بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 16, 2020
12:19 پنجشنبه، 28ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110841

دیجی‌کالا و تپسی با رفع مشکلات خود وارد بورس می‌شوند

 
مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد به زودی نام  دیجی‌کالا و تپسی پس از برطرف شدن موانع حضور به عنوان اولین استارت‌‌آپ‌هایی که توانسته‌اند شرایط حضور در بورس را به دست آورند روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت.
 
 امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در جلسه لایو اینستاگرامی که پیرامون «بهره‌مندی از ظرفیت منابع فراصندوق ستارگان» برگزار شده بود، گفت: «پس از برگزاری جلسات متعدد با این دو استارت‌آپ بزرگ بسیاری از موانع برطرف شده است و یکسری از مشکلات باقی مانده که آنهانیز به زودی برطرف می‌شود. دیجی‌کالا و تپسی در این دوره توانسته‌اند بسیاری از مشکلاتشان برای ورود به بورس را برطرف کنند و حضور آنها روی تابلوی بورس در دستور کاری ما قرار گرفته است.»
 
او تاکید کرد که با برطرف شدن موانع باقی‌مانده نام آنها به زودی روی تابلوی بورس قرار می‌گیرد. مدیرعامل فرابورس برای اولین بار خبر ورود چند شرکت استارتاپی را در مهرماه ۹۷ داده بود. او آن زمان اظهار امیدواری کرده بود که در یک دوره یکساله چند شرکت استارت‌آپی وارد بورس شوند؛ اما پس از آن بارها اعلام شد که استارت‌آپ‌ها هنوز شرایط ورود به بورس را پیدا نکرده‌اند. اما به نظر می‌رسد این دو استارت‌آپ هم‌اکنون توانسته‌اند بخشی از این مشکلات را پشت سر بگذارند.
 
هامونی در پاسخ به سوالی درمورد نحوه پذیرش استارت‌آپ‌ها در بورس گفت: «از سال گذشته با چند استارت‌آپ معروف که در بازار مشغول به فعالیت هستند، جلسات جدی و متعددی برگزار کردیم. از این میان این استارت‌آپ‌ها، دیجی‌کالا و تپسی توانستند در این جلسات بسیاری از موانع حضورشان در بورس را برطرف کنند.»
 
هامونی پیشتر خبر از وجود یک لیست هزارشرکتی از SMEها و استارت‌آپ‌های متقاضی به بورس داده بود که اکثریت آنها با مشکلات حاکمیتی، شرکتی و شفافیت حسابرسی مواجه بودند همین مشکلات ورود آنها به بورس را با مشکل مواجه می‌کرد. میان استارت‌آپ‌های مطرح متقاضی ورود به بورس نام کافه‌بازار نیز شنیده شده بود، اما به نظر می‌رسد کافه بازار جزو اولین استارت‌آپ‌هایی که وارد بورس می‌شود نخواهد بود.
 
او در مورد وضعیت کافه‌بازار برای حضور در بورس گفت: «ما یک جلسه با کافه‌بازار برگزار کردیم؛ اما آنها زیاد پیگیری نکردند. هرسه استارت‌آپ همزمان مذاکره برای ورود به بورس آغار کردند؛ اما دیجی‌کالا و تپسی از لحاظ پذیرش آماده‌تر بودند.»
 
او با اشاره به اینکه مذاکرات با کافه بازار همچنان ادامه دارد گفت: «هنوز در برخی از استانداردهای پذیرش بورس مانند ساختارهای مالی‌ با کافه‌بازار به تفاهم نرسیده‌ایم و باید مذاکرات بیشتری انجام شود.»
 
فراصندوق آماده همکاری با صندوق‌های جسورانه
نخستین نشست فراصندوق (Funds of fund) ستارگان با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی» امروز (۲۷ فروردین‌ماه) به صورت لایو اینستاگرامی با هدف معرفی ظرفیت منابع فراصندوق ستارگان و دعوت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای همکاری با این فراصندوق برگزار شد.
 
در این نشست حمیدرضا امیری‌نیا، مدیر فراصندوق ستارگان با اشاره به اینکه امروز حیات اقتصاد دانش‌بنیان وابسته به تامین مالی جسورانه است، گفت: «فراصندوق ستارگان به عنوان یک صندوق مستقل و در چارچوب بورس آمادگی دارد در زنجیره تامین مالی حوزه دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تامین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) کند.»
 
