April 18, 2020
14:54 شنبه، 30ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110896

تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت برای بنگاه‌های ضرر دیده از کرونا

 
وزارت کار مجموعه تسهیلاتی را برای مشاغلی که در دو ماه گذشته به خاطر شیوع کرونا زیان دیده‌اند در نظر گرفته است. براساس آنچه مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار به پیوست اعلام می‌کند دولت رقم ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های متاثر از کرونا در نظر گرفته است و از سوی دیگر نیز قرار است تسهیلات ویژه‌ای برای پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که در این دوران بیکار شده‌اند پرداخت شود.  آنطور که مسعود بابایی مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار می‌گوید از ۲۳ اسفند ماه برای کاهش مراجعات افراد به سازمان تامین اجتماعی وزارت کار سامانه آنلاین بیمه بیکاری را راه‌اندازی کرده که تا هفته پیش، ۵۰۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در این سامانه ثبت نام کرد‌ه‌اند.
 
 از زمان شیوع کرونا در کشور بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل کاهش درآمد خود یا به تعدیل نیرو روی آورده‌اند و یا فعالیت کسب‌وکارشان برای همیشه متوقف شده است. در کشورهای مختلف دولت‌ها بسته‌های ویژه رفاهی برای نیروی کار و حتی خانواده‌های نیروی کاری که با این بیماری دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند در نظر گرفته است. در ایران هم آنطور که وزارت کار اعلام می‌کند با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای آنها در برنامه‌ریزی‌های مشخصی در تلاش برای جبران خسارت بنگاه‌های اقتصادی از طریق ارائه مجموعه تسهیلات هستند.
 
مسعود بابایی، مدیر کل دفتر حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام می‌کند که در اولین قدم و با توجه به دستور وزیر کار، سامانه آنلاین بیمه بیکاری راه‌اندازی شده تا از این طریق افرادی که به دلیل شیوع این ویروس در کشور بیکار شده‌اند، بدون حضور در شعبه‌های بیمه امکان ثبت درخواست برای دریافت بیمه بیکاری را داشته باشند. براساس گفته‌هایی بابایی تا هفته گذشته بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.
 
 
در آخرین روزهای اسفند سال گذشته وزیر کار در توییتر خود خبر از راه‌اندازی سامانه آنلاین ثبت بیمه بیکاری را داد تا به خاطر شیوع ویروس کرونا، نیروهایی که کارشان را از دست داده‌اند بدون حضور به شعبه‌های بیمه امکان دریافت بیمه بیکاری خود را داشته باشند.
 
بابایی در مورد جزییات برنامه‌های وزارت کار برای حمایت از مشاغل و نیروی کار آسیب‌دیده به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور به پیوست گفت: «کسب‌وکارهایی که متاثر از شیوع ویروس کرونا شده‌اند عمدتا در بخش‌های خدمات مشغول به فعالیت‌اند. تاکنون ۱۰ گروه عمده شغلی که از شیوع کرونا آسیب دید‌ه‌اند مشخص شده و از سمت وزیر کار هم دستورالعمل دریافت تسهیلات به این گروه‌ها به بخش‌های مختلف ابلاغ شده است. این ۱۰ گروه عمده هم شامل سرویس‌های خدماتی، رستوران‌ها، بوفه‌ها، تالارهای پذیرایی، اغذیه فروشی‌ها، گردشگری، اجاره‌ هتل و آپارتمان و حتی فروشگاه‌های فروش آجیل و خشکبار و … می‌شوند.»
 
او با اشاره به راه‌اندازی سامانه بیمه بیکاری آنلاین افزود: «در ۲۳ اسفندماه سال گذشته و با گسترش ویروس کرونا در کشور سامانه‌ای را طراحی کردیم تا افرادی که کارشان را به دلیل شیوع این ویروس از دست داده‌اند در این سامانه ثبت‌نام کنند تا در قالب حوادث غیر مترقبه و قوه قهریه امکان دریافت بیمه بیکاری را به صورت آنلاین داشته باشند. همزمان هم بروآوردها و بررسی‌های کارشناسی انجام و در خواست دریافت اعتبار برای کمک به این نیروهای بیکار شده از سمت وزیر کار به جناب آقای رئیس جمهوری ارائه شده است. رقم پیشنهادی ما هم برای این تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومان بود تا براساس یک برنامه‌ریزی در اختیار افراد تعدیل شده از سمت یک کسب‌وکار قرار بگیرد.» براساس اظهارت او افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند و به صورت غیر ارادی کارشان را از دست داده‌اند می‌توانند وارد این سامانه شده و اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه را در آن ثبت کنند.
 
طبق گفته او اگر اطلاعات وارد شده در این سمانه منطبق بر قوانین و مقررات باشد امکان ورود آنها به صفحه جدیدی را به وجودخواهد آمد که در این صفحه نیز نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی دیگر است که بعد از پر شدن این اطلاعات در لحظه کد رهگیری در اختیار این افراد برای ادامه انجام مراحل دریافت بیمه بیکاری قرار می‌گیرد.بابایی ادامه داد:‌ «ما لیست‌ها ثبت شده در این سامانه را با سازمان تامین اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم، اگر افراد حاضر در این لیست از نظر شرایط دریافت بیمه براساس قانون مشکلی نداشته‌ باشند نام‌ آنها از سمت این سازمان تایید و موضوع پرداخت‌ها به آنها به سرعت انجام می‌شود.»
 
