سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 12, 2020
11:11 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110675

شیوع ویروس کرونا به بارگیری محموله های لپ تاپ خسارت زد

 
 
تحقیقی جدید نشان می دهد میزان بارگیری لپ تاپ در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی کمتر از سال قبل بوده است. یکی از دلایل این امر شیوع ویروس کرونا است.
 
به نقل از انگجت، بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری پیش بینی می کردند با شیوع ویروس کرونا به بارگیری محموله های رایانه شخصی(لپ تاپ) خسارت وارد شود. اکنون آمارها میزان دقیق این خسارات را نشان داده است.
 
شرکت Canalys تخمین می زند میزان بارگیری محموله های لپ تاپ در نخستین سه ماهه ۲۰۲۰ میلادی ۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته زیرا کارخانه های چینی برای مدتی پس از تعطیلات سال نو در این کشور تعطیل بودند. کمبود تراشه های اینتل به دلیل ساخت تراشه های جدید ۱۰نانومتری به جای تراشه های قدیمی نیز به رکود بازار رایانه دامن زده است.
 
 
به گفته کارشناسان این بیشترین میزان کاهش بارگیری محموله های رایانه از سال ۲۰۱۶ میلادی به حساب می آید. Canalys در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان کاهش بارگیری محموله های رایانه شخصی ۱۲ درصد ثبت شده است.
 
میان ۵ تولید کننده بزرگ رایانه (لنوو، HP، دل، اپل، ایسر)، خسارت اپل بیش از بقیه بوده است. میزان بارگیری محموله های این شرکت در مقایسه با ۲۰۱۹ میلادی حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است. میزان بارگیری محموله های رایانه شرکت های HP و ایسر نیز بیش از ۱۰ درصد بوده است. میزان بارگیری رایانه های شرکت لنوو نیز ۴.۴درصد کاهش یافته است. بین شرکت های بزرگ بارگیری محموله های رایانه شرکت دل کمتر از بقیه و حدود ۱.۱ درصد با کاهش مواجه بوده است.
 
البته در گزارش Canalys اشاره شده میزان واقعی فروش رایانه افزایش یافته است. هنگامیکه پاندمیک کووید۱۹ کارمندان شرکت ها را مجبور به دور کاری کرد، میزان خرید رایانه افزایش یافت. از سوی دیگر والدین برای فرزندانشان رایانه خریدند تا  بتوانند در کلاس درس های آنلاین شرکت کنند.
 
البته  Canalys پیش بینی می کند در سه ماهه دوم۲۰۲۰ این روند به شدت کاهش می یابد زیرا هیاهو برای این امر کاهش یافته و رکورد بر بازار چیره می شود.
 
بنابراین در آینده نزدیک بازار رایانه شخصی دوباره راکد می شود و هیچ نشانی از بهبود آن در آینده نزدیک به چشم نمی خورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.