تلفن همراه

گوشی

April 11, 2020
14:40 شنبه، 23ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110649

پارسال چقدر موبایل وارد شد؟

 
 
آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تعداد گوشی همراه وارداتی ثبت شده در سامانه همتا در ۱۱ ماهه پارسال نزدیک به ۴ برابر شده است، اما براساس صحبت‌های اخیر رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی واردات موبایل از یک ماه پیش متوقف شده است.
 
 بر اساس این آمار، تا پایان بهمن پارسال بیش از ۹ میلیون و ۷۹۹ هزار گوشی همراه وارداتی در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار گوشی همراه وارداتی ثبت شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته ۲۹۰.۳ درصد افزایش داشته است.
 
همچنین در این مدت بیش از سه میلیون و ۷۶۸ هزار گوشی همراه مسافری در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶.۵ درصد افزایش داشته است.
 
آذر سال گذشته انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مصرف کشور را به صورت ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه عنوان کرده و از احتمال تلاطم در بازار شب عید به علت مشکلات شرکت‌های واردکننده در زمینه تخصیص ارز و ثبت سفارش خبر داده بود. اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را تغییر داد؛ به‌طوری که در روزهای اخیر حسین غروی رام – رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی – از به صفر رسیدن عرضه موبایل در کشور پس از شیوع ویروس کرونا خبر داد.
 
به گفته او، در حال حاضر شرکت‌های واردکننده به دلیل عدم امکال ارسال کالا از مبدأ دوبی، عراق و دیگر کشورها قادر به تامین کالای مورد نیاز کشور نیستند. از سویی فروشندگان مراکز عرضه موبایل با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا چند هفته است که فروشگاه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. تمام این دلایل دست به دست هم داده تا بازار پر رونق شب عید برای فعالان این حوزه به کابوس تبدیل شود.
 
غروی رام همچنین گفته که رکود ۳۰۰ درصدی در حوزه موبایل نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ باعث شده بسیاری از فعالان این صنعت نتوانند به تعهدات مالی‌شان عمل کنند. از طرف دیگر عرضه موبایل توسط شرکت‌های واردکننده از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ تا به این لحظه به صفر رسیده است و عملا شرکت‌ها در این بازه زمانی هیچ کالایی عرضه نکرده‌اند.
 
کاهش تولید گوشی همراه
 
همچنین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت حاکی از کاهش ۲۲.۳ درصدی تعداد گوشی‌های ثبت شده تولیدی در سامانه همتا است؛ به‌طوری‌که در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۳۵۵ هزار و ۲۹۸ و ۲۷۶ هزار و ۴۰ گوشی همراه تولیدی در این سامانه ثبت شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.