اپلیکیشن

امنیت

امینت

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 25, 2020
11:31 شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111132

اپلیکیش ضد سانسور اینترنتی تولید شد

اپلیکیشن جدید قادر است به کاربر بگوید چه کسی و کجا دست به سانسور می‌زند.
 
 
 به نقل از دویچه‌وله، OONI؛ اپلیکیشنی برای ردیابی سانسور اینترنتی است. این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده که در صورت استفاده هر چه بیشتر کاربران از آن می‌توان دریافت چه کسی و کجا دست به سانسور می‌زند. این برنامه مانند فیلترشکن‌ها می‌تواند به مقابله با سانسور حکومت‌های غیردموکراتیک یاری رساند.
 
بر اساس این گزارش از مدت‌ها پیش برای دشوار کردن کار سانسور هکرها سیستم‌هایی نظیر  Tor-Network یا ماشین‌های جستجویی برنامه‌ریزی کرده‌اند که به افراد امکان می‌دهد به صورت ناشناس در فضای مجازی فعالیت کنند. همچنین برنامه‌هایی مانند Psiphon طراحی شده‌اند که از طریق آن سایت‌های فیلتر شده را دور می‌زنند.
 
با این همه مقابله با سانسور اینترنت یک بازی "موش و گربه" دائمی است که در آن گاهی برنامه‌نویسان کامپیوتری برای کار خود و نوشتن برنامه‌ها نیازمند کمک کاربران هستند.
 
بر همین اساس مجموعه Open Observatory of Network Interferenced) OONI)  از دوم اردیبهشت (۲۱ آوریل) عرضه نسخه آزمایشی اپلیکیشن خود را آغاز کرد.
 
این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد شیوه‌های گوناگون سانسور اینترنتی را کشف کرده و در کنار آن سرعت و ظرفیت اینترنت و سرعت پخش ویدئو را کنترل کنند.
 
اولیور لینو، کارشناس مقابله با سانسور دویچه‌وله می‌گوید هدف از برنامه‌ریزی این اپلیکیشن مشخص کردن صفحه‌های فیلتر شده در سرتاسر جهان است.
 
به گفته او چنین برنامه‌ای برای سیستم عامل اندروید پیش از این وجود داشته اما OONI برای کامپیوترهای شخصی و سیستم‌های ویندوز و مک طراحی شده است.
 
این اپلیکیشن به صورت خودکار یافته‌های مربوط به سانسور اینترنت را منتشر می‌کند، مگر این که کاربران با این کار موافق نباشند و تنظیم‌ها را مطابق با این خواست خود تغییر داده باشند.
 
طراحان OONI قصد دارند تا حد ممکن به صورت گسترده داده‌های مربوط به سانسور اینترنت را گردآورند و امیدوارند با انتشار عمومی آنها فشار سیاسی بر سانسورکنندگان افزایش یابد.
 
شناسایی سایت‌ها و برنامه‌های ارتباطی فیلتر شده
این اپلیکیشن به طور مشخص فیلتر شدن وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های ارتباط اجتماعی نظیر واتس‌اپ، فیسبوک، مسنجر و تلگرام را بررسی می‌کند.
 
OONI افزون بر این نصب احتمالی "جعبه‌های میانی" (Middleboxes) توسط ارائه دهندگان خدمات شبکه یا دولت‌ها را شناسایی می‌کند. این به اصطلاح جعبه‌های میانی دستگاههایی برای کنترل ارتباط کاربران و از ابزارهای مهم سانسور اینترنت و شناسایی سایت‌هایی هستند که فیلتر می‌شوند.
 
اپلیکیشن یاد شده در حال حاضر از زبان‌های انگلیسی، آلمانی، چینی، روسی، فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی، پرتغالی، یونانی، اسلواکی، ترکی و تایلندی پشتیبانی می‌کند.
 
کارشناس آی‌تی دویچه‌وله می‌گوید OONI برای ارائه تصویری از وضعیت سانسور اینترنت نیاز دارد که تعداد هر چه بیشتری از کاربران آن را نصب و فعال کند.
 
کاربرانی که دارای وب‌سایت شخصی هستند و ظن دارند که کسی آن را فیلتر می‌کند می‌توانند سایت خود را به OONI معرفی کنند و این اپلیکیشن بررسی می‌کند که آیا چنین موردی وجود دارد یا خیر.
 
در عین حال به کاربران توصیه شده در استفاده از OONI محتاط باشند زیرا این احتمال وجود دارد که رژیم‌های دیکتاتوری برای استفاده‌کنندگان از آن تعقیب و مجازات در نظر بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.