اپلیکیشن

تلفن همراه

April 25, 2020
11:45 شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111135

تلگرام امسال تماس تصویری گروهی امن عرضه می‌کند

تلگرام دیروز اعلام کرد که به رکورد 400 میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است. این پیام‌رسان 7 ساله، در اکتبر سال گذشته (مهر ماه) 300 میلیون کاربر ماهانه فعال داشت.
 
 
 
 
این پیام‌رسان که در ایران نیز محبوب‌ترین سرویس پیام‌رسانی است و در عین حال از سوی مسوولان فیلتر شده است، روزانه 1.5 میلیون کاربر جدید در سراسر جهان جذب می‌کند و در 20 کشور، بیش‌ترین میزان دانلود را درمیان سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دارد.
 
این پیام‌رسان البته برای حفظ کاربران و جذب مخاطبان جدید، به طور مرتب امکانات جدید عرضه می‌کند. تلگرام که دفتر اصلی آن در دوبی است، اعلام کرده که در پاسخ به محبوبیت روزافزون سرویس‌های چت تصویری و گروهی مانند زوم و Houseparty قصد دارد امسال امکان تماس ویدیویی امن را به کاربرانش ارایه کند.
 
تلگرام در سال 2018 میلادی اعلام کرده بود که قصد عرضه یک رمز ارز به نام گرام و کیف پول دیجیتال  TON را دارد؛ اما عرضه این محصولات به تعویق افتاده و هنوز خبر تازه‌ای در این مورد منتشر نشده است.
 
این پیام‌رسان البته رقبای سرسختی همچون واتس‌اپ با 2 میلیارد کاربر دارد که پاول دوروف، بنیا‌ن‌گذار تلگرام یکی از منتقدان سرسخت آن است. البته امکاناتی مانند بی‌نیازی نسخه دسکتاپ تلگرام به برقراری اینترنت گوشی موبایل، دسته‌بندی چت‌ها، گروه‌ها و کانال‌ها در فولدر و فضای ذخیره‌‌سازی ابری، مزیت‌هایی است که به تلگرام محبوبیت دوچندانی بخشیده است. دوروف در گذشته بارها از واتس‌اپ به دلیل ضعف امنیت انتقاد کرده است.
 
پاول دوروف در متنی که به مناسبت رسیدن تلگرام به رکورد 400 میلیون کاربر فعال ماهانه، در وبلاگ این پیام‌رسان منتشر کرده، نوشته است: « 7 سال پیش که تلگرام را شروع کردیم، اعتقاد داشتیم که مردم همواره آزادی و کیفیت را به محدودیت و معمولی بودن ترجیح می‌دهند. حالا که فاصله تلگرام با رقبای قدیمی‌ترش روز به روز کمتر می‌شود، درستی اعتقاد و پیش‌فرض ما، بیشتر و بیشتر به اثبات می‌رسد. ممنون که باهوش و آزادید.»
 
وی می‌افزاید: «وضعیت قرنطینه جهانی، نیاز به ابزاری مطمئن برای ارتباطات ویدیویی را نمایان کرد. ارتباط تصویری در سال 2020 مثل پیام‌رسانی در سال 2013 است. اپلیکیشن‌های موجود یا امن یا قابل استفاده‌اند؛ اما هر دو این ویژگی‌ها را  در کنار هم ندارند. ما می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم و در سال 2020 روی ارایه تماس تصویری گروهی امن تمرکز خواهیم کرد.»
 
تقویت ویژگی کوییز
 از سوی دیگر، تلگرام روز 23 ژانویه گذشته، سیستم رای‌گیری و نظرسنجی خود را توسعه داده و علاوه بر امکاناتی مانند انتخاب چندگزینه‌ای، آزمون (کوییز) را هم به آن افزوده بود.
 
دوروف نوشته است: «در هفته‌های اخیر ما شاهد طراحی آزمون‌ها و کوییزهای جدی آموزشی با استفاده از @quizBot بوده‌ایم و امروز، امکانات آزموشی را به ویژگی کوییز افزوده‌ایم.»
 
بنا به اعلام موسس تلگرام، از این پس می‌توان توضیحات و تایمر را هم به کوییزها افزود که برای بهبود یادگیری و انجام آزمون‌های رقابتی مفید است. به این منظور یک شمارش معکوس به نمایش درمی‌آید که هر کسی بفهمد چه میزان زمان از آزمونش باقی مانده است.
 
400 هزار پوند برای ایجاد تست‌های درسی
یکی دیگر از برنامه‌هایی که تلگرام کلید زده، پروژه‌ای برای ایجاد تست‌های درسی است.
 
دوروف در این باره نوشته است: «با وجود 2 میلیارد دانش‌آموزی که این روزها دور از مدرسه و در قرنطینه‌اند، جهان نیاز شدیدی به ابزارهای آموزشی آنلاین دارد. ما برای کمک به حل این مشکل، پایگاه داده‌ای از تست‌های درسی برای تمامی موضوعات و سطوح ایجاد کرده‌ایم وبه این منظور، یک برنامه جمع‌سپاری (crowd-sourcing) ترتیب داده‌ایم که در آن، 400 هزار پوند بین طراحان تست‌های درسی و آموزشی توزیع خواهیم کرد.»
 
وی توضیح داده: « برای شرکت در این برنامه، از روبات @QuizBot برای تولید و انتشار تست‌های درسی در هر موضوع و سطح دشواری و  به هر زبانی استفاده کنید. موضوعات بنا به انتخاب شما خواهد بود؛ از تاریخ اروپا در قرون میانه به زبان انگلیسی تا میکروبیولوژی برای متخصصان به زبان آلمانی. همچنین هر گونه رسانه‌ای را که لازم است، به سوالات‌تان بیفزایید، ولی مراقب باشید که حقوق مالکیت معنوی رعایت شود.»
 
دوروف افزوده است: «ما این آزمون‌ها و کوییزهایی که شما ایجاد می‌کنید، در یک فهرست قابل جست‌وجو منتشر و بر اساس کیفیت و محبوبیت آزمون‌ها، برندگان را در چند مرحله معرفی خواهیم کرد. مرحله اول نیز روز 15 ماه مه به پایان خواهد رسید.»
 
تلگرام به این منظور کانالی در آدرس @Contest نیز راه‌اندازی کرده که اطلاعیه‌ها و اخبار در  این زمینه را در این کانال منتشر خواهد کرد.
 
دوروف در این مطلب، امکانات دیگر تلگرام از جمله افزوده شدن 20 هزار استیکر، منوی جدید پیوست (Attachment) برای اندروید، توسعه محصول و امکانات جدید برای کاربران MacOS  را نیز تشریح کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.