرر شده است تا در ابتدا روبیکا ابزارهای نظارتی خود روی محتواهای تولید شده را بهبود ببخشد و فرایند را به‌گونه‌ای طراحی کند تا امکان پایش ماشینی تخلفات وجو داشته باشد.
 
همچنین باید دسته‌بندی موضوعی خود را به‌گونه‌ای طراحی و به روزرسانی کند که محتوای صوت و تصویر فراگیر آن به صورت دسته‌ای مجزا مشخص شود تا امکان پایش هوشمند ساترا نیز از این طریق وجود داشته باشد. از سوی دیگر سازمان صورت و تصویر فراگیر از روبیکا خواسته تا امکان دسترسی ساترا به منظور نظارت بر محتوای منتشر شده از طریق پلتفرم روبیکا را نیز فراهم کند.
روبیکا، شناخته شده‌ترین محصول توسکا است که در سال ۹۷ و به دنبال حضور چشمگیر در برنامه‌های صداوسیما، حواشی بسیاری برای آن ایجاد شد. به دنبال این حاشیه‌ها همراه اول به عنوان مالک توسکا اعلام کرد درباره فعالیت توسکا تصمیم‌گیری می‌کند؛ اما تاکنون خبری در باره تصمیم همراه اول منتشر نشده است.
 
در نامه‌‌ای که از سوی ساترا به روبیکا زده شده آمده است: «با عنایت به مشارکت کاربران در تولید و انتشار محتوا، مسئولیت اجتماعی روبیکا اقتضا دارد همانگونه که پیش از این ابزارهای معین مورد تایید ساترا در سالم سازی محتوا به کار گرفته شده بودند تا با استفاده از ظرفیت‌های ماشینی و انسانی برای دستیابی به نقطه مطلوب محتوایی و افزایش کیفیت و توسعه تنوع خدمات ارائه شده در این پلتفرم گام‌های عملیاتی برداشته شود. در ادامه مسیر نیز، روبیکا با قبول مسئولیت در قبال توسعه و بروزرسانی، بسته دوم اقدامات خود را آغاز خواهد کرد که دستیابی به موفقیت در آن را نیز نیازمند همراهی مسئولان محترم و فعالان عرصه فرهنگ و رسانه است تا خدماتی لایق مردم شریف ایران ارائه نماییم.»
 
روبیکا تلاش دارد به یک سوپراپ تبدیل شود و گفته می‌شود آگهی فروش پیام‌رسان سروش با هدف تمرکز صداوسیما بر روبیکا منتشر شده است. موضوع مالکیت روبیکا در روزهای اخیر مجددا در رسانه‌ها مطرح شده و هنوز اطلاعات مشخصی درباره سهامداران آن منتشر نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.