 
او ادامه داد: «امروزه ۴۳ درصد اقتصاد آمریکا براساس تامین مالی جسورانه صورت می‌گیرد و ۵۷ درصد ارزش بازار آمریکا از VCها است، این ارقام نشان‌دهنده این است که ما هم باید به اهمیت این حوزه پی ببریم و آن را توسعه دهیم. چون حیات اقتصاد دانش‌بنیان کشور در گرو تامین مالی جسورانه است»
 
امیری‌نیا همچنین در صحبت‌های خود آماری درمورد میزان ریسک‌پذیری کشورها ارائه داد و گفت: « بحث ریسک‌پذیری درتوسعه کارآفرینی ۱۴ شاخص دارد که یکی از شاخص‌های آن میزان ریسک‌پذیری است که این شاخص در اکوسیستم آمریکا ۹۹ درصد است و متاسفانه در ایران این عدد ۱/۳۶درصد است. نشان می‌دهد که اقتصاد ما برای ریسک‌پذیری آماده نیست. البته شرایط کشور شرایط خاصی است و بحث تحریم‌ها و تهدیدها و تورم مطرح است و قانع کردن سرمایه‌گذاران در این حوزه بسیار دشوار است؛ اما باید تلاش خود را کنیم.»
 
او درمورد عملکرد فراصندوق یا Fund of fund گفت: «فراصندوق یک راه‌حل و رویکرد جدید در ایران است اما در دنیای تامین مالی یک رویکرد قدیمی و جاافتاده است. ما در فراصندوق ستارگان سعی داریم تا در کنار صندوق‌های جسورانه‌ای باشیم که قصد دارند فعالیت‌های خود را توسعه دهند. به این صورت این صندوق‌ها با سرمایه‌های خود می‌توانند پروژه‌های متوسط و بزرگ را پوشش دهند. پروژه‌هایی که در آینده برای آنها برگشت سرمایه دارد.»
 
براساس گفته‌های امیری‌نیا در ایران وضعیت رگولاتوری فراصندوق‌ها مشخص نبود چون یک رویکرد نوین به شمار می‌آمد ؛ اما پس ازمدتی بحث رگولاتوری آن تعیین تکلیف شد. او همچین تاکید کرد:«ما به عنوان اولین متقاضی درخواست دادیم و اسفندماه مجوز فعالیت  فراصندوق را دریافت کردیم. متاسفانه در کشور ما نسبت تامین مالی جسورانه به تامین تسهیلات کمتر است و هنوز برخی از صندوق‌ها تسهیلات ارائه می‌دهند.»
 
امیری‌نیا با اشاره به اینکه فراصندوق در حوزه‌های های‌تک، فین‌تک، تجارت الکترونیکی، نانو و سلامت سرمایه‌گذاری می‌کند، افزود: «وقتی این کار را شروع کردیم هدف ما این بود تا کل اکوسیستم را فعال کنیم؛ اما به خاطر شرایط اقتصادی کشور به سراغ نهادهای عمومی و دولتی رفتیم مانند دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد برکت. اما ما صندوقی مستقل هستیم و به هیچ ارگانی وابستگی نداریم و تنها به دنبال فعالیت اقتصادی هستیم و نسبت به منابعی که دریافت می‌کنیم، مسئولیم.»
 
دعوت از هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر
علیرضا دلیری، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه فرهنگ‌سازی در مورد سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور را از اولویت‌های این حوزه دانست و گفت: «تاکنون در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی فعالیت‌هایی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه باید با طراحی مدل‌ها و روش‌هایی، ریسک‌ را کاهش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش دهیم که در حال انجام آن هستیم.»
 
او در ادامه افزود: «ما در جلساتی که با ستاد فرمان امام و فرابورس در فراصندوق داشتیم، تصمیم گرفتیم تا هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی را ترغیب به سرمایه‌گذاری خطرپذیر کنیم. یکی دیگر از بحث‌های ما این بود تا سرمایه‌گذاری مستقیم صورت نگیرد. یعنی نگاه ما این است که سرمایه‌گذاری حوزه خطرپذیر باید توسط بخش خصوصی انجام شود. ایجاد فراصندوق ستارگان هم با همین هدف بود تا منابع هلدینگ‌های اقتصادی مانند مجموعه دانشگاه آزاد، فرمان امام و آستان قدس و کمیته امداد به مجموعه وارد و به صورت غیرمستقیم در حوزه دانش‌بنیان و خطرپذیر تزریق شود.»
 
دلیری در این جلسه از حاضران درخواست کرد تا پیشنهادهای تامین مالی خود را به فراصندوق ارسال کنند. او همچنین تاکید کرد: «صندوق‌ها می‌توانند به ۲ صورت با فراصندوق همکاری کنند اول پروژه‌‌هایی که خود شما مدنظر دارید یا پروژه‌هایی که به فراخور شرایط کشور ایجاد می‌کنید. مانند اینکه در حال حاضر کرونا مهم‌ترین بحران کشور و ما در فراصندوق بخشی را برای سرمایه‌‌گذاری روی پروژه‌های سلامت محور را درنظر گرفتیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.