 
بابایی، مدیر کل دفتر مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار می‌گوید که دولت آیین‌نامه اجرایی تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومان را تصویب کرده اما هنوز این آیین‌نامه ابلاغ نشده و تنها مصوب هیات دولت است.
 
بابایی در مورد راه‌اندازی این سامانه هم گفت:‌ «این سامانه منطبق بر قانون تشکیل شده است. فردی که بیکار می‌شود فرصت دارد ظرف مدت یک ماه به ادارات وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی منطقه خود مراجعه و مراتب بیکاری خود را اعلام کند. این مورد هم در بند «ب» ماده ۶ قانون بیمه بیکاری ذکر شده است. ما از باب اینکه از حضور افراد در دفاتر یا ادارات خود جلوگیری کنیم تا سطح ایمنی را بالا ببریم این سامانه را راه‌اندازی کردیم. شما تصور کنید همین ۵۰۰ هزار نفر تصمیم به مراجعه به ادارات برای دریافت بیمه بیکاری خود می‌کردند، طبعیتا این مراجعه میتوانست هزینه بالایی را هم برای این مراجعه‌کنندگان و هم دولت داشته باشد. در واقع این سامانه به منزله بند «ب» ماده ۶ قانون بیمه بیکاری در نظر گرفته‌ایم.»
اما بابایی در پاسخ به این سوال پیوست که اگر کسب‌وکارها یا نیروهای تعدیل شده  در آنده گروه عمده تعیین شده از سمت وزارت کار نباشند چگونه امکان دریافت خسارت را خواهند داشت گفت: «آن دست از افرادی که جز ۱۰ گروه شغلی عمده نیستند ولی از کرونا متاثر شده‌اند و کارشان را از دست داده‌اند مانند افراد مشغول در بخش‌های تولیدی، صنعتی یا کشاورزی موضوع‌شان در کارگروهی که متشکل مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مدیر کل تامین اجتماعی استان است، مطرح و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود. در صورت تایید این افراد برای دریافت تسهیلات مقرری در نظر گرفته شده به حسابشان واریز می‌شود.»
 
تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای بنگاه‌های اقتصادی ضرر دیده
در کشورهای مختلف برای نیروهای تعدیل شده و حتی نیروهایی که خانواده‌هایشان درگیر این بیماری شده‌اند یا مشکوک به این بیماری هستند برنامه مشخص مانند مرخصی یا پرداخت حقوق ویژه، در نظر گرفته‌اند. حالا آنکه در ایران به دلیل شرایط تحریرمی و بلوکه شدن بسیاری از منابع مالی ایران،‌ دولت امکان ارائه چنین تسهیلاتی را نخواهد داشت. با این حال مدیرکل دفتر مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام می‌کند که دولت تهسیلات ۷۵هزار میلیارد تومانی برای بنگاه‌های اقتصادی که از شیوع ویروس کرونا خسارت‌ دیده‌اند در نظر گرفته است. او در مورد جزییات این تسهیلات به پیوست گفت:‌ «یک موضوعی که در حال‌حاضر وزارت کار پیگیر اجرای آن است و معاون اقتصادی و همچنین رئیس جمهوری ۲۰ فروردین آن را مصوب کرده‌اند،‌ پرداخت تسهیلات برای بنگاه‌هایی است که متاثر از کرونا شده‌اند. رقم این تسهیلات هم که در دولت مصوب شده ۷۵ هزار میلیارد تومان است.این تسهیلات به بنگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که یا ویروس آنها را تعطیل کرده یا نگرانی برای شیوع این ویروس آنها را به مرز تعطیلی نزدیک کرده است.»
 
او ادامه داد: «بنگاه‌هایی که دولت اعلام به تعطیلی آنها کرده ۱۶ میلیون تومان به ازای هر نیروی کار و برای بنگاه‌هایی که خودشان تعطیل کرده‌اند ۱۲ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی کار وام در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر در هیات دولت تصویب شده است این دست از بنگاه‌ها می‌توانند به میزان ۷۰ و ۵۰ درصد تخفیف برای پرداخت حقوق کارگرانشان در نظر بگیرند که این کار هم به کارفرما و هم به نیروی انسانی بنگاه کمک می‌کند.» بابایی تاکید می‌کند که  هنوز  آیین‌نامه اجرایی تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومان هنوز ابلاغ نشده و تنها مصوب هیات دولت است.
 
اما بابایی در پاسخ به این سوال پیوست که آیا وزارت کار برنامه مشخص حمایتی از نیروهای انسانی پلتفرم‌های آنلاین با توجه به گستردگی و تاثیر بالایی این پلتفرم‌ها بر جامعه در نظر گرفته است یا خیر گفت: «حوزه فعالیت ما افرادی است که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری باشند. بنابراین برای حمایت فرق نمی‌کند که نیروی کار در حوزه آنلاین کار کند یا آفلاین. ما می‌گوییم اگر شرایط لازم در نظر گرفته شده برای دریافت این تسهیلات را مانند پوشش بیمه‌ای را دارد پس تحت حمایت ما قرار می‌گیرد. اما اگر افرادی هستند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند در این زمینه دیگر باید دولت تصمیم بگیرد که چگونه از این نیروهای بیکار شده حمایت می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.