5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

April 27, 2020
9:02 دوشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111206

مدیرعامل اسبق همراه اول: اپراتورها برای مقابله با کمبود فرکانس ناچار به RAN Sharing شده اند

ICTna- مدیرعامل اسبق همراه اول اعلام کرد: طی دو ماه گذشته که ترافیک مصرف دیتا در شبکه های تلفن همراه افزایش یافته، اپراتورها برای مدیریت مسایل و مشکلات ناشی از افزایش ترافیک شبکه و کمبود فرکانس از تکنیک هایی همچون RAN Sharing استفاده کرده اند.
 
وحید صدوقی در گفت و گو با آژانس خبری صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بخش عمده فرکانس هایی که داشته را به ویژه طی یکی دو سال گذشته در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار داده و واگذار کرده است.
 
Sadoghi4.jpg
او اظهار داشت: اپراتورها یا مستقیم یا در قالب RAN Sharing از این فرکانس در شبکه شان استفاده کرده اند تا بتوانند بازدهی فرکانس را افزایش دهند بطوریکه به لحاظ فنی اگر دو فرکانس 10 مگ را هر کدام استفاده کنند، در مقایسه با یک فرکانس 20 مگ که دو اپراتور با هم استفاده کنند، بازدهی یک فرکانس 20 مگ بیشتر است. به همین دلیل هم در این مدت اپراتورها برای حل مسایل و مشکلات ناشی از افزایش ترافیک شبکه و کمبود فرکانس، از این تکنیک ها استفاده کردند.
 
صدوقی با اشاره به اینکه در مدت اخیر و با شیوع ویروس کرونا، خیلی از مشاغل دورکار شدند و از منزل درحال استفاده از شبکه های ارتباطی هستند، افزود: گرچه در منازل هم شبکه سیمی و هم شبکه بی سیم وجود دارد اما زیرساختی که در اپراتورهای تلفن همراه ایجاد شده کمک کرد تا بخش عمده نیاز مردم تامین شود.
 
به گفته او، با این وجود فرکانس های مورد استفاده محدودیت های ویژه خود را دارند و اپراتورها نیاز به باند فرکانسی بیشتری دارند از جمله اینکه کل باند فرکانسی 1800 مگاهرتز حدود 75 مگ است اما در باندهای 700 و 800 مگاهرتز حداقل 120 مگ باند فرکانسی وجود دارد.
 
به گفته مدیرعامل اسبق همراه اول، اکنون اپراتورها تکنیک های مختلفی برای بهره وری بیشتر فرکانس به کار می گیرند و رگولاتوری هم در سال های گذشته این روندها را دنبال کرده بطوریکه TD-LTE یکی از تکنیک هایی بود که بیشتر باند فرکانسی آن می تواند برای دانلود استفاده شود.
 
او افزود: وقتی از باند فرکانس FDD استفاده می کنیم، باند فرکانسی 50-50 می شود بطوریکه 50 درصد آن آپ لینک و 50 درصد داون لینک است اما وقتی روی TD-LTE سرویس ارایه می کنیم، این مساله داینامیک می شود و براساس طراحی شبکه اپراتورها می توانند 90 درصد داون لینک داشته باشند. یعنی برای آپ لینک فرکانس دیگری استفاده می شود. اینها تکنیک هایی هستند که در شبکه توسط رگولاتوری مدیریت می شود و توسعه می یